Koncert

A Vijay Iyer trió

Zene

A Vijay Iyer trió lendületes, fényes, de kicsit hideg blokkal indította várva várt, első pesti koncertjét. (Iyer meghívásával csak a Me­diawave előzte meg szeretett világvárosunkat.) Na de hát ezen ne csodálkozz, ő dél-indiai, csupa logika – világosított fel a szubkontinenst kívül-belül ismerő barátom. Valóban, leginkább ebben a részben lehetett tetten érni azt, hogy Iyer ugyan amerikai, de ugyanilyen meghatározó pályáján, hogy indiai szülők gyermeke. Azt persze az egyszerű koncertlátogató is észrevehette, hogy minden olyan, mintha a megszokott jazztrióban hallanánk zongorát, bőgőt, dobot, és mégsem ugyanolyan semmi, minden hang meglepő. A legfeltűnőbb ebben a ritmus: hárman háromféle metrumban képesek összedolgozni, de a földi halandónak szinte követhetetlen ütemfajták váltakoztatása sem ritka.

Az agyalós részt a közönség teljes egészének hatalmas ovációját ­kiváltó dallamok követték, Iyer egy alig ismert Thelonious Monkkal folytatta bluesosan, majd egy repetitív elemeket is felhasználó, eksz­tatikus hommázst celebrált Robert Hood, a techno egyik úttörője tiszteletére, és innen aztán volt még feljebb is. Az átütő, kétórás produkció íve, bármennyire is tág, nem írja le Iyer és társai érdeklődésének teljes spektrumát, hiszen az még ennél is szélesebb. Minden zenét alapanyagnak tekintenek, minden bekerülhet saját főztjükbe, ha nekik ízlik. Briliánsan dolgozzák fel az inspirációikat. Katedrálisnyi struktúrákat képesek felhúzni egy témából vagy motívumból, és lépésenként viszik fel a hallgatót a toronyba, a lépcsőkön néha líd és dór skálafokokra ismerünk, olykor minden hang új modalitás. És nem felejtik el a hallgatót lekísérni a toronyból.

A 44 éves Iyer húsz év alatt a teljes ismeretlenségből eljutott a jazz legmagasabb csúcsáig, miközben hol sutba dobta, hol tovább alakította a műfaj hagyományos megközelítését.

Zeneakadémia, március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.