Lemez

Will Butler: Policy

  • Lang Ádám
  • 2015. április 27.

Zene

Will Butler – bár az Arcade Fire tagjaként Grammy-díjas és Oscar-jelölt zenész – elsősorban Win Butler frontember öccseként ismert. Ő az a srác, aki a színpad szélén a szövegeket üvöltve számról számra más hangszeren játszik, de igazán csak spontán színpadi akciói miatt szokás emlegetni, ha a zenekarról van szó. Volt már olyan is, hogy felmászott a színpad tetejére, a bukó­sisak pedig megszokott koncertkellék nála.

A tavalyi év tavaszán a legendás New York-i Electric Lady stúdióban rögzített szólólemezének híre ezért elég meglepő volt. Ehhez képest Butler igencsak bevállalós promóval vezette fel a már a címében sem felhőtlen mókázást ígérő lemezt: február utolsó hetében mindennap írt egy dalt a Guardian legizgalmasabbnak tűnő híre alapján, amelyet aztán másnap publikált is. Ezek a számok kicsit olyanok voltak, mintha az évek során kiszelektált Arcade Fire-szerzeményeket ásta volna elő. A Policy azonban már meglepőbben indul. Egy Babyshambles-szerű garázsrock után a kislemezes Anna a 80-as évek szintipopját idézi, aztán két zongorás balladát is kapunk, később van egy funkos téma, valamint néhány Arcade Fire-féle rock and roll gospeles és doo-wopos kórusokkal, de a bátyéhoz képest kevésbé katartikus és karakteres énekhanggal. A lemezt leginkább a témája fogná össze, az eklektikus dalok ugyanis azt a hatást vizsgálják, amelyet a politika a mindennapi életre gyakorol. Azonban bármennyire ügyes számok vannak is a Policyn, lemezzé nem áll össze a 28 perces anyag – inkább csak megismétli a szerző színpadi játszósarkos szertelenségét.

Merge, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.