mi a kotta?

Keleti kényelem, nyugati izgalom

  • mi a kotta
  • 2015. április 27.

Zene

„Alexandrosz egy alkalommal beleegyezett, hogy jelen legyen bizalmas híveinek részeg mulatozásán, amelyre nőket is hívtak, és ők is részt vehettek szeretőikkel együtt az ivásban és lakomázásban. Ezek között a leghíresebb az attikai származású Thaisz volt, aki később Ptolemaiosz király hetérája lett. Thaisz választékos hangon magasztalta Alexandroszt, de tréfás megjegyzéseket is tett rá, majd amikor a mámor a tetőpontra hágott, elhatározta, hogy beszédet tart. Ez megfelelt szülőhazája szokásainak, de a beszéd túl nagyra törő volt egy hetérához. Arról beszélt ugyanis, hogy a hosszas ázsiai bolyongása közben elviselt fáradalmakért bőséges jutalmat kapott azzal, hogy most itt mulatozhat a perzsák fényes királyi palotájában, de még nagyobb gyönyörűsége telnék abban, ha most, lakoma közben a király szeme láttára felgyújthatná annak a Xerxésznek a házát, aki Athént a lángok prédájává tette. […] Hangos taps fogadta a beszédet, a király pedig, akit magával ragadott híveinek lelkes biztatása, felugrott helyéről, s fején koszorúval, kezében fáklyával megindult az élükön. A mulatozók a nyomában voltak, és hangos ujjongással töltötték meg a királyi palotát. Amikor értesült az eseményről, a többi makedón is odasietett, kezükben fáklyákkal, eltelve örömmel. Azt remélték ugyanis, hogy a palota felgyújtása és elpusztítása olyan ember műve, aki már hazájára gondol, és nem akar barbárok között élni.” Plutarkhosznál olvashatjuk ezt Nagy Sándor egyik nevezetesen elfajult lakomájáról, amelynek legfontosabb következménye nem a perzsa nagy királyok palotájának felgyújtása lett, hanem Händel 1736-os ódájának megszületése. A fenti történetből kibontott Nagy Sándor ünnepe ezúttal Káel Csaba félszcenírozásában, valamint kiváló vendégénekesekkel, így mindenekelőtt a szép Miah Perssonnal (képünkön) jut majd a közönség elé a német karnagy, Rolf Beck vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, március 28., fél nyolc). Ezen az előadáson Vashegyi György két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar is közreműködik, s pár nappal később ugyanők már alapítójuk intésére fogják megszólaltatni a húsvét táján elmaradhatatlan János-passiót, méghozzá annak is az első, 1724-es változatát, persze korhű hangszereken (Zeneakadémia, április 1., fél nyolc).

Egy gyémántokkal gazdagon kirakott tubákosszelence ihlette az elkövetkező napok másik, illetve harmadik oratorikus művét. Ez volt ugyanis a bére annak a Stabat Maternek, amelyet Rossinitől rendelt meg egy spanyol pap és államhivatalnok az 1830-as évek elején. A megbízást kissé lazán felfogó, félig már visszavonult mester egy kisebb kollégájával összedolgozva szállította le a megrendelt művet, ám utóbb – Stabat Materének párizsi bemutatójától, sőt kottakiadásától megrettenve – azért tisztességesen és egymaga is kidolgozta az oratóriumot, amelyből egyik legszebb egyházzenei alkotása vált. A Stabat Mater most a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar szerdai programján szerepel Carlo Montanaro karmesteri irányítása alatt, jeles külhoni énekes szólistákkal (Nemzeti Hangversenyterem, április 2., fél nyolc).

S a végére még egy vendég: korunk egyik legizgalmasabb zeneszerzője, Thomas Adès. A művész, akit pár hónapja Ian Bostridge zongorakísérőjeként láthattunk-hallhattunk, ezúttal a Concerto Budapest hangversenyét vezényli majd: Prokofjev és Csajkovszkij egy-egy műve nyomában a maga Haláltáncát is bemutatva a magyar közönségnek (Nemzeti Hangversenyterem, március 31., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.