mi a kotta?

Keleti kényelem, nyugati izgalom

  • mi a kotta
  • 2015. április 27.

Zene

„Alexandrosz egy alkalommal beleegyezett, hogy jelen legyen bizalmas híveinek részeg mulatozásán, amelyre nőket is hívtak, és ők is részt vehettek szeretőikkel együtt az ivásban és lakomázásban. Ezek között a leghíresebb az attikai származású Thaisz volt, aki később Ptolemaiosz király hetérája lett. Thaisz választékos hangon magasztalta Alexandroszt, de tréfás megjegyzéseket is tett rá, majd amikor a mámor a tetőpontra hágott, elhatározta, hogy beszédet tart. Ez megfelelt szülőhazája szokásainak, de a beszéd túl nagyra törő volt egy hetérához. Arról beszélt ugyanis, hogy a hosszas ázsiai bolyongása közben elviselt fáradalmakért bőséges jutalmat kapott azzal, hogy most itt mulatozhat a perzsák fényes királyi palotájában, de még nagyobb gyönyörűsége telnék abban, ha most, lakoma közben a király szeme láttára felgyújthatná annak a Xerxésznek a házát, aki Athént a lángok prédájává tette. […] Hangos taps fogadta a beszédet, a király pedig, akit magával ragadott híveinek lelkes biztatása, felugrott helyéről, s fején koszorúval, kezében fáklyával megindult az élükön. A mulatozók a nyomában voltak, és hangos ujjongással töltötték meg a királyi palotát. Amikor értesült az eseményről, a többi makedón is odasietett, kezükben fáklyákkal, eltelve örömmel. Azt remélték ugyanis, hogy a palota felgyújtása és elpusztítása olyan ember műve, aki már hazájára gondol, és nem akar barbárok között élni.” Plutarkhosznál olvashatjuk ezt Nagy Sándor egyik nevezetesen elfajult lakomájáról, amelynek legfontosabb következménye nem a perzsa nagy királyok palotájának felgyújtása lett, hanem Händel 1736-os ódájának megszületése. A fenti történetből kibontott Nagy Sándor ünnepe ezúttal Káel Csaba félszcenírozásában, valamint kiváló vendégénekesekkel, így mindenekelőtt a szép Miah Perssonnal (képünkön) jut majd a közönség elé a német karnagy, Rolf Beck vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, március 28., fél nyolc). Ezen az előadáson Vashegyi György két együttese, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar is közreműködik, s pár nappal később ugyanők már alapítójuk intésére fogják megszólaltatni a húsvét táján elmaradhatatlan János-passiót, méghozzá annak is az első, 1724-es változatát, persze korhű hangszereken (Zeneakadémia, április 1., fél nyolc).

Egy gyémántokkal gazdagon kirakott tubákosszelence ihlette az elkövetkező napok másik, illetve harmadik oratorikus művét. Ez volt ugyanis a bére annak a Stabat Maternek, amelyet Rossinitől rendelt meg egy spanyol pap és államhivatalnok az 1830-as évek elején. A megbízást kissé lazán felfogó, félig már visszavonult mester egy kisebb kollégájával összedolgozva szállította le a megrendelt művet, ám utóbb – Stabat Materének párizsi bemutatójától, sőt kottakiadásától megrettenve – azért tisztességesen és egymaga is kidolgozta az oratóriumot, amelyből egyik legszebb egyházzenei alkotása vált. A Stabat Mater most a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar szerdai programján szerepel Carlo Montanaro karmesteri irányítása alatt, jeles külhoni énekes szólistákkal (Nemzeti Hangversenyterem, április 2., fél nyolc).

S a végére még egy vendég: korunk egyik legizgalmasabb zeneszerzője, Thomas Adès. A művész, akit pár hónapja Ian Bostridge zongorakísérőjeként láthattunk-hallhattunk, ezúttal a Concerto Budapest hangversenyét vezényli majd: Prokofjev és Csajkovszkij egy-egy műve nyomában a maga Haláltáncát is bemutatva a magyar közönségnek (Nemzeti Hangversenyterem, március 31., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.