Lemez

Will Butler: Policy

  • Lang Ádám
  • 2015. április 27.

Zene

Will Butler – bár az Arcade Fire tagjaként Grammy-díjas és Oscar-jelölt zenész – elsősorban Win Butler frontember öccseként ismert. Ő az a srác, aki a színpad szélén a szövegeket üvöltve számról számra más hangszeren játszik, de igazán csak spontán színpadi akciói miatt szokás emlegetni, ha a zenekarról van szó. Volt már olyan is, hogy felmászott a színpad tetejére, a bukó­sisak pedig megszokott koncertkellék nála.

A tavalyi év tavaszán a legendás New York-i Electric Lady stúdióban rögzített szólólemezének híre ezért elég meglepő volt. Ehhez képest Butler igencsak bevállalós promóval vezette fel a már a címében sem felhőtlen mókázást ígérő lemezt: február utolsó hetében mindennap írt egy dalt a Guardian legizgalmasabbnak tűnő híre alapján, amelyet aztán másnap publikált is. Ezek a számok kicsit olyanok voltak, mintha az évek során kiszelektált Arcade Fire-szerzeményeket ásta volna elő. A Policy azonban már meglepőbben indul. Egy Babyshambles-szerű garázsrock után a kislemezes Anna a 80-as évek szintipopját idézi, aztán két zongorás balladát is kapunk, később van egy funkos téma, valamint néhány Arcade Fire-féle rock and roll gospeles és doo-wopos kórusokkal, de a bátyéhoz képest kevésbé katartikus és karakteres énekhanggal. A lemezt leginkább a témája fogná össze, az eklektikus dalok ugyanis azt a hatást vizsgálják, amelyet a politika a mindennapi életre gyakorol. Azonban bármennyire ügyes számok vannak is a Policyn, lemezzé nem áll össze a 28 perces anyag – inkább csak megismétli a szerző színpadi játszósarkos szertelenségét.

Merge, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.