Opera

Kappan és Nárcisz – Kisoperák az operettszínházban

  • Molnár Szabolcs
  • 2014. május 24.

Zene

Zenés politikai szatírával és különös szatírjátékkal bővült a Nagymező utcai népszínház repertoárja. Az idei szezonban hat előadást tűztek ki, a vérmes reményűek ötvenes szériát vizionálnak.

Dubrovay László egyfelvonásosában a KALÁSZ (Kielégítetlen Asszonyok és Lányok Szövetsége) terrorista amazonjai túszul ejtik az ország miniszterelnökét, a Főnököt. Ám csalódniuk kell: a politikai marketinggépezet által szexinek mutatott férfi tökéletesen alkalmatlan a női vágyak kielégítésére. Így minimális, az elrablás költségeit fedező váltságdíj (50 dollár) fejében a KALÁSZ vissza is szolgáltatná a nép szeretett vezetőjét. És ekkor kezdődnek a bajok. E kommunikálhatatlanul alacsony összeget a miniszterek válságstábja feltornázza egymilliárdra, miközben az államkassza "természetesen" üres. Az összeget többek között a hadsereg fegyvereinek eladásából és az oktatási költségek lefaragásából teremtik elő. A KALÁSZ azonban ragaszkodik az 50 dollárhoz. A felek - áthidaló megoldásként - egy életerős férfiak kiközvetítésével foglalkozó közhasznú alapítvány létrehozásában állapodnak meg: az állam "jól jár", mert megfizeti a Vezető árát, a KALÁSZ pedig megőrizheti "civil" karakterét. Az 1992-ben írt Váltságdíj cselekményét Dubrovay és a librettót jegyző Baranyi Ferenc egykoron a harmadik világban képzelte el, 2014-ben mindennek már alig van jelentősége: a vaskos humorú pamflet bármelyik ország hatalmi kulisszái között eljátszható. A Raktárszínházban is mai történetnek láttatják. Túri Erzsébet komputertartozékokat felnagyító díszletében - tehát egy számítógép belsejében - egybites karakterek játszanak el egy rendszerhiba-komédiát. Harsányan és mozgalmasan, illusztratív színészettel, látványos elrajzoltsággal. Ez a karikatúrajelleg tulajdonképpen illik Dubrovay zenéjéhez. A redukált "hangszerelésű", két billentyűs hangszerrel előadott változat amolyan kétrétegű muzsikának mutatkozik, melyben a vokális szólamok jellegzetes dallamtípusok szerint bontakoznak ki, míg a kíséretben, a hangszeres ellenpontokban Dubrovay ezen típusok groteszk elsatírozására vállalkozik. "Charakterisch" - mondták volna a 19. században; a későbbiekben - például Sosztakovicsnál - szarkazmust, egy Kurt Weill-songban egyedi zamatot emlegethetnénk. A miniszterek kvartettjében (Szécsi Máté, Kelemen Dániel, Kristóf István és Homonnay Zsolt) e hangvétel hiánytalanul ki is tölti az alakításokat. Frankó Tünde az amazonok vezetőjének szerepében (a darab főszerepében) küzdelmesebb alakítást nyújt, egyelőre a túlzásokra épülő színészi játék és az énekszólam igényei között osztja meg erejét - de így is ő a darab hőse. Kompakt alakítást láthattunk Molnár Ágnestől a KALÁSZ-szimpatizáns titkárnő szerepében. Elismerően kell szólnunk Balassa Krisztián (zenei vezetés, zongora) és Nagy Gábor (zongora) zenekart helyettesítő közreműködéséről.

A népszínházi koncepcióba nehezebben illeszkedő darab benyomását keltette Vidovszky László Nárcisz és Echó című, 1981-ben írt kisoperája. A szövegkönyv forrása a Weöres Sándor által divatba hozott Ungvárnémeti Tóth László drámája (Nárcisz vagy a gyilkos önszeretet) volt, melyet Weöres a Psyché "függelékébe" is felvett, s azt se hagyjuk említés nélkül, hogy Vidovszky jegyezte Bódy Gábor 1980-as filmjének (Nárcisz és Psyché) zenéjét. A próteuszi stílusjátékok, az idézőjelek nem hiányoznak Vidovszky egyszerűségében is hallatlanul leleményes muzsikájából, mely ebben a vizuális spektákulumokban bővelkedő (a rendező, Somogyi Szilárd - ha jól számoltam - tizenkilenc szereplőt terelget a színpadon) előadásban sajnálatosan mellékkörülménnyé válik. A kritikus kénytelen bevallani, hogy az előadás által elmesélni kívánt történet meglehetősen kiismerhetetlen maradt számára, miként az is, hogy milyen művészi szándéktól vezérelve kanyaríttatták vissza magyarra Varró Dániellel a három évtizede németre fordított librettót. Az összhatás tekintetében a Váltságdíjnál megoldatlanabb Nárcisz és Echóban a címszerepeket alakító Farkas Tamás és Kun Ágnes Anna még sok-sok ráaggatott sallanggal viaskodik, ugyanakkor semmi kétséget nem hagytak afelől, hogy feladatukat küldetésnek érzik.

Operettszínház, Raktárszínház, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.