kapu - Király utca 108.

  • - köves -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Bal kéz felõl szociális étterem, szemben vasrács, túl a rácson kulcsnélküliek számára megközelíthetetlen belsõ udvar. Szemmagasságig a kedélytelen pesti valóság, egy lelakott Király utcai bérház lemeszelt belseje, de ami efölött van, az nem várt meglepetés, mint Kinder tojásban a rézkatona. A kapualjban, közel a menynyezethez, egy-egy pelyhedzõ állú fiatalember portréja mindkét oldalt: puff neki, máris nyakig vagyunk a filmtörténetben. "A házat, amiben laktunk, ugyancsak apám építette. Király utca 108. Közel a Lövölde térhez. A kapu alatt öcsém és az én profilom dombormûve ékeskedik. Hogy miért akart bennünket apám az utókor számára megörökíteni, az nem tudom." E sorok a jobb kézre esõ fiatalembertõl származnak, akinek önéletrajza 1978-ban, 79 évesen jelent meg könyv alakban, és akinek édesapja a portrék formába öntésekor még nem sejthette, hogy e folyosódíszítõ gesztussal nemcsak a privát, de a filmtörténeti emlékezéshez is hozzájárul. A megörökített ifjúból 1930-ra befutott filmrendezõ lett Berlinben, egy évre rá pedig már Budapesten virágoztatja fel a hangosfilmet, nem utolsósorban pedig megrendezi a Hyppolit, a lakájt. A többi már történelem, legalábbis ami a Hyppolit sorsát illeti. Mert míg az 1931-es mozinak szép kerek kultusza alakult, és a Kabos-Csortos duónak is ott a helye a kollektív emlékezet egyik díszes oldalpáholyában, addig Székely István rendezõ valahogy elfelejtõdött. Táblája nincsen, neve alig mond többet a hivatalból felmondott filmtörténeti adatnál. Kész szerencse, hogy a papa legalább megörökítette a gyerekeit.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.