Képzőművészet: Képzet és akarat (Alberto Giacometti kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. április 29.

Zene

Van Alberto Giacomettinek egy tényleg pici, jó, ha talán 15 cm magas szobra, egy kis büszt (ez a mű címe is, némi tautologikus öniróniával), mely - legalábbis számomra - kulcsként oldja fel annak rejtélyét, miért olyan furcsán diszharmonikusak a művész 1940 után készített figurái. Azokra a szinte védjeggyé, Giacometti-toposszá lett munkákra gondolok, amelyek hosszú, vékony, beteg nádszálra emlékeztető alakokat ábrázolnak, rettenetes méretű lábfejekkel.

Van Alberto Giacomettinek egy tényleg pici, jó, ha talán 15 cm magas szobra, egy kis büszt (ez a mű címe is, némi tautologikus öniróniával), mely - legalábbis számomra - kulcsként oldja fel annak rejtélyét, miért olyan furcsán diszharmonikusak a művész 1940 után készített figurái. Azokra a szinte védjeggyé, Giacometti-toposszá lett munkákra gondolok, amelyek hosszú, vékony, beteg nádszálra emlékeztető alakokat ábrázolnak, rettenetes méretű lábfejekkel.

Két dolgot lehet ezekről képzelni: egyrészt azt, hogy Giacometti azért formálta komikusan nagyra, súlyosra, torz piramis alakúra a lábakat, hogy a szobrok statikája biztos lehessen;

semmiféle vihar

ne boríthassa föl ezeket az óriási szálkákat. Másrészt - és/vagy - talán azért, hogy jelezze, milyen biztosan és mélyen gyökereznek húrszerű figurái a televényben, a talajban, melyből magukba vehetik a matéria zengését. Az első megfejtési javaslatot sebtiben elvethetjük, mert technikailag semmi sem indokolja. Az utóbbi feltevés rémlik igaznak, de az is csak a látszat szintjén.

Az apró mellszobor dupla posztamensen nyugszik, s ez azt jelenti, hogy az arasznyi műnek körülbelül négyötöde talapzat, s csak mindössze ötöde az, ami ha "józan" méretben készült volna, akkor felismerhető és jelentéssel teli forma lehetne. Például: ábrázolhatna valakit, szó szerint. Így azonban a jelentés, a lényegi tartalom "lecsúszik" és rátelepszik a posztamens dupla kockájára. Természetesen ebben az esetben végképp szó sem lehet statikai megfontolásokról: nincs az az európai szél, mely feldönthetné a művet; de nem beszélhetünk belegyökerezettségről sem, mert a büszt - hiszen nincsen lába - négyszög hasábokon nyugszik, nyugodtan. Inkább azt kell feltételeznünk - és ez vonatkozhat az egész alakos szobrok értelmetlen és, lássuk be, még ha blaszfémia is: csúnya lábfejeire -, hogy Giacometti egy elképesztő paradoxont fogalmazott meg, mélységes iróniával.

A kockára telepített, később a torzított gúlából fölnövesztett figura "státusa" - szerintem - annak a szellemi konstrukciónak a kifordítását illusztrálja fanyar szellemességgel, mely már a reneszánsz óta áthatotta az európai művészet teória-képzését, s a 20. században alapvetően meg is határozta azt, nevezetesen, hogy a világkép és a világ képe geometriai alapformákkal leírható, következésképpen modellezhető, majd tovább: a geometrikusan szimbolizált világ ideálképe a lét egy magasabb szféráját jeleníti meg. Úgy tetszik, Giacometti kubizáló, majd szürrealista korszaka után s ezeknek a periódusoknak a tapasztalataival meg a Montparnasse kávéházaiban eltöltött éjszakáinak nehéz másnapjai után rájött, hogy éppen ellenkezőleg áll a dolog: a szellem végsőkig lúgozott ideáiból nő ki, növekszik föl az ember, érzékien, anyagszerűen, még ha csak olyan giacomettisen széllelbélelten is. Vagyis: a valaha volt éteri szimbólumok mostanra vaskos-lucskossá materializálódott tényképzetek, melyekből csíraszerűen tör a magasba a törékeny, lassan anyagát veszteni készülő létezőÉ

A Szépművészeti Múzeumban különös megvilágításba, pontosabban homályba kerül mindaz, amit én most itt kigondoltam. Ahogy alámerül, alulra kerül az ideák világa Giacometti szándéka - meg az enyim - szerint, ugyanúgy "szituálódik" a mélybe maga a mester is: az egyiptomiak, a görögök s persze

szeretett etruszkjai

alá, az alagsorba, a múzeum talán legkevésbé észrevehető és megközelíthető, fénytelen, már-már titkos helyiségeibe, mint maga is idea amagyarosan értelmezett egyetemes kulturális rög-valóság alá, méterekkel. Ha Giacomettit valóban az (is) érdekelte, amiről az imént beszéltem, akkor haló poraiban most leckét kapott önmagából és önmagáról: megtanulhatta, hogy különös vizuális dialektikája és a térről és az ürességről tárgyiasított képzetei miképpen kaphatnak formát egy, a valódi spiritualitás iránt tökéletesen érzéketlen korszakát élő ország múzeumában, ahol ilyen gazdag anyaggal amúgy első ízben bukkanhatott fel.

Hajdu István

Szépművészeti Múzeum, 2004. június 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?