mi a kotta?

Kedves hazug

  • mi a kotta
  • 2012. november 30.

Zene

"Röviddel Lipót császár koronázása előtt, mielőtt még Mozartot fölkérték, hogy Prágába utazzék, egy ismeretlen küldönc aláírás nélküli levelet nyújtott át neki. A levél különböző hízelgő kijelentések mellett azt a kérdést tartalmazta, vajon elvállalná-e Mozart, hogy halotti misét írjon, milyen árért, s mennyi időn belül tudná befejezni.

Mozart, ki hitvese tudta nélkül soha a legkisebb lépést sem szokta tenni, beszámolt feleségének a különös megrendelésről, és egyben kinyilvánította ama óhaját, hogy örömest kipróbálná tehetségét az egyházzene magasabb rendű, patetikus stílusában, s hogy az egyházzene mindig is vonzotta."

Mozart első életrajzírója ekképp idézte fel a Requiem megrendelésének titokzatos történetét, mely megrendelés persze már néhány kortárs számára sem volt teljes rejtély, mi meg aztán már végképp régen tudjuk, hogy egy különc arisztokrata, név szerint Franz Walsegg-Stuppach gróf, Stuppach ura volt a homályba burkolózott megbízó. A már csak életrajzi okokból is kitüntetett jelentőségű mű az elkövetkező gyász- és gyászközeli napokban valósággal uralni fogja a koncertprogramot. Pénteken két helyütt, köztük a MÁV Szimfonikus Zenekar Takács-Nagy Gábor vezényelte koncertjén szerepel majd a halotti mise (Olasz Kultúrintézet, november 2., hét óra), hétfőn pedig az "budai Danubia Zenekar Mozart életművének d-moll vonulatát szemléző programját fogja lezárni a Requiem (Nemzeti Színház, november 5., hét óra).

Ez a kultikus jelentőségű Mozart-mű persze nem volt mindenki számára egyformán kedves. Így például a fiatalon zenekritikákat termelő G. B. Shaw például ezt írta épp száz évvel Mozart halála és a Requiem keletkezése után: "A Requiem kielégítette a kegyes mélabúnak azt a szellemét, amivel nagy alkalmakat ünnepelünk; de azt hiszem, a közönséget sokkal komolyabban kellene figyelmeztetni arra a tényre, hogy Mozart meghalt, mielőtt a Requiem félig elkészült volna [...] Kétségtelen, hogy Mozart megadta a megfelelő indítást a legtöbb tételhez; de bármennyire szuggesztívek is, közülük művészi szempontból kevés olyan kielégítő, mint a csinos Benedictus, amelyben a hamisító megmenekült attól a bérmunkától, hogy mestere útmutatásait eredeti kompozíció szabad alkotásává építse fel. Talán csak négy szám van a vezérkönyvben, amelynek joga van arra, hogy egy centenáriumi programba bekerüljön."

Mint köztudott, Shaw hosszú évtizedeken át folytatott hevesebb-lanyhább szerelmi levelezést a neves angol színésznővel, Mrs. Patrick Campbell-lel, aki a Fesztiválzenekar három esedékes koncertjéről szólván válik számunkra megemlíthetővé (Nemzeti Hangversenyterem, november 2. és 3., háromnegyed nyolc, november 4., fél négy). (Képünk is Shaw kedves hősnőjét és múzsáját mutatja.) A nagyszerű vendég, Marc Minkowski által vezényelt programok ugyanis Gabriel Fauré Pelléas és Mélisande című kísérőzenéjével indulnak majd, mely mű a sztárszínésznő megrendelésére készült, a Pelléas londoni bemutatójához.

Egyébként korántsem csak Minkowski mester lesz a hét egyetlen külhoni nagysága, hiszen a Concerto Budapest Verdi-rekviemjét Roberto Abbado (Nemzeti Hangversenyterem, november 4., fél nyolc), a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának orosz programját pedig Jurij Szimonov vezényli majd (Opera, november 5., fél nyolc). Végül szerdán a kiváló Jevgenyij Koroljov Bach-estjével indul új évadjára A Zongora koncertsorozata (Nemzeti Hangversenyterem, november 7., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?