Könyv: Türelmi zóna (Szepes Erika: Szerep és személyesség)

  • Báthori Csaba
  • 2004. április 29.

Zene

Szepes Erika verselemzései értelmes és mérlegelésre méltó javaslatokat kínálnak az olvasónak, aki manapság másról sem hall, mint arról, hogy a műalkotás nélkülözi az állandó, megnevezhető belső tartalmat, hogy érdektelen az írói személyiség, hogy az írónak nincs erkölcsileg leírható felelőssége, hogy nincs mondanivaló, csak "olvasat", hogy a "szöveg" tetszőlegesen feltölthető foglalat csupán. Szepes elemzéseiből hiányzik a recepcióesztéták hatalmi vetületben beszélő torokhangja, hiányzik az a pálcaemelő, fenyegetésnek érzett mozdulat, amely amazoknak még helyes belátásait is kétessé teszi. Hanglejtésében van bizonyos alázat: Szepes azt sejteti, hogy senki nem lehet valami egyedülvalóan érvényes igazság birtokosa.

Szepes Erika verselemzései értelmes és mérlegelésre méltó javaslatokat kínálnak az olvasónak, aki manapság másról sem hall, mint arról, hogy a műalkotás nélkülözi az állandó, megnevezhető belső tartalmat, hogy érdektelen az írói személyiség, hogy az írónak nincs erkölcsileg leírható felelőssége, hogy nincs mondanivaló, csak "olvasat", hogy a "szöveg" tetszőlegesen feltölthető foglalat csupán. Szepes elemzéseiből hiányzik a recepcióesztéták hatalmi vetületben beszélő torokhangja, hiányzik az a pálcaemelő, fenyegetésnek érzett mozdulat, amely amazoknak még helyes belátásait is kétessé teszi. Hanglejtésében van bizonyos alázat: Szepes azt sejteti, hogy senki nem lehet valami egyedülvalóan érvényes igazság birtokosa.

Szepes Erika fő szempontjai a következők. Egy. Hangsúlyozza a mindenkori költői vonulatok rejtett vagy nyílt viszonyát a hagyományhoz (bármit értsünk ezen). Kettő. Taglalataiban iparkodik kidolgozni a műalkotás hátterében álló személyiség egyszeri vonásait. Három. A szereplíra változatainak elismerése mellett fontosnak tartja, hogy a "szerepet író" alkotó egyedi adottságairól is kötelező érvénnyel beszéljen. Négy. Nem rejti véka alá, hogy a "szövegképződés" folyamatában döntőnek tartja a tudatos műformálás indítékait, és odahajol olyan értékteremtő költői munkákhoz is, amelyek nem az irodalompolitikai villongásoknak kiszolgáltatott kánon holdudvarában születnek. Öt. Mindig megmutatja a művek többé-kevésbé tudatosan szerveződő formai jegyeit.

Mindebből kiviláglik, hogy Szepes Erika szemlélete - a kirekesztő, hódító esztétikák idején - igenli az értelmezések versengő, egymást kiegészítő, de egymást meg nem semmisítő jelenlétét. Írásai mögött egy szókratészi "nem tudását" kamatoztató, visszavonulásra kész értelmező áll. Elemzései közben megértünk valamit, konkrétan a kezünkben tartunk valamit, ami azelőtt nem volt birtokunkban. Itt nem szükséges tétováznunk, hogy elismerjük-e elméleteinek érvényét, most nem szembesülünk azzal a kínos tartózkodásra indító sejtelemmel, hogy belátásai mögött esetleg a dogmatizmus kevély őrtornyait is illene észrevennünk. Szepes csak annyit kér, haladjunk vele együtt pár lépést a választott művek között. Kommentárja soha nem indiszkrét, de mégis

adatok gazdagságával

fejti fel a művek rejtett mozgatórugóit. Beszédmódja nem tüntet tudományosságával, mégis szakavatott. Megjegyzem azonban, hogy a tudományosság megkívánta volna az idézetek lelőhelyének pontos megjelölését, egy részletes irodalomjegyzék közzétételét.

A könyv a kilencvenes évek költészetét vizsgálja. Orbán Ottó, Petri György, Géher István, Kemsei István, Marsall László, valamint olyan költők verseit veszi szemügyre, akik valamilyen okból többnyire kívül esnek költői szemhatárunkon. Érveinek erejét gyengíti is az a tény, hogy elemzéseinek példatárát helyenként művészileg kevésbé értékes anyagból meríti. Az eljárás demokratikusnak tetsző gesztusa rokonszenves, de meg is téveszt, mert elmossa az igazi és a ötödrangú irodalom közötti értékkülönbségeket. Szepesnek az az eléggé nem méltányolható erőfeszítése, hogy elfeledett vagy peremre szorult műveket visszahozzon az elemzés látóterébe, ugyanakkor elhomályosítja az olvasói éleslátást, mivelértéksemlegesen tárgyal első- és sokadrangú műveket. A peremhelyzet vagy elfeledettség még nem biztosítéka az irodalmi értéknek. Az elemzés nem fedheti el az értékszempontot.

Ez a szemlélet egyébként éppen azt a sokrétű nyugat-európai elemzői hagyományt követi, amely óvatos lasszóvetéssel próbálja fogalmi készleteihez szelídíteni a műalkotást, de nem feledkezik meg arról, hogy csupán láncszem egy hosszú sorban: utódja is, elődje is lehet egy vele homlokegyenest ellenkező mérlegelési lehetőségnek. Érintőleges tónusa még ott is töprengésre késztet, ahol nem hajlunk rögtöni helyeslésre, ahol aggályaink támadnak, vagy ahol ízlésünk berzenkedik a válogatás, az elemzés vagy az értékelés szempontjai ellen. Mondok egy példát. Szepes többször is idézi Orbán Ottó Vojtina recepcióesztétikája című versét: "az egyes szám első személy a versben / nem a nyelvtan egyes szám első személye, / hanem a közvetlen és halálos kockázaté(É) / Esztétikák jönnek-mennek, a mocskos mesterség maradÉ", majd hozzáteszi: "a veszély csak valaminek a vállalásával következik be, és ez a vállalás nem az egyes szám első személynek szól, hanem mindazoknak, akik érdekében vállalja". Nem, azt hiszem, Orbán Ottó versében nem erről van szó. A költő nem azért vállalja a mű megteremtésével járó erőfeszítést, kockázatot vagy személyes kompromittálódást, mert a "közösség" "érdekében" tisztázni kíván valamit. Ez lehet mellékes következménye a versnek, sőt akadnak költők, akik - Orbán nem ezek közé tartozott - emlegetik is ezt a képviseleti mozzanatot. Itt azonban valami mélyebb pokoljárásról van szó: a nagy vers életveszélyesen

titokkutató, tudatbővítő,

ismeretlen tartalmak felé vakmerően nyújtózkodó vonásáról. Pontosan arról, hogy a jelentős műalkotás igenis a személyiség legmélyebb rétegeibe ás le, oda, ahol egyszerre szunnyadnak személyes, mitikus és archaikus, nehezen felszínre hozható tartalmak. Az irodalomtörténet tanúsága szerint az objektív líra legnagyobb képviselőinek életműve is mély, személyes gyökerekből, traumatikus életanyagból táplálkozik (gondoljunk a legutóbbi évek Eliot-kutatásaira). Az pedig, hogy egy művész menynyiben tartja szem előtt bármiféle "közösség" igényeit, esetről esetre vizsgálandó. Orbán Ottó egyetemes érvényű alkotó volt, és ennyiben "közösségi költő". Ennyiben: minden egyes emberhez kívánt szólni, mindenki számára befogadható tartalmakkal.

A könyv megismertet két szellemi szélcsendben alkotó kortárs egy-egy kötetével is. Botár Attila (Atthisz naptekercsei) a "száműzetést hozó szókimondás" költője: művészete antikizáló szereplíra. Gyimesi László pedig (Visszatérés NaConxipánba) egy olyan utópikus világ hírnöke, amely Gulácsy Lajos óta mindenkit nem-léttel kecsegtet.

Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003, 366 oldal, 277o Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.