Képzőművészet: Képzet és akarat (Alberto Giacometti kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. április 29.

Zene

Van Alberto Giacomettinek egy tényleg pici, jó, ha talán 15 cm magas szobra, egy kis büszt (ez a mű címe is, némi tautologikus öniróniával), mely - legalábbis számomra - kulcsként oldja fel annak rejtélyét, miért olyan furcsán diszharmonikusak a művész 1940 után készített figurái. Azokra a szinte védjeggyé, Giacometti-toposszá lett munkákra gondolok, amelyek hosszú, vékony, beteg nádszálra emlékeztető alakokat ábrázolnak, rettenetes méretű lábfejekkel.

Van Alberto Giacomettinek egy tényleg pici, jó, ha talán 15 cm magas szobra, egy kis büszt (ez a mű címe is, némi tautologikus öniróniával), mely - legalábbis számomra - kulcsként oldja fel annak rejtélyét, miért olyan furcsán diszharmonikusak a művész 1940 után készített figurái. Azokra a szinte védjeggyé, Giacometti-toposszá lett munkákra gondolok, amelyek hosszú, vékony, beteg nádszálra emlékeztető alakokat ábrázolnak, rettenetes méretű lábfejekkel.

Két dolgot lehet ezekről képzelni: egyrészt azt, hogy Giacometti azért formálta komikusan nagyra, súlyosra, torz piramis alakúra a lábakat, hogy a szobrok statikája biztos lehessen;

semmiféle vihar

ne boríthassa föl ezeket az óriási szálkákat. Másrészt - és/vagy - talán azért, hogy jelezze, milyen biztosan és mélyen gyökereznek húrszerű figurái a televényben, a talajban, melyből magukba vehetik a matéria zengését. Az első megfejtési javaslatot sebtiben elvethetjük, mert technikailag semmi sem indokolja. Az utóbbi feltevés rémlik igaznak, de az is csak a látszat szintjén.

Az apró mellszobor dupla posztamensen nyugszik, s ez azt jelenti, hogy az arasznyi műnek körülbelül négyötöde talapzat, s csak mindössze ötöde az, ami ha "józan" méretben készült volna, akkor felismerhető és jelentéssel teli forma lehetne. Például: ábrázolhatna valakit, szó szerint. Így azonban a jelentés, a lényegi tartalom "lecsúszik" és rátelepszik a posztamens dupla kockájára. Természetesen ebben az esetben végképp szó sem lehet statikai megfontolásokról: nincs az az európai szél, mely feldönthetné a művet; de nem beszélhetünk belegyökerezettségről sem, mert a büszt - hiszen nincsen lába - négyszög hasábokon nyugszik, nyugodtan. Inkább azt kell feltételeznünk - és ez vonatkozhat az egész alakos szobrok értelmetlen és, lássuk be, még ha blaszfémia is: csúnya lábfejeire -, hogy Giacometti egy elképesztő paradoxont fogalmazott meg, mélységes iróniával.

A kockára telepített, később a torzított gúlából fölnövesztett figura "státusa" - szerintem - annak a szellemi konstrukciónak a kifordítását illusztrálja fanyar szellemességgel, mely már a reneszánsz óta áthatotta az európai művészet teória-képzését, s a 20. században alapvetően meg is határozta azt, nevezetesen, hogy a világkép és a világ képe geometriai alapformákkal leírható, következésképpen modellezhető, majd tovább: a geometrikusan szimbolizált világ ideálképe a lét egy magasabb szféráját jeleníti meg. Úgy tetszik, Giacometti kubizáló, majd szürrealista korszaka után s ezeknek a periódusoknak a tapasztalataival meg a Montparnasse kávéházaiban eltöltött éjszakáinak nehéz másnapjai után rájött, hogy éppen ellenkezőleg áll a dolog: a szellem végsőkig lúgozott ideáiból nő ki, növekszik föl az ember, érzékien, anyagszerűen, még ha csak olyan giacomettisen széllelbélelten is. Vagyis: a valaha volt éteri szimbólumok mostanra vaskos-lucskossá materializálódott tényképzetek, melyekből csíraszerűen tör a magasba a törékeny, lassan anyagát veszteni készülő létezőÉ

A Szépművészeti Múzeumban különös megvilágításba, pontosabban homályba kerül mindaz, amit én most itt kigondoltam. Ahogy alámerül, alulra kerül az ideák világa Giacometti szándéka - meg az enyim - szerint, ugyanúgy "szituálódik" a mélybe maga a mester is: az egyiptomiak, a görögök s persze

szeretett etruszkjai

alá, az alagsorba, a múzeum talán legkevésbé észrevehető és megközelíthető, fénytelen, már-már titkos helyiségeibe, mint maga is idea amagyarosan értelmezett egyetemes kulturális rög-valóság alá, méterekkel. Ha Giacomettit valóban az (is) érdekelte, amiről az imént beszéltem, akkor haló poraiban most leckét kapott önmagából és önmagáról: megtanulhatta, hogy különös vizuális dialektikája és a térről és az ürességről tárgyiasított képzetei miképpen kaphatnak formát egy, a valódi spiritualitás iránt tökéletesen érzéketlen korszakát élő ország múzeumában, ahol ilyen gazdag anyaggal amúgy első ízben bukkanhatott fel.

Hajdu István

Szépművészeti Múzeum, 2004. június 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.