Lemez

Wagner: Operarészletek; Siegfried-idill

  • - csont -
  • 2013. július 13.

Zene

Kurta, de annál tartalmasabb előszavában a karmester, Fischer Iván hangsúlyozza, hogy noha Wagner szinte emberfeletti gigászként élt és alkotott, mégsem hiányzott belőle a humorérzék, a líra, egyáltalán az emberi megszólalás képessége.

A pár operarészlet (Mesterdalnokok; Az istenek alkonya) mellett az eleve önálló műnek koncipiált Siegfried-idillt tartalmazó összeállítás ezt a Wagnert kívánja bemutatni, és célját részben el is éri. (Annyiban persze nem, hogy a roppant zenedrámákból kiszakított darabok valahogy mindig sután hatnak.) A Siegfried fia születése alkalmából szerzett röpke zenekari mű valóban idill, finom ábrándozás, kicsit giccses, de még a tűréshatáron belül. A Budapesti Fesztiválzenekar remekel az apró szépségek kiteregetésében, és ugyanezt a merengő lírát élvezhetjük a Siegfried rajnai útja elnevezésű részletben is. A nürnbergi mesterdalnokok nyitánya már monumentálisabb falat, de itt is - különösen a kidolgozási részben - az apró, felbukkanó, majd ismét eltűnő motívumok plasztikus rajza teremti meg az intimitás érzületét. Még ennél is hatalmasabb tömb Az istenek alkonya vége (alighanem az operatörténet leginkább falhoz vágó fináléja), amelyben Brünnhilde bezárja az addig megbízhatóan üzemelő isteni bazárt, és leoltja a villanyt - pontosabban meggyújtja a máglyát. Itt elsősorban Petra Lang nem elég átütő erejű éneklése miatt siklik az érdektelenség felé a lemez; de úgy tűnik, ez a fajta gigantizmus eleve kissé távolabb áll Fischer Iván finomabb alkatától.

Channel Classics, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.