Lemez

Will Butler: Policy

  • Lang Ádám
  • 2015. április 27.

Zene

Will Butler – bár az Arcade Fire tagjaként Grammy-díjas és Oscar-jelölt zenész – elsősorban Win Butler frontember öccseként ismert. Ő az a srác, aki a színpad szélén a szövegeket üvöltve számról számra más hangszeren játszik, de igazán csak spontán színpadi akciói miatt szokás emlegetni, ha a zenekarról van szó. Volt már olyan is, hogy felmászott a színpad tetejére, a bukó­sisak pedig megszokott koncertkellék nála.

A tavalyi év tavaszán a legendás New York-i Electric Lady stúdióban rögzített szólólemezének híre ezért elég meglepő volt. Ehhez képest Butler igencsak bevállalós promóval vezette fel a már a címében sem felhőtlen mókázást ígérő lemezt: február utolsó hetében mindennap írt egy dalt a Guardian legizgalmasabbnak tűnő híre alapján, amelyet aztán másnap publikált is. Ezek a számok kicsit olyanok voltak, mintha az évek során kiszelektált Arcade Fire-szerzeményeket ásta volna elő. A Policy azonban már meglepőbben indul. Egy Babyshambles-szerű garázsrock után a kislemezes Anna a 80-as évek szintipopját idézi, aztán két zongorás balladát is kapunk, később van egy funkos téma, valamint néhány Arcade Fire-féle rock and roll gospeles és doo-wopos kórusokkal, de a bátyéhoz képest kevésbé katartikus és karakteres énekhanggal. A lemezt leginkább a témája fogná össze, az eklektikus dalok ugyanis azt a hatást vizsgálják, amelyet a politika a mindennapi életre gyakorol. Azonban bármennyire ügyes számok vannak is a Policyn, lemezzé nem áll össze a 28 perces anyag – inkább csak megismétli a szerző színpadi játszósarkos szertelenségét.

Merge, 2015

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."