rés a présen

Karmester nélkül

  • rés a présen
  • 2022. július 20.

Zene

Kováts Péter hegedűművész, az Auer Fesztivál művészeti igazgatója

rés a présen: A veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar augusztus 2–7. között rendezi az idei Auer Fesztivált. Mikor jött létre a programsorozat és milyen céllal?

Kováts Péter: Az Auer Fesztivált nyolc éve hoztuk létre a világhírű, veszprémi születésű hegedűművész és hegedűpedagógus, Auer Lipót emlékére. Mi, Veszprémben élő zenészek rendkívül büszkék vagyunk Auerre, forgattunk az életútjáról egy tévéfilmet eredeti helyszíneken, koncertfelvételeinkkel színesítve, aztán jutott eszünkbe a fesztivál ötlete. Az első két évben hegedűfesztiválnak neveztük, majd úgy éreztük, színesíteni kell a palettát. Auer életé­nek jelentős részét, több mint 50 évet töltött a szentpétervári konzervatóriumban hegedűprofesszorként, ő volt az orosz hegedűiskola megalapítója, fantasztikus hegedűsök kerültek ki a keze alól. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a mai napig érződik a világ hegedűművészetére gyakorolt hatása. Igyekszünk minden évben olyan zenészeket is hívni a fesztiválra, akik közvetve ebből a hegedűiskolából kerültek ki, így például vendégünk volt már Gidon Kremer, Maxim Vengerov és Vadim Repin is.

rap: Mi a Mendelssohn Kamarazenekar története?

KP: Az együttes elődje a veszprémi Lovassy Gimnázium kamarazenekara volt, amelyet annak idején Káté István tanár úr vezetett, s aki sokunk hegedűtanára is volt. Amikor elvégeztük a Zeneművészeti Főiskolát, többen elhatároztuk, hogy megalapítjuk a kamarazenekar hivatásos formáját Veszprémi Vonósegyüttes néven. Pár évvel később vettük fel Mendelssohn nevét, és folytattuk a komoly szakmai munkát. Úgy gondolom, méltó partnerei vagyunk az Auer Fesztiválra látogató világsztároknak.

rap: A kamarazenekarban is vezető szereped van?

KP: Karmester nélkül játszunk, ami azt jelenti, hogy koncertmesterként irányítom a próbákat meg a koncerteket. Hegedülök, de rengeteget vezénylek is a repertoártól függően, és természetesen az én feladatom az évadok tervezése a zenekarnál, valamint az Auer Fesztivál művészeti vezetése és igazgatása. Emellett a Zeneakadémia hegedű- és kamarazene-tanára vagyok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.