Opera

Kappan és Nárcisz – Kisoperák az operettszínházban

  • Molnár Szabolcs
  • 2014. május 24.

Zene

Zenés politikai szatírával és különös szatírjátékkal bővült a Nagymező utcai népszínház repertoárja. Az idei szezonban hat előadást tűztek ki, a vérmes reményűek ötvenes szériát vizionálnak.

Dubrovay László egyfelvonásosában a KALÁSZ (Kielégítetlen Asszonyok és Lányok Szövetsége) terrorista amazonjai túszul ejtik az ország miniszterelnökét, a Főnököt. Ám csalódniuk kell: a politikai marketinggépezet által szexinek mutatott férfi tökéletesen alkalmatlan a női vágyak kielégítésére. Így minimális, az elrablás költségeit fedező váltságdíj (50 dollár) fejében a KALÁSZ vissza is szolgáltatná a nép szeretett vezetőjét. És ekkor kezdődnek a bajok. E kommunikálhatatlanul alacsony összeget a miniszterek válságstábja feltornázza egymilliárdra, miközben az államkassza "természetesen" üres. Az összeget többek között a hadsereg fegyvereinek eladásából és az oktatási költségek lefaragásából teremtik elő. A KALÁSZ azonban ragaszkodik az 50 dollárhoz. A felek - áthidaló megoldásként - egy életerős férfiak kiközvetítésével foglalkozó közhasznú alapítvány létrehozásában állapodnak meg: az állam "jól jár", mert megfizeti a Vezető árát, a KALÁSZ pedig megőrizheti "civil" karakterét. Az 1992-ben írt Váltságdíj cselekményét Dubrovay és a librettót jegyző Baranyi Ferenc egykoron a harmadik világban képzelte el, 2014-ben mindennek már alig van jelentősége: a vaskos humorú pamflet bármelyik ország hatalmi kulisszái között eljátszható. A Raktárszínházban is mai történetnek láttatják. Túri Erzsébet komputertartozékokat felnagyító díszletében - tehát egy számítógép belsejében - egybites karakterek játszanak el egy rendszerhiba-komédiát. Harsányan és mozgalmasan, illusztratív színészettel, látványos elrajzoltsággal. Ez a karikatúrajelleg tulajdonképpen illik Dubrovay zenéjéhez. A redukált "hangszerelésű", két billentyűs hangszerrel előadott változat amolyan kétrétegű muzsikának mutatkozik, melyben a vokális szólamok jellegzetes dallamtípusok szerint bontakoznak ki, míg a kíséretben, a hangszeres ellenpontokban Dubrovay ezen típusok groteszk elsatírozására vállalkozik. "Charakterisch" - mondták volna a 19. században; a későbbiekben - például Sosztakovicsnál - szarkazmust, egy Kurt Weill-songban egyedi zamatot emlegethetnénk. A miniszterek kvartettjében (Szécsi Máté, Kelemen Dániel, Kristóf István és Homonnay Zsolt) e hangvétel hiánytalanul ki is tölti az alakításokat. Frankó Tünde az amazonok vezetőjének szerepében (a darab főszerepében) küzdelmesebb alakítást nyújt, egyelőre a túlzásokra épülő színészi játék és az énekszólam igényei között osztja meg erejét - de így is ő a darab hőse. Kompakt alakítást láthattunk Molnár Ágnestől a KALÁSZ-szimpatizáns titkárnő szerepében. Elismerően kell szólnunk Balassa Krisztián (zenei vezetés, zongora) és Nagy Gábor (zongora) zenekart helyettesítő közreműködéséről.

A népszínházi koncepcióba nehezebben illeszkedő darab benyomását keltette Vidovszky László Nárcisz és Echó című, 1981-ben írt kisoperája. A szövegkönyv forrása a Weöres Sándor által divatba hozott Ungvárnémeti Tóth László drámája (Nárcisz vagy a gyilkos önszeretet) volt, melyet Weöres a Psyché "függelékébe" is felvett, s azt se hagyjuk említés nélkül, hogy Vidovszky jegyezte Bódy Gábor 1980-as filmjének (Nárcisz és Psyché) zenéjét. A próteuszi stílusjátékok, az idézőjelek nem hiányoznak Vidovszky egyszerűségében is hallatlanul leleményes muzsikájából, mely ebben a vizuális spektákulumokban bővelkedő (a rendező, Somogyi Szilárd - ha jól számoltam - tizenkilenc szereplőt terelget a színpadon) előadásban sajnálatosan mellékkörülménnyé válik. A kritikus kénytelen bevallani, hogy az előadás által elmesélni kívánt történet meglehetősen kiismerhetetlen maradt számára, miként az is, hogy milyen művészi szándéktól vezérelve kanyaríttatták vissza magyarra Varró Dániellel a három évtizede németre fordított librettót. Az összhatás tekintetében a Váltságdíjnál megoldatlanabb Nárcisz és Echóban a címszerepeket alakító Farkas Tamás és Kun Ágnes Anna még sok-sok ráaggatott sallanggal viaskodik, ugyanakkor semmi kétséget nem hagytak afelől, hogy feladatukat küldetésnek érzik.

Operettszínház, Raktárszínház, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.