képregény - Daniel H. Pink: Johnny Bunk kalandjai

  • Baski Sándor
  • 2011. június 2.

Zene

A romantikus vámpírregényeken kívül talán csak egyetlen műfaj létezik, amely képes a nagyobb könyvesboltokban külön emeletet megtölteni: az életvezetési tanácsokat kínáló, falrengető okosságokkal teli kiadványoké. Ezeken belül is külön szekciót képeznek a karrierépítés, az önmenedzselés és a meggazdagodás trükkjeivel házaló könyvek.
A romantikus vámpírregényeken kívül talán csak egyetlen mûfaj létezik, amely képes a nagyobb könyvesboltokban külön emeletet megtölteni: az életvezetési tanácsokat kínáló, falrengetõ okosságokkal teli kiadványoké. Ezeken belül is külön szekciót képeznek a karrierépítés, az önmenedzselés és a meggazdagodás trükkjeivel házaló könyvek. Szerzõik jó esetben némi szakmai múlttal a hátuk mögött osztják az észt - más kérdés, hogy a papíron jól hangzó tanácsokat talán mégsem annyira egyszerû a gyakorlatba átültetni, mint mondjuk egy Jamie Oliver-receptet. Daniel H. Pinknek, több úgynevezett motivációs bestseller szerzõjének, Al Gore egykori beszédírójának jutott eszébe a nagy ötlet, hogy érdemes lenne nemcsak elmagyarázni, de egy képregényben dramatizálni és illusztrálni is a fontosabb tételeket, hátha úgy könynyebben rögzül az üzenet.

A mangastílusban megalkotott, egy rövidebb vonatút alatt elfogyasztható Johnny Bunk kalandjai az ideális munka megtalálásában kíván segédkezni az olvasónak a címbéli fõhõs példáján keresztül, de valójában nem a pályaválasztás elõtt állókat célozza meg, hanem azokat, akiket már bedarált a rendszer. Ilyen az ifjú Bunk is (eredetiben: Bunko), aki egy nagy cég könyvelõrészlegén unja éppen az életét, mígnem egy dzsinnlány a szárnyai alá veszi, és megosztja vele az önmegvalósítás hat szabályát. Pink gyakorlatilag a pozitív pszichológia tételeit adaptálja a karrier és az üzlet világára, a kreatív gondolkodás jótékony hatásai mellett érvelve; a flow fogalmát bevezetõ Csíkszentmihályi Mihály nevét a pajkos tündér konkrétan meg is említi. A kötet mindazonáltal nemcsak az önmegvalósítást propagálja, de némileg paradox módon a vállalat érdekeit elõtérbe helyezõ mentalitást is (3. pont: "Nem te számítasz"), ami egybõl érthetõvé teszi, miért támogatta a kötet megjelenését egy ismert multicég.

Fordította: Bayer Antal. HVG Könyvek, 2011, 164 oldal, 1900 Ft

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.