rés a présen

Karmester nélkül

  • rés a présen
  • 2022. július 20.

Zene

Kováts Péter hegedűművész, az Auer Fesztivál művészeti igazgatója

rés a présen: A veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar augusztus 2–7. között rendezi az idei Auer Fesztivált. Mikor jött létre a programsorozat és milyen céllal?

Kováts Péter: Az Auer Fesztivált nyolc éve hoztuk létre a világhírű, veszprémi születésű hegedűművész és hegedűpedagógus, Auer Lipót emlékére. Mi, Veszprémben élő zenészek rendkívül büszkék vagyunk Auerre, forgattunk az életútjáról egy tévéfilmet eredeti helyszíneken, koncertfelvételeinkkel színesítve, aztán jutott eszünkbe a fesztivál ötlete. Az első két évben hegedűfesztiválnak neveztük, majd úgy éreztük, színesíteni kell a palettát. Auer életé­nek jelentős részét, több mint 50 évet töltött a szentpétervári konzervatóriumban hegedűprofesszorként, ő volt az orosz hegedűiskola megalapítója, fantasztikus hegedűsök kerültek ki a keze alól. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a mai napig érződik a világ hegedűművészetére gyakorolt hatása. Igyekszünk minden évben olyan zenészeket is hívni a fesztiválra, akik közvetve ebből a hegedűiskolából kerültek ki, így például vendégünk volt már Gidon Kremer, Maxim Vengerov és Vadim Repin is.

rap: Mi a Mendelssohn Kamarazenekar története?

KP: Az együttes elődje a veszprémi Lovassy Gimnázium kamarazenekara volt, amelyet annak idején Káté István tanár úr vezetett, s aki sokunk hegedűtanára is volt. Amikor elvégeztük a Zeneművészeti Főiskolát, többen elhatároztuk, hogy megalapítjuk a kamarazenekar hivatásos formáját Veszprémi Vonósegyüttes néven. Pár évvel később vettük fel Mendelssohn nevét, és folytattuk a komoly szakmai munkát. Úgy gondolom, méltó partnerei vagyunk az Auer Fesztiválra látogató világsztároknak.

rap: A kamarazenekarban is vezető szereped van?

KP: Karmester nélkül játszunk, ami azt jelenti, hogy koncertmesterként irányítom a próbákat meg a koncerteket. Hegedülök, de rengeteget vezénylek is a repertoártól függően, és természetesen az én feladatom az évadok tervezése a zenekarnál, valamint az Auer Fesztivál művészeti vezetése és igazgatása. Emellett a Zeneakadémia hegedű- és kamarazene-tanára vagyok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.