Kecskepata, pillangó-kókusz, harci dob (Extreme Music)

  • - rácz -
  • 1998. július 9.

Zene

Az ausztrál Extreme Music a kortárs kísérleti és ambienttörekvések egyik legjobb közreadója. Régóta foglalkoztat már, hogy egy kis hírverést csináljak kiadványaiknak; és most, hogy a Mafioso Records vállalkozott a terjesztésükre, az apropó is adott. A kiadó közel évtizedes pályafutása alatt mintegy negyven albumot adott ki, a Narancs keretei között persze meg kell elégednünk néhány sarokpont említésével.

A gerincet a klasszikus értelemben vett ambient adja, melynek zeneisége jelentősen különbözik a technóból kinövő, ma leginkább elhíresült ambienttől. Ennek a vonalnak egyrészt az Eno-féle Ambient albumsorozatból eredeztethető az eszköz- és eszmetára, másrészt a klasszikus indusztriál- és zajzenéből. A legbékésebb hangképeket az egyszemélyes belga Vidna Obmana gyártja. Elektronikus varázsszőnyege időtlenül lelassult; korai munkáin még jelentősek a finom ívű dallamok, de a melódiákat később annyira elnyújtotta, hogy olykor percek kellenek a felismerésükhöz. Nekem leginkább ezek az egyszemélyes munkák jelentik a megvilágosodást, de a gazdag életműből az Extreme-nél megjelent két olyan alkotás is (Echoing Delight, Spiritual Bonding), melyeken közreműködők egész hada segít be ősi/rituális ritmusok felidézésével. Közéjük tartozik Steve Roach és Robert Rich, utóbbinak szintén itt jött ki 1983-as alapműve, a Trances/Drones. Rich az egész éjszakát felölelő bulikat tartott az alfába vágyóknak, ezekből a performance-okból lett összevágva a két CD-nyi anyag.

A "valódi" ambientből kiemelendő még a mexikói Jorge Reyes karcosabb El Costumbréje. Jorge a kevésbé békés indián rítusok, misztikus peyote utazások feltárója, az elektronika mellett szívesen bevet Kolumbusz előtti hangkeltőket, kecskepatát, esőcsináló magokat, pillangókókuszt, harci dobokat is.

A környezeti hatásokat az elidegenedett ember szorongásaival köti össze Paul Schütze, aki producerként is sűrűn feltűnik kollégái lemezein. Saját munkái két jól elkülöníthető arcot mutatnak: a nagyobb lélegzetű tételek az ambient szürreálisabb oldalát erősítik fel, ezek a konkrét zenékhez közel álló, hosszan elnyújtott kollázsok. A néhány perces számokból felépített albumok földöntúli hanghatásokra, háttérbe szőtt hangmintákra, féghideg fúvósokra, erős ritmusszekcióra épülő space-dzsessz funkok - Schütze legizgalmasabb alkotásai (vesd össze: The Annihilating Angel, New Maps of Hell).

Aki a kisebb megpróbáltatással járó zenéket részesíti előnyben, annak a kifejezetten pozitív töltetű Mo Bomát ajánlom, attól is a J. G. Ballard inspirálta Myths of the Near Future I-III trilógiát. Ugyanannak a tablónak három nézőpontjáról van szó; world music erőteljes ambient- és dzsesszimprovizációkkal, melyben afrikai, indonéz és indiai ritmusokra épülnek a finom pengetős hangszerek, a természeti zajok és a különféle népzenéken alapuló szintetizátorjáték. Olyan ez a zene, mintha a fénnyel játszana, olykor szavannák és dzsungelek hajnali képeit hívja elő, máskor pezsgő bazárokat a déli verőfényben.

A manchesteri Muslimgauze az indusztriál utáni első hullámban indult, ´82-ben Eg Obligue Graph néven jelentették meg első kazettájukat, majd politikai célzattal Muslimgauze-ra változtatták a nevüket. Első lemezük, a Kabul az afganisztáni orosz invázió párlata. A csoport a mai napig erős közel-keleti elkötelezettséget vall, és gyéren napvilágot látó nyilatkozataiban ennek érzékelését várja hallgatóitól. Zenei céljaként a keleti és nyugati kultúra közelítése tűnik ki: arab, indiai és japán források éppúgy fellelhetők alkotásaiban, mint a korai német elektronikusak (Can Faust) vagy egyebek (Throbbing Gristle). Aki a kortárs kísérleteket preferálja, annak a United States of Islam ajánlott, aki közérthetőbb ritmusokra vágyik, az hallgassa meg a Zul ´M-et vagy az acid-techno-remixeket tartalmazó Infidelt. (Az összes lemez beszerzése gyötrelmes szenvedély, évente öt-hat is kijöhet más és más kiadóknál.)

Az Extreme egyik legkirívóbb projektje az amerikai Groovy egyetlen lemeze, a Rebirth of Retro-Cool különösen annak lehet meglepő, aki ismeri - a Groovyt létrehozó - Dan Burke másik zenekarát, az Illusion of Safetyt. A Groovy a space-jazz vagy az acid-jazz mentén közelíthető meg: kiásta a hetvenes éves diszkóit, és meghempergette absztrakcióban. Talán ez az egyetlen igazán modern acid-jazz, nincs benne semmi nosztalgia, minden kapoccsal új ajtót nyit a popzenében.

És itt meg kell törnöm a lendületet, pedig lapulnak még kincsek. Ahogyan Jim O´Rourke gitározik, az a legkevésbé sem hasonlít az eddig ismeretes gitározásra; aztán itt van az elektronikus zene jövőjeként emlegetett Soma (a duó egyik tagja, Pieter Bourke nemrég Lisa Gerrard partnereként tette le a névjegyét); a japán zajzene nagymestere, Merzbow; a kísérleti zenét és a world musicot házasító Pablo´s Eye... - további feltáráshoz katalógus kérhető a Mafiosótól: 06/26/330-652.

- rácz -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.