mi a kotta?

Keleti kényelem, nyugati izgalom

  • mi a kotta
  • 2015. április 27.

Zene

„Alexandrosz egy alkalommal beleegyezett, hogy jelen legyen bizalmas híveinek részeg mulatozásán, amelyre nőket is hívtak, és ők is részt vehettek szeretőikkel együtt az ivásban és lakomázásban. Ezek között a leghíresebb az attikai származású Thaisz volt, aki később Ptolemaiosz király hetérája lett. Thaisz választékos hangon magasztalta Alexandroszt, de tréfás megjegyzéseket is tett rá, majd amikor a mámor a tetőpontra hágott, elhatározta, hogy beszédet tart. Ez megfelelt szülőhazája szokásainak, de a beszéd túl nagyra törő volt egy hetérához. Arról beszélt ugyanis, hogy a hosszas ázsiai bolyongása közben elviselt fáradalmakért bőséges jutalmat kapott azzal, hogy most itt mulatozhat a perzsák fényes királyi palotájában, de még nagyobb gyönyörűsége telnék abban, ha most, lakoma közben a király szeme láttára felgyújthatná annak a Xerxésznek a házát, aki Athént a lángok prédájává tette. […] Hangos taps fogadta a beszédet, a király pedig, akit magával ragadott híveinek lelkes biztatása, felugrott helyéről, s fején koszorúval, kezében fáklyával megindult az élükön. A mulatozók a nyomában voltak, és hangos ujjongással töltötték meg a királyi palotát. Amikor értesült az eseményről, a többi makedón is odasietett, kezükben fáklyákkal, eltelve örömmel. Azt remélték ugyanis, hogy a palota felgyújtása és elpusztítása olyan ember műve, aki már hazájára gondol, és nem akar barbárok között élni.” Plutarkhosznál olvashatjuk ezt Nagy Sándor egyik nevezetesen elfajult lakomájáról, amelynek legfontosabb következménye nem a perzsa nagy királyok palotájának felgyújtása lett, hanem Händel 1736-os ódájának megszületése. A fenti történetből kibontott Nagy Sándor ünnepe ezúttal Káel Csaba félszcenírozásában, valamint kiváló vendégénekesekkel, így mindenekelőtt a szép Miah Perssonnal (képünkön) jut majd a közönség elé a német karnagy, Rolf Beck vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, március 28., fél nyolc). Ezen az előadáson Vashegyi György két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar is közreműködik, s pár nappal később ugyanők már alapítójuk intésére fogják megszólaltatni a húsvét táján elmaradhatatlan János-passiót, méghozzá annak is az első, 1724-es változatát, persze korhű hangszereken (Zeneakadémia, április 1., fél nyolc).

Egy gyémántokkal gazdagon kirakott tubákosszelence ihlette az elkövetkező napok másik, illetve harmadik oratorikus művét. Ez volt ugyanis a bére annak a Stabat Maternek, amelyet Rossinitől rendelt meg egy spanyol pap és államhivatalnok az 1830-as évek elején. A megbízást kissé lazán felfogó, félig már visszavonult mester egy kisebb kollégájával összedolgozva szállította le a megrendelt művet, ám utóbb – Stabat Materének párizsi bemutatójától, sőt kottakiadásától megrettenve – azért tisztességesen és egymaga is kidolgozta az oratóriumot, amelyből egyik legszebb egyházzenei alkotása vált. A Stabat Mater most a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar szerdai programján szerepel Carlo Montanaro karmesteri irányítása alatt, jeles külhoni énekes szólistákkal (Nemzeti Hangversenyterem, április 2., fél nyolc).

S a végére még egy vendég: korunk egyik legizgalmasabb zeneszerzője, Thomas Adès. A művész, akit pár hónapja Ian Bostridge zongorakísérőjeként láthattunk-hallhattunk, ezúttal a Concerto Budapest hangversenyét vezényli majd: Prokofjev és Csajkovszkij egy-egy műve nyomában a maga Haláltáncát is bemutatva a magyar közönségnek (Nemzeti Hangversenyterem, március 31., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.