Lemez

Melody's Echo Chamber: Melody's Echo Chamber

  • - minek -
  • 2012. november 30.

Zene

Szinte meseszerű indítás: egy francia énekesnő, Melody Prochet az ausztrál pszichedelikus szupersztár, Kevin Parker kezébe nyom egy CD-t - ennek köszönhetően Prochet My Bee's Garden nevű zenekara melegíthet Parkerék, vagyis a Tame Impala előtt. Prochet és Parker közös munkája csak ezután kezdődik, s idén ősszel megjelenik kéttagú minizenekaruk, a Melody's Echo Chamber debütáló anyaga, egy valóban figyelemre méltó és egyben elbűvölő album. A nyersanyag már magában is csaknem tökéletes: a hatvanas évek bűvöletében élő Melody ihletett dalszerző, megkapóan csilingelő, hullámzó dallamai pedig szinte kínálják magukat a további, kreatív felületkezeléshez.


És Parker mindent meg is tesz azért, hogy a dalok eleve meglévő, sejtelmes álomszerűsége kiteljesedjen, s megszülethessen a tökéletes retro-futurista dreampop. Torzított, zengetett, visszhangosított gitárhangjai körbefonják Melody vokálját - a hatást tovább erősítik az analóg billentyűs hangszerek szinte otthonos hangszínei, a látszólagos szétcsúszottságot pedig derekasan ellenpontozzák a rendre precízen odarakott ritmusalapok. Parker jó érzékkel alakít ki boltozatos tereket a zenei szövetben, amit azután keresztül-kasul bejárhat Melody mézszerűen lágy hangja. Voltaképpen csupa elszállós, mégis napfényes dalt hallunk - még az emberevésbe forduló repülőgép-szerencsétlenség történetét (Snowcapped Andes Crash) is fütyörészésre késztető tónusban prezentálják. A Quand Vas Tu Rentrer? a maga shoegaze-rumba kevercsével pedig maga a tökéletes, szinte anyagtalan lebegés.

 

Fat Possum/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."