kapu - Király utca 108.

  • - köves -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Bal kéz felõl szociális étterem, szemben vasrács, túl a rácson kulcsnélküliek számára megközelíthetetlen belsõ udvar. Szemmagasságig a kedélytelen pesti valóság, egy lelakott Király utcai bérház lemeszelt belseje, de ami efölött van, az nem várt meglepetés, mint Kinder tojásban a rézkatona. A kapualjban, közel a menynyezethez, egy-egy pelyhedzõ állú fiatalember portréja mindkét oldalt: puff neki, máris nyakig vagyunk a filmtörténetben. "A házat, amiben laktunk, ugyancsak apám építette. Király utca 108. Közel a Lövölde térhez. A kapu alatt öcsém és az én profilom dombormûve ékeskedik. Hogy miért akart bennünket apám az utókor számára megörökíteni, az nem tudom." E sorok a jobb kézre esõ fiatalembertõl származnak, akinek önéletrajza 1978-ban, 79 évesen jelent meg könyv alakban, és akinek édesapja a portrék formába öntésekor még nem sejthette, hogy e folyosódíszítõ gesztussal nemcsak a privát, de a filmtörténeti emlékezéshez is hozzájárul. A megörökített ifjúból 1930-ra befutott filmrendezõ lett Berlinben, egy évre rá pedig már Budapesten virágoztatja fel a hangosfilmet, nem utolsósorban pedig megrendezi a Hyppolit, a lakájt. A többi már történelem, legalábbis ami a Hyppolit sorsát illeti. Mert míg az 1931-es mozinak szép kerek kultusza alakult, és a Kabos-Csortos duónak is ott a helye a kollektív emlékezet egyik díszes oldalpáholyában, addig Székely István rendezõ valahogy elfelejtõdött. Táblája nincsen, neve alig mond többet a hivatalból felmondott filmtörténeti adatnál. Kész szerencse, hogy a papa legalább megörökítette a gyerekeit.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)