Képzőművészet: Botrány sehol (Sic! - Humor a kortárs képzőművészetben)

  • - decker -
  • 1997. augusztus 14.

Zene

Csendes botrány kíséri a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület tematikus kiállítását. Kezdődött azzal, hogy a Kiscelli Múzeum - amúgy kortárs művészettel foglalkozó - vezetője, akit szerződés kötelez az intézményétől független kiállítás helyszínének biztosítására, meg kívánta tiltani az egyik kiállító művész szereplését, kétségbe vonva művész voltát.
Csendes botrány kíséri a Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület tematikus kiállítását. Kezdődött azzal, hogy a Kiscelli Múzeum - amúgy kortárs művészettel foglalkozó - vezetője, akit szerződés kötelez az intézményétől független kiállítás helyszínének biztosítására, meg kívánta tiltani az egyik kiállító művész szereplését, kétségbe vonva művész voltát.

"Szerintem felháborító ez a sok felháborodás."

K., 62 éves nyugdíjas bejegyzése

Talán nem is sejtette, hogy egy táborba kerül azokkal a felháborodott vendégkönyvbe írókkal, akik - a régről megszokott reflexektől vezettetve - a Mindent Elrendező Apácska szerepvállalását hiányolták. "A kiállítás gusztustalan. Szomorú, hogy ezt engedélyezték", "Nagyon szomorúan, de elítélem a zsűrit". Hát igen, akkoriban még minden rendben volt. De most: "Templomtérben ilyet rendezni, felháborító!! Ez a szabadság?", "Nekem egy templomban, még ha romos is, más gondolatok jutnak az eszembe, mint amit a kiállítás sugall".

Hogy mi is ez a gondolat, amelyet ez az "ocsmány" "kultúrmocsok" és "szellemi selejt" közvetít, azt egyetlen harcias amazon, keresztes lovag sem kísérli meg megfogalmazni. Az oka, a gyökere, na, hát az könnyen felfedhető: "Felháborító ez a kiállításnak nevezett idétlen ökörködés. Ez a minimum, amivel aposztrofálhatom. (SZDSZ-fogantatás?) Egyébként minél hamarabb szeretnék szentmisére jönni ebbe a templomba!"

Mert ezt a szakrális teret mire használják, na, mire? "Felháborító egy templomba meztelen képeket, a >>szárnyas betétNagy Kriszta művén rögtön ugyanahhoz a nőhöz hat különböző méret is társul, s ha nagyon figyelünk, Veress Zsolt (polgári hangja: Nemes Csaba) sorozatán is felsejlik a háttérben két pár. Ja igen, és van pipettával lecsepegtetett szárnyasbetét is (Komoróczky Tamás). Ezekben a képekben semmi erotikus nincs, mert nem is erről szólnak. (Nem úgy, mint a múzeumban e kiállítással egy időben megtekinthető, a század női fehérneműdivatját "ízléses, erotikus formában" bemutató tárlat.) S mégis, miféle botrányt szimatolhatunk sok-sok táblázatba rendelt színes kockában (Pető Hunor), melyek napról napra érzékeltetik a különböző vérmérsékletű egyének szexuális aktivitásának erősségét, vagy egy mellékapszisban, a magasan vízszintesen szétterülő, áttetsző hártyában, amely némileg érthetetlen módon a Condom címet viseli (Vogl Filemon).

Legalább ilyen nagy számban találsz majd meditatív, csendes, befogadásukkor egyfajta belterjes tudásra támaszkodó, az életművön belüli fejlődéshez kapcsolódó konceptuális műveket (El-Hassan Róza, Eperjesi Ágnes, Szil István, Várnai Gyula). Ezek az intellektuális humornak egy rejtett formáját mutatják, amit kevés embernek sikerülhet érteni. Az ebből fakadó bizonytalanság, zavaros rosszérzés persze lehet egyik oka annak a felháborodásnak, amely külső kitörési pontot keres és talál a hely szellemének megsértésében, hiszen művészeten belüli ítéletet nem képes hozni.

Persze az értés, az érteni vélés és a tetszés más dolog. Sic! - a kiállítás címe áttételes, idézőjelbe tett humort ígér, ami voltaképpen jobb és kevésbé sikerült művekkel meg is valósul, olyan színvonalon, ami a kortárs fiatal művészetre jellemző. S mi marad? Ami tetszett. Kicsit idétlen, kicsit direkt, kicsit aktuális - na és hatásos. A szarkazmusig hajló irónia. Mint Hecker Péter felvezető hármasoltárán, ahol két, köntösben teázó gazdag hölgy alatt, a képregényszerűen kivetülő beszédfoszlányok a könnyen elérhető gazdagságról (boldogságról) szólnak: "Ha unatkozol, drágám, légy művész, hisz ez csodálatos! Másoknak adsz, míg magadat gazdaggá teszed." Középen a művészet XVIII. századi, erőteljesen tudományos szimbólumai igazolják a művészet létét, míg a jobb oldalon egy karosszékben trónoló, középkorú úriember már mindezzel meg is ütötte a főnyereményt. Lábánál furcsa macska fordul felénk: ó, sic, sicc, csábítás!

Hiszen sokan loholnak pénzért, hatalomért, s ne legyen kétségünk, a maffia is jelen van minden házban, látjuk is Gerhes Gábor sorozatán, ott van, kihallatszik a luxusvilla bezárt ablakai mögül: "Lui, hová tetted az ékszert? - Nálam nincs, két perccel ezelőtt a Te kezedbe adtam. - Igen, és ide tettük a szélső koporsóra, várj, talán lecsúszott!"

Persze a fogyasztói társadalom rögvalósága (sic!) elől nehéz menekülni. De ha felfelé fordítjuk tekintetünket, ott pislákol sejtelmesen Kozári Hilda (ötlet és kivitelezés Kozári József, édesapa) Piros tojása. Szép. De mit látunk, reménykedve fürkészve valamiféle felülemelkedés lehetőségét? Lakner Antal hatalmas, szürke léggömbje, a Magyar szürke állomány töppeszkedik fölöttünk bután a magasban. Hát így. Ez van. Azaz: sic!

- decker -

Budapest, Kiscelli Múzeum, Templomtér, 1997. június 26-augusztus 24.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.