mi a kotta?

Kedves hazug

  • mi a kotta
  • 2012. november 30.

Zene

"Röviddel Lipót császár koronázása előtt, mielőtt még Mozartot fölkérték, hogy Prágába utazzék, egy ismeretlen küldönc aláírás nélküli levelet nyújtott át neki. A levél különböző hízelgő kijelentések mellett azt a kérdést tartalmazta, vajon elvállalná-e Mozart, hogy halotti misét írjon, milyen árért, s mennyi időn belül tudná befejezni.

Mozart, ki hitvese tudta nélkül soha a legkisebb lépést sem szokta tenni, beszámolt feleségének a különös megrendelésről, és egyben kinyilvánította ama óhaját, hogy örömest kipróbálná tehetségét az egyházzene magasabb rendű, patetikus stílusában, s hogy az egyházzene mindig is vonzotta."

Mozart első életrajzírója ekképp idézte fel a Requiem megrendelésének titokzatos történetét, mely megrendelés persze már néhány kortárs számára sem volt teljes rejtély, mi meg aztán már végképp régen tudjuk, hogy egy különc arisztokrata, név szerint Franz Walsegg-Stuppach gróf, Stuppach ura volt a homályba burkolózott megbízó. A már csak életrajzi okokból is kitüntetett jelentőségű mű az elkövetkező gyász- és gyászközeli napokban valósággal uralni fogja a koncertprogramot. Pénteken két helyütt, köztük a MÁV Szimfonikus Zenekar Takács-Nagy Gábor vezényelte koncertjén szerepel majd a halotti mise (Olasz Kultúrintézet, november 2., hét óra), hétfőn pedig az "budai Danubia Zenekar Mozart életművének d-moll vonulatát szemléző programját fogja lezárni a Requiem (Nemzeti Színház, november 5., hét óra).

Ez a kultikus jelentőségű Mozart-mű persze nem volt mindenki számára egyformán kedves. Így például a fiatalon zenekritikákat termelő G. B. Shaw például ezt írta épp száz évvel Mozart halála és a Requiem keletkezése után: "A Requiem kielégítette a kegyes mélabúnak azt a szellemét, amivel nagy alkalmakat ünnepelünk; de azt hiszem, a közönséget sokkal komolyabban kellene figyelmeztetni arra a tényre, hogy Mozart meghalt, mielőtt a Requiem félig elkészült volna [...] Kétségtelen, hogy Mozart megadta a megfelelő indítást a legtöbb tételhez; de bármennyire szuggesztívek is, közülük művészi szempontból kevés olyan kielégítő, mint a csinos Benedictus, amelyben a hamisító megmenekült attól a bérmunkától, hogy mestere útmutatásait eredeti kompozíció szabad alkotásává építse fel. Talán csak négy szám van a vezérkönyvben, amelynek joga van arra, hogy egy centenáriumi programba bekerüljön."

Mint köztudott, Shaw hosszú évtizedeken át folytatott hevesebb-lanyhább szerelmi levelezést a neves angol színésznővel, Mrs. Patrick Campbell-lel, aki a Fesztiválzenekar három esedékes koncertjéről szólván válik számunkra megemlíthetővé (Nemzeti Hangversenyterem, november 2. és 3., háromnegyed nyolc, november 4., fél négy). (Képünk is Shaw kedves hősnőjét és múzsáját mutatja.) A nagyszerű vendég, Marc Minkowski által vezényelt programok ugyanis Gabriel Fauré Pelléas és Mélisande című kísérőzenéjével indulnak majd, mely mű a sztárszínésznő megrendelésére készült, a Pelléas londoni bemutatójához.

Egyébként korántsem csak Minkowski mester lesz a hét egyetlen külhoni nagysága, hiszen a Concerto Budapest Verdi-rekviemjét Roberto Abbado (Nemzeti Hangversenyterem, november 4., fél nyolc), a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának orosz programját pedig Jurij Szimonov vezényli majd (Opera, november 5., fél nyolc). Végül szerdán a kiváló Jevgenyij Koroljov Bach-estjével indul új évadjára A Zongora koncertsorozata (Nemzeti Hangversenyterem, november 7., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.