Képzõmûvészet: Móka (Gyenis Tibor kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. szeptember 2.

Zene

Keserédes dallamok és szúrós kis fények rebbennek a mélyben, mégis dal-móka-kacagás árad Gyenis Tibor képeirõl, melyek most az elmúlt öt év önéletrajza gyanánt is felfoghatók. Öt dolgos év, aminek tükrében mint afféle összegzõ mintavétel jelenik meg a korábbi fél évtized is, Gyenis edukálódá-sának ideje, s annak mindenféle eredménye és kudarca. A kiállítás újra szcenírozza-dramatizálja a nevelõdés-érés folyamatát, hogy a nézõ aztán világosan láthassa a még rövid, de már tartalmas pálya enyhe lejtõit, s nem kevésbé szolid emelkedõit.

Keserédes dallamok és szúrós kis fények rebbennek a mélyben, mégis dal-móka-kacagás árad Gyenis Tibor képeirõl, melyek most az elmúlt öt év önéletrajza gyanánt is felfoghatók. Öt dolgos év, aminek tükrében mint afféle összegzõ mintavétel jelenik meg a korábbi fél évtized is, Gyenis edukálódá-sának ideje, s annak mindenféle eredménye és kudarca. A kiállítás újra szcenírozza-dramatizálja a nevelõdés-érés folyamatát, hogy a nézõ aztán világosan láthassa a még rövid, de már tartalmas pálya enyhe lejtõit, s nem kevésbé szolid emelkedõit.

Gyenis kezdetben, a kilencvenes évek vége felé, meglehetõsen keserû öniróniával figyelte és kezelte a mûvészetet, önmagáét és a másét egyforma fanyar elidegenedettséggel nézte (le), majd a megszerzett új technikáktól, fõként a digitális képmódosítás mákonyától elkáprázva, sokakkal együtt maga is a mókás

utóposztmodern tócsájába

lépett, hogy megkísérelje megállítani vagy legalábbis folytonos újraértelmezõdésre kényszeríteni az idõt.

Korai fényképei beállított jelenetekben "reflektáltak" még korábbi munkáinak minõségére: Gyenis kedves-szorgos parasztasszonyokkal például kazalba hordatott, majd eltüzeltetett jó néhány - remélem, saját - festményt az erdõszélen vagy a háztáji nem rejtett szegletében, azt bizonyítva, hogy van önkritikája, hogy ismeri a mûvészet (a mûtárgy) felhasználásának ezer fortélyát, és, a másik szempontból, hogy tisztában van a kortárs mûvészet és a romlatlan falusi befogadó-készség viszonyával. (Erre enged következtetni a termetes asszonyságok révületes mosolya, amint tûzbe vetik a nagy vásznakat.) Máskor, mintegy a megszüntetve megszüntetés metafizikáját illusztrálva, lemosatta falra készített mûveit. A jelenetek egyszerre idézik meg számomra a rögbe nézõ Bukta Imre és a képeit összedaraboló, majd a fecniket kritikusainak "kiajánló" Váli Dezsõ hetvenes évekbeli "vizsgálódásait" a mûvészet hasznát és kárát illetõen, de (természetesen feleslegesen, hiszen itt egészen másról van szó) Yves Klein, majd Hencze Tamás tûzfestészeti gyakorlatai is felmerülhetnének, ha Gyenis nem éppen a festészeti autodafé szomorkás örömét akarta volna demonstrálni. Úgy tetszik, miután festményeit látványosan föláldozta, Gyenis Tibor végképp a fotó, a megrendezett és módosított, a narrativitásra és poénra hegyezett fénykép iránt kötelezte el magát, s szándékát és munkáit figyelve arra juthatunk, hogy elkötelezõdése egyszersmind ideologikus, pontosabban teoretikus is lett.

Ahogy korábban önmaga munkáit "értelmezte ki" a fizikai létükbõl, most távlatosabbá lett a figyelem: layerekkel, effektekkel, filterekkel gazdagon, de nem feltûnõen megmódosított fotóival az elmúlt húsz-huszonöt év történetivé lett áramlatait, tendenciáit igyekszik "fölérezni" és kivéreztetni, tagadhatatlan kedvességgel és mókázó hajlandósággal. Az álnaivitás bárányfelhõs burája alá vonódik Gyenis kezén és értelmezésében a body art és a story art, a konceptualizmus és a public art, hogy posztmodernes-selymás mosollyal jelentõdhessék ki: ma minden jó, s a világ - a vér, a szar, a rothadás visszfényével együtt is - kacagtatóan kellemes, hiszen a valóságról, pontosabban a mûvészet valóságáról csak selymes délibáb gyanánt van szó; olyanok vagyunk, mint a mókus másolata fenn a fán. Ebben a Gyenis fogalmazta világban afféle durvaságokra már egyáltalán nincs szükség, mint a nyomorult Acconci, Nauman, Abramovic vagy Hajas idejében volt, amikor ezek a szerencsétlenek még összeharapdált(att)ák, karistolták,

verték-verették

magukat, amikor egy gesztusnak még megvoltak a kiszámíthatatlan következményei, amikor a játék még tétre mentÉ Gyenis értelmezésében - s nem tehetünk mást, mint hogy beismerjük, igaza van - mára tökéletesen, nyom nélkül elveszett a mûvészetbõl a kockázat, a felelõsség (legyünk patetikusak: az erkölcs?), a bõr évek óta nem a vásárra megy, hanem rögtön a nyomtatóra.

Legújabb képeit egy túra dokumentumaiként kínálja fel Gyenis a nézõnek, s a meghívó szerint a reménybeli útitárs ezekkel a szürrealisztikus, kollázsszerû munkákkal elhagyhatja a "múltban kikövezett utacskákat, és a jövõbõl elõtûnõ csapásokon" menetelhet tovább. Tájba ejtett idegen elemeket kell azonosítania, mint valaha az akadályversenyen, boldog izgalomban. Az alapvetõ probléma azonban az, hogy a nézõ, akarva-akaratlanul, idõhurokba kerül, s nem is a saját jószántából vagy éppen ügyetlenségébõl eredõen, hanem a mûvész kénye-kedvének kiszolgáltatva. Mert a jövõbõl Gyenis Tibor önkéntelen, biztosan nem szándékos, ám mégis egyértelmû értelmezésében a múlt kacsint vissza, s a turista kancsalul csak a filterezett-layerezett egekbe nézhet.

Hajdu István

Ahogy elhagyod a várost, bajba kerülsz. Millenáris Park, C kiállítócsarnok, Kerengõ Galéria, szeptember 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.