Lemez

Melody's Echo Chamber: Melody's Echo Chamber

  • - minek -
  • 2012. november 30.

Zene

Szinte meseszerű indítás: egy francia énekesnő, Melody Prochet az ausztrál pszichedelikus szupersztár, Kevin Parker kezébe nyom egy CD-t - ennek köszönhetően Prochet My Bee's Garden nevű zenekara melegíthet Parkerék, vagyis a Tame Impala előtt. Prochet és Parker közös munkája csak ezután kezdődik, s idén ősszel megjelenik kéttagú minizenekaruk, a Melody's Echo Chamber debütáló anyaga, egy valóban figyelemre méltó és egyben elbűvölő album. A nyersanyag már magában is csaknem tökéletes: a hatvanas évek bűvöletében élő Melody ihletett dalszerző, megkapóan csilingelő, hullámzó dallamai pedig szinte kínálják magukat a további, kreatív felületkezeléshez.


És Parker mindent meg is tesz azért, hogy a dalok eleve meglévő, sejtelmes álomszerűsége kiteljesedjen, s megszülethessen a tökéletes retro-futurista dreampop. Torzított, zengetett, visszhangosított gitárhangjai körbefonják Melody vokálját - a hatást tovább erősítik az analóg billentyűs hangszerek szinte otthonos hangszínei, a látszólagos szétcsúszottságot pedig derekasan ellenpontozzák a rendre precízen odarakott ritmusalapok. Parker jó érzékkel alakít ki boltozatos tereket a zenei szövetben, amit azután keresztül-kasul bejárhat Melody mézszerűen lágy hangja. Voltaképpen csupa elszállós, mégis napfényes dalt hallunk - még az emberevésbe forduló repülőgép-szerencsétlenség történetét (Snowcapped Andes Crash) is fütyörészésre késztető tónusban prezentálják. A Quand Vas Tu Rentrer? a maga shoegaze-rumba kevercsével pedig maga a tökéletes, szinte anyagtalan lebegés.

 

Fat Possum/Neon Music, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.