Képzõmûvészet: Móka (Gyenis Tibor kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. szeptember 2.

Zene

Keserédes dallamok és szúrós kis fények rebbennek a mélyben, mégis dal-móka-kacagás árad Gyenis Tibor képeirõl, melyek most az elmúlt öt év önéletrajza gyanánt is felfoghatók. Öt dolgos év, aminek tükrében mint afféle összegzõ mintavétel jelenik meg a korábbi fél évtized is, Gyenis edukálódá-sának ideje, s annak mindenféle eredménye és kudarca. A kiállítás újra szcenírozza-dramatizálja a nevelõdés-érés folyamatát, hogy a nézõ aztán világosan láthassa a még rövid, de már tartalmas pálya enyhe lejtõit, s nem kevésbé szolid emelkedõit.

Keserédes dallamok és szúrós kis fények rebbennek a mélyben, mégis dal-móka-kacagás árad Gyenis Tibor képeirõl, melyek most az elmúlt öt év önéletrajza gyanánt is felfoghatók. Öt dolgos év, aminek tükrében mint afféle összegzõ mintavétel jelenik meg a korábbi fél évtized is, Gyenis edukálódá-sának ideje, s annak mindenféle eredménye és kudarca. A kiállítás újra szcenírozza-dramatizálja a nevelõdés-érés folyamatát, hogy a nézõ aztán világosan láthassa a még rövid, de már tartalmas pálya enyhe lejtõit, s nem kevésbé szolid emelkedõit.

Gyenis kezdetben, a kilencvenes évek vége felé, meglehetõsen keserû öniróniával figyelte és kezelte a mûvészetet, önmagáét és a másét egyforma fanyar elidegenedettséggel nézte (le), majd a megszerzett új technikáktól, fõként a digitális képmódosítás mákonyától elkáprázva, sokakkal együtt maga is a mókás

utóposztmodern tócsájába

lépett, hogy megkísérelje megállítani vagy legalábbis folytonos újraértelmezõdésre kényszeríteni az idõt.

Korai fényképei beállított jelenetekben "reflektáltak" még korábbi munkáinak minõségére: Gyenis kedves-szorgos parasztasszonyokkal például kazalba hordatott, majd eltüzeltetett jó néhány - remélem, saját - festményt az erdõszélen vagy a háztáji nem rejtett szegletében, azt bizonyítva, hogy van önkritikája, hogy ismeri a mûvészet (a mûtárgy) felhasználásának ezer fortélyát, és, a másik szempontból, hogy tisztában van a kortárs mûvészet és a romlatlan falusi befogadó-készség viszonyával. (Erre enged következtetni a termetes asszonyságok révületes mosolya, amint tûzbe vetik a nagy vásznakat.) Máskor, mintegy a megszüntetve megszüntetés metafizikáját illusztrálva, lemosatta falra készített mûveit. A jelenetek egyszerre idézik meg számomra a rögbe nézõ Bukta Imre és a képeit összedaraboló, majd a fecniket kritikusainak "kiajánló" Váli Dezsõ hetvenes évekbeli "vizsgálódásait" a mûvészet hasznát és kárát illetõen, de (természetesen feleslegesen, hiszen itt egészen másról van szó) Yves Klein, majd Hencze Tamás tûzfestészeti gyakorlatai is felmerülhetnének, ha Gyenis nem éppen a festészeti autodafé szomorkás örömét akarta volna demonstrálni. Úgy tetszik, miután festményeit látványosan föláldozta, Gyenis Tibor végképp a fotó, a megrendezett és módosított, a narrativitásra és poénra hegyezett fénykép iránt kötelezte el magát, s szándékát és munkáit figyelve arra juthatunk, hogy elkötelezõdése egyszersmind ideologikus, pontosabban teoretikus is lett.

Ahogy korábban önmaga munkáit "értelmezte ki" a fizikai létükbõl, most távlatosabbá lett a figyelem: layerekkel, effektekkel, filterekkel gazdagon, de nem feltûnõen megmódosított fotóival az elmúlt húsz-huszonöt év történetivé lett áramlatait, tendenciáit igyekszik "fölérezni" és kivéreztetni, tagadhatatlan kedvességgel és mókázó hajlandósággal. Az álnaivitás bárányfelhõs burája alá vonódik Gyenis kezén és értelmezésében a body art és a story art, a konceptualizmus és a public art, hogy posztmodernes-selymás mosollyal jelentõdhessék ki: ma minden jó, s a világ - a vér, a szar, a rothadás visszfényével együtt is - kacagtatóan kellemes, hiszen a valóságról, pontosabban a mûvészet valóságáról csak selymes délibáb gyanánt van szó; olyanok vagyunk, mint a mókus másolata fenn a fán. Ebben a Gyenis fogalmazta világban afféle durvaságokra már egyáltalán nincs szükség, mint a nyomorult Acconci, Nauman, Abramovic vagy Hajas idejében volt, amikor ezek a szerencsétlenek még összeharapdált(att)ák, karistolták,

verték-verették

magukat, amikor egy gesztusnak még megvoltak a kiszámíthatatlan következményei, amikor a játék még tétre mentÉ Gyenis értelmezésében - s nem tehetünk mást, mint hogy beismerjük, igaza van - mára tökéletesen, nyom nélkül elveszett a mûvészetbõl a kockázat, a felelõsség (legyünk patetikusak: az erkölcs?), a bõr évek óta nem a vásárra megy, hanem rögtön a nyomtatóra.

Legújabb képeit egy túra dokumentumaiként kínálja fel Gyenis a nézõnek, s a meghívó szerint a reménybeli útitárs ezekkel a szürrealisztikus, kollázsszerû munkákkal elhagyhatja a "múltban kikövezett utacskákat, és a jövõbõl elõtûnõ csapásokon" menetelhet tovább. Tájba ejtett idegen elemeket kell azonosítania, mint valaha az akadályversenyen, boldog izgalomban. Az alapvetõ probléma azonban az, hogy a nézõ, akarva-akaratlanul, idõhurokba kerül, s nem is a saját jószántából vagy éppen ügyetlenségébõl eredõen, hanem a mûvész kénye-kedvének kiszolgáltatva. Mert a jövõbõl Gyenis Tibor önkéntelen, biztosan nem szándékos, ám mégis egyértelmû értelmezésében a múlt kacsint vissza, s a turista kancsalul csak a filterezett-layerezett egekbe nézhet.

Hajdu István

Ahogy elhagyod a várost, bajba kerülsz. Millenáris Park, C kiállítócsarnok, Kerengõ Galéria, szeptember 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.