kapu - Király utca 108.

  • - köves -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
Bal kéz felõl szociális étterem, szemben vasrács, túl a rácson kulcsnélküliek számára megközelíthetetlen belsõ udvar. Szemmagasságig a kedélytelen pesti valóság, egy lelakott Király utcai bérház lemeszelt belseje, de ami efölött van, az nem várt meglepetés, mint Kinder tojásban a rézkatona. A kapualjban, közel a menynyezethez, egy-egy pelyhedzõ állú fiatalember portréja mindkét oldalt: puff neki, máris nyakig vagyunk a filmtörténetben. "A házat, amiben laktunk, ugyancsak apám építette. Király utca 108. Közel a Lövölde térhez. A kapu alatt öcsém és az én profilom dombormûve ékeskedik. Hogy miért akart bennünket apám az utókor számára megörökíteni, az nem tudom." E sorok a jobb kézre esõ fiatalembertõl származnak, akinek önéletrajza 1978-ban, 79 évesen jelent meg könyv alakban, és akinek édesapja a portrék formába öntésekor még nem sejthette, hogy e folyosódíszítõ gesztussal nemcsak a privát, de a filmtörténeti emlékezéshez is hozzájárul. A megörökített ifjúból 1930-ra befutott filmrendezõ lett Berlinben, egy évre rá pedig már Budapesten virágoztatja fel a hangosfilmet, nem utolsósorban pedig megrendezi a Hyppolit, a lakájt. A többi már történelem, legalábbis ami a Hyppolit sorsát illeti. Mert míg az 1931-es mozinak szép kerek kultusza alakult, és a Kabos-Csortos duónak is ott a helye a kollektív emlékezet egyik díszes oldalpáholyában, addig Székely István rendezõ valahogy elfelejtõdött. Táblája nincsen, neve alig mond többet a hivatalból felmondott filmtörténeti adatnál. Kész szerencse, hogy a papa legalább megörökítette a gyerekeit.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.