Kecskepata, pillangó-kókusz, harci dob (Extreme Music)

  • - rácz -
  • 1998. július 9.

Zene

Az ausztrál Extreme Music a kortárs kísérleti és ambienttörekvések egyik legjobb közreadója. Régóta foglalkoztat már, hogy egy kis hírverést csináljak kiadványaiknak; és most, hogy a Mafioso Records vállalkozott a terjesztésükre, az apropó is adott. A kiadó közel évtizedes pályafutása alatt mintegy negyven albumot adott ki, a Narancs keretei között persze meg kell elégednünk néhány sarokpont említésével.

A gerincet a klasszikus értelemben vett ambient adja, melynek zeneisége jelentősen különbözik a technóból kinövő, ma leginkább elhíresült ambienttől. Ennek a vonalnak egyrészt az Eno-féle Ambient albumsorozatból eredeztethető az eszköz- és eszmetára, másrészt a klasszikus indusztriál- és zajzenéből. A legbékésebb hangképeket az egyszemélyes belga Vidna Obmana gyártja. Elektronikus varázsszőnyege időtlenül lelassult; korai munkáin még jelentősek a finom ívű dallamok, de a melódiákat később annyira elnyújtotta, hogy olykor percek kellenek a felismerésükhöz. Nekem leginkább ezek az egyszemélyes munkák jelentik a megvilágosodást, de a gazdag életműből az Extreme-nél megjelent két olyan alkotás is (Echoing Delight, Spiritual Bonding), melyeken közreműködők egész hada segít be ősi/rituális ritmusok felidézésével. Közéjük tartozik Steve Roach és Robert Rich, utóbbinak szintén itt jött ki 1983-as alapműve, a Trances/Drones. Rich az egész éjszakát felölelő bulikat tartott az alfába vágyóknak, ezekből a performance-okból lett összevágva a két CD-nyi anyag.

A "valódi" ambientből kiemelendő még a mexikói Jorge Reyes karcosabb El Costumbréje. Jorge a kevésbé békés indián rítusok, misztikus peyote utazások feltárója, az elektronika mellett szívesen bevet Kolumbusz előtti hangkeltőket, kecskepatát, esőcsináló magokat, pillangókókuszt, harci dobokat is.

A környezeti hatásokat az elidegenedett ember szorongásaival köti össze Paul Schütze, aki producerként is sűrűn feltűnik kollégái lemezein. Saját munkái két jól elkülöníthető arcot mutatnak: a nagyobb lélegzetű tételek az ambient szürreálisabb oldalát erősítik fel, ezek a konkrét zenékhez közel álló, hosszan elnyújtott kollázsok. A néhány perces számokból felépített albumok földöntúli hanghatásokra, háttérbe szőtt hangmintákra, féghideg fúvósokra, erős ritmusszekcióra épülő space-dzsessz funkok - Schütze legizgalmasabb alkotásai (vesd össze: The Annihilating Angel, New Maps of Hell).

Aki a kisebb megpróbáltatással járó zenéket részesíti előnyben, annak a kifejezetten pozitív töltetű Mo Bomát ajánlom, attól is a J. G. Ballard inspirálta Myths of the Near Future I-III trilógiát. Ugyanannak a tablónak három nézőpontjáról van szó; world music erőteljes ambient- és dzsesszimprovizációkkal, melyben afrikai, indonéz és indiai ritmusokra épülnek a finom pengetős hangszerek, a természeti zajok és a különféle népzenéken alapuló szintetizátorjáték. Olyan ez a zene, mintha a fénnyel játszana, olykor szavannák és dzsungelek hajnali képeit hívja elő, máskor pezsgő bazárokat a déli verőfényben.

A manchesteri Muslimgauze az indusztriál utáni első hullámban indult, ´82-ben Eg Obligue Graph néven jelentették meg első kazettájukat, majd politikai célzattal Muslimgauze-ra változtatták a nevüket. Első lemezük, a Kabul az afganisztáni orosz invázió párlata. A csoport a mai napig erős közel-keleti elkötelezettséget vall, és gyéren napvilágot látó nyilatkozataiban ennek érzékelését várja hallgatóitól. Zenei céljaként a keleti és nyugati kultúra közelítése tűnik ki: arab, indiai és japán források éppúgy fellelhetők alkotásaiban, mint a korai német elektronikusak (Can Faust) vagy egyebek (Throbbing Gristle). Aki a kortárs kísérleteket preferálja, annak a United States of Islam ajánlott, aki közérthetőbb ritmusokra vágyik, az hallgassa meg a Zul ´M-et vagy az acid-techno-remixeket tartalmazó Infidelt. (Az összes lemez beszerzése gyötrelmes szenvedély, évente öt-hat is kijöhet más és más kiadóknál.)

Az Extreme egyik legkirívóbb projektje az amerikai Groovy egyetlen lemeze, a Rebirth of Retro-Cool különösen annak lehet meglepő, aki ismeri - a Groovyt létrehozó - Dan Burke másik zenekarát, az Illusion of Safetyt. A Groovy a space-jazz vagy az acid-jazz mentén közelíthető meg: kiásta a hetvenes éves diszkóit, és meghempergette absztrakcióban. Talán ez az egyetlen igazán modern acid-jazz, nincs benne semmi nosztalgia, minden kapoccsal új ajtót nyit a popzenében.

És itt meg kell törnöm a lendületet, pedig lapulnak még kincsek. Ahogyan Jim O´Rourke gitározik, az a legkevésbé sem hasonlít az eddig ismeretes gitározásra; aztán itt van az elektronikus zene jövőjeként emlegetett Soma (a duó egyik tagja, Pieter Bourke nemrég Lisa Gerrard partnereként tette le a névjegyét); a japán zajzene nagymestere, Merzbow; a kísérleti zenét és a world musicot házasító Pablo´s Eye... - további feltáráshoz katalógus kérhető a Mafiosótól: 06/26/330-652.

- rácz -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.