Lemez

Melody's Echo Chamber: Melody's Echo Chamber

  • - minek -
  • 2012. november 30.

Zene

Szinte meseszerű indítás: egy francia énekesnő, Melody Prochet az ausztrál pszichedelikus szupersztár, Kevin Parker kezébe nyom egy CD-t - ennek köszönhetően Prochet My Bee's Garden nevű zenekara melegíthet Parkerék, vagyis a Tame Impala előtt. Prochet és Parker közös munkája csak ezután kezdődik, s idén ősszel megjelenik kéttagú minizenekaruk, a Melody's Echo Chamber debütáló anyaga, egy valóban figyelemre méltó és egyben elbűvölő album. A nyersanyag már magában is csaknem tökéletes: a hatvanas évek bűvöletében élő Melody ihletett dalszerző, megkapóan csilingelő, hullámzó dallamai pedig szinte kínálják magukat a további, kreatív felületkezeléshez.


És Parker mindent meg is tesz azért, hogy a dalok eleve meglévő, sejtelmes álomszerűsége kiteljesedjen, s megszülethessen a tökéletes retro-futurista dreampop. Torzított, zengetett, visszhangosított gitárhangjai körbefonják Melody vokálját - a hatást tovább erősítik az analóg billentyűs hangszerek szinte otthonos hangszínei, a látszólagos szétcsúszottságot pedig derekasan ellenpontozzák a rendre precízen odarakott ritmusalapok. Parker jó érzékkel alakít ki boltozatos tereket a zenei szövetben, amit azután keresztül-kasul bejárhat Melody mézszerűen lágy hangja. Voltaképpen csupa elszállós, mégis napfényes dalt hallunk - még az emberevésbe forduló repülőgép-szerencsétlenség történetét (Snowcapped Andes Crash) is fütyörészésre késztető tónusban prezentálják. A Quand Vas Tu Rentrer? a maga shoegaze-rumba kevercsével pedig maga a tökéletes, szinte anyagtalan lebegés.

 

Fat Possum/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.