Koncert

A Vijay Iyer trió

Zene

A Vijay Iyer trió lendületes, fényes, de kicsit hideg blokkal indította várva várt, első pesti koncertjét. (Iyer meghívásával csak a Me­diawave előzte meg szeretett világvárosunkat.) Na de hát ezen ne csodálkozz, ő dél-indiai, csupa logika – világosított fel a szubkontinenst kívül-belül ismerő barátom. Valóban, leginkább ebben a részben lehetett tetten érni azt, hogy Iyer ugyan amerikai, de ugyanilyen meghatározó pályáján, hogy indiai szülők gyermeke. Azt persze az egyszerű koncertlátogató is észrevehette, hogy minden olyan, mintha a megszokott jazztrióban hallanánk zongorát, bőgőt, dobot, és mégsem ugyanolyan semmi, minden hang meglepő. A legfeltűnőbb ebben a ritmus: hárman háromféle metrumban képesek összedolgozni, de a földi halandónak szinte követhetetlen ütemfajták váltakoztatása sem ritka.

Az agyalós részt a közönség teljes egészének hatalmas ovációját ­kiváltó dallamok követték, Iyer egy alig ismert Thelonious Monkkal folytatta bluesosan, majd egy repetitív elemeket is felhasználó, eksz­tatikus hommázst celebrált Robert Hood, a techno egyik úttörője tiszteletére, és innen aztán volt még feljebb is. Az átütő, kétórás produkció íve, bármennyire is tág, nem írja le Iyer és társai érdeklődésének teljes spektrumát, hiszen az még ennél is szélesebb. Minden zenét alapanyagnak tekintenek, minden bekerülhet saját főztjükbe, ha nekik ízlik. Briliánsan dolgozzák fel az inspirációikat. Katedrálisnyi struktúrákat képesek felhúzni egy témából vagy motívumból, és lépésenként viszik fel a hallgatót a toronyba, a lépcsőkön néha líd és dór skálafokokra ismerünk, olykor minden hang új modalitás. És nem felejtik el a hallgatót lekísérni a toronyból.

A 44 éves Iyer húsz év alatt a teljes ismeretlenségből eljutott a jazz legmagasabb csúcsáig, miközben hol sutba dobta, hol tovább alakította a műfaj hagyományos megközelítését.

Zeneakadémia, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.