Lemez

Wagner: Operarészletek; Siegfried-idill

  • - csont -
  • 2013. július 13.

Zene

Kurta, de annál tartalmasabb előszavában a karmester, Fischer Iván hangsúlyozza, hogy noha Wagner szinte emberfeletti gigászként élt és alkotott, mégsem hiányzott belőle a humorérzék, a líra, egyáltalán az emberi megszólalás képessége.

A pár operarészlet (Mesterdalnokok; Az istenek alkonya) mellett az eleve önálló műnek koncipiált Siegfried-idillt tartalmazó összeállítás ezt a Wagnert kívánja bemutatni, és célját részben el is éri. (Annyiban persze nem, hogy a roppant zenedrámákból kiszakított darabok valahogy mindig sután hatnak.) A Siegfried fia születése alkalmából szerzett röpke zenekari mű valóban idill, finom ábrándozás, kicsit giccses, de még a tűréshatáron belül. A Budapesti Fesztiválzenekar remekel az apró szépségek kiteregetésében, és ugyanezt a merengő lírát élvezhetjük a Siegfried rajnai útja elnevezésű részletben is. A nürnbergi mesterdalnokok nyitánya már monumentálisabb falat, de itt is - különösen a kidolgozási részben - az apró, felbukkanó, majd ismét eltűnő motívumok plasztikus rajza teremti meg az intimitás érzületét. Még ennél is hatalmasabb tömb Az istenek alkonya vége (alighanem az operatörténet leginkább falhoz vágó fináléja), amelyben Brünnhilde bezárja az addig megbízhatóan üzemelő isteni bazárt, és leoltja a villanyt - pontosabban meggyújtja a máglyát. Itt elsősorban Petra Lang nem elég átütő erejű éneklése miatt siklik az érdektelenség felé a lemez; de úgy tűnik, ez a fajta gigantizmus eleve kissé távolabb áll Fischer Iván finomabb alkatától.

Channel Classics, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.