mi a kotta?

Kedves hazug

  • mi a kotta
  • 2012. november 30.

Zene

"Röviddel Lipót császár koronázása előtt, mielőtt még Mozartot fölkérték, hogy Prágába utazzék, egy ismeretlen küldönc aláírás nélküli levelet nyújtott át neki. A levél különböző hízelgő kijelentések mellett azt a kérdést tartalmazta, vajon elvállalná-e Mozart, hogy halotti misét írjon, milyen árért, s mennyi időn belül tudná befejezni.

Mozart, ki hitvese tudta nélkül soha a legkisebb lépést sem szokta tenni, beszámolt feleségének a különös megrendelésről, és egyben kinyilvánította ama óhaját, hogy örömest kipróbálná tehetségét az egyházzene magasabb rendű, patetikus stílusában, s hogy az egyházzene mindig is vonzotta."

Mozart első életrajzírója ekképp idézte fel a Requiem megrendelésének titokzatos történetét, mely megrendelés persze már néhány kortárs számára sem volt teljes rejtély, mi meg aztán már végképp régen tudjuk, hogy egy különc arisztokrata, név szerint Franz Walsegg-Stuppach gróf, Stuppach ura volt a homályba burkolózott megbízó. A már csak életrajzi okokból is kitüntetett jelentőségű mű az elkövetkező gyász- és gyászközeli napokban valósággal uralni fogja a koncertprogramot. Pénteken két helyütt, köztük a MÁV Szimfonikus Zenekar Takács-Nagy Gábor vezényelte koncertjén szerepel majd a halotti mise (Olasz Kultúrintézet, november 2., hét óra), hétfőn pedig az "budai Danubia Zenekar Mozart életművének d-moll vonulatát szemléző programját fogja lezárni a Requiem (Nemzeti Színház, november 5., hét óra).

Ez a kultikus jelentőségű Mozart-mű persze nem volt mindenki számára egyformán kedves. Így például a fiatalon zenekritikákat termelő G. B. Shaw például ezt írta épp száz évvel Mozart halála és a Requiem keletkezése után: "A Requiem kielégítette a kegyes mélabúnak azt a szellemét, amivel nagy alkalmakat ünnepelünk; de azt hiszem, a közönséget sokkal komolyabban kellene figyelmeztetni arra a tényre, hogy Mozart meghalt, mielőtt a Requiem félig elkészült volna [...] Kétségtelen, hogy Mozart megadta a megfelelő indítást a legtöbb tételhez; de bármennyire szuggesztívek is, közülük művészi szempontból kevés olyan kielégítő, mint a csinos Benedictus, amelyben a hamisító megmenekült attól a bérmunkától, hogy mestere útmutatásait eredeti kompozíció szabad alkotásává építse fel. Talán csak négy szám van a vezérkönyvben, amelynek joga van arra, hogy egy centenáriumi programba bekerüljön."

Mint köztudott, Shaw hosszú évtizedeken át folytatott hevesebb-lanyhább szerelmi levelezést a neves angol színésznővel, Mrs. Patrick Campbell-lel, aki a Fesztiválzenekar három esedékes koncertjéről szólván válik számunkra megemlíthetővé (Nemzeti Hangversenyterem, november 2. és 3., háromnegyed nyolc, november 4., fél négy). (Képünk is Shaw kedves hősnőjét és múzsáját mutatja.) A nagyszerű vendég, Marc Minkowski által vezényelt programok ugyanis Gabriel Fauré Pelléas és Mélisande című kísérőzenéjével indulnak majd, mely mű a sztárszínésznő megrendelésére készült, a Pelléas londoni bemutatójához.

Egyébként korántsem csak Minkowski mester lesz a hét egyetlen külhoni nagysága, hiszen a Concerto Budapest Verdi-rekviemjét Roberto Abbado (Nemzeti Hangversenyterem, november 4., fél nyolc), a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának orosz programját pedig Jurij Szimonov vezényli majd (Opera, november 5., fél nyolc). Végül szerdán a kiváló Jevgenyij Koroljov Bach-estjével indul új évadjára A Zongora koncertsorozata (Nemzeti Hangversenyterem, november 7., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.