Képzõmûvészet: Móka (Gyenis Tibor kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. szeptember 2.

Zene

Keserédes dallamok és szúrós kis fények rebbennek a mélyben, mégis dal-móka-kacagás árad Gyenis Tibor képeirõl, melyek most az elmúlt öt év önéletrajza gyanánt is felfoghatók. Öt dolgos év, aminek tükrében mint afféle összegzõ mintavétel jelenik meg a korábbi fél évtized is, Gyenis edukálódá-sának ideje, s annak mindenféle eredménye és kudarca. A kiállítás újra szcenírozza-dramatizálja a nevelõdés-érés folyamatát, hogy a nézõ aztán világosan láthassa a még rövid, de már tartalmas pálya enyhe lejtõit, s nem kevésbé szolid emelkedõit.

Keserédes dallamok és szúrós kis fények rebbennek a mélyben, mégis dal-móka-kacagás árad Gyenis Tibor képeirõl, melyek most az elmúlt öt év önéletrajza gyanánt is felfoghatók. Öt dolgos év, aminek tükrében mint afféle összegzõ mintavétel jelenik meg a korábbi fél évtized is, Gyenis edukálódá-sának ideje, s annak mindenféle eredménye és kudarca. A kiállítás újra szcenírozza-dramatizálja a nevelõdés-érés folyamatát, hogy a nézõ aztán világosan láthassa a még rövid, de már tartalmas pálya enyhe lejtõit, s nem kevésbé szolid emelkedõit.

Gyenis kezdetben, a kilencvenes évek vége felé, meglehetõsen keserû öniróniával figyelte és kezelte a mûvészetet, önmagáét és a másét egyforma fanyar elidegenedettséggel nézte (le), majd a megszerzett új technikáktól, fõként a digitális képmódosítás mákonyától elkáprázva, sokakkal együtt maga is a mókás

utóposztmodern tócsájába

lépett, hogy megkísérelje megállítani vagy legalábbis folytonos újraértelmezõdésre kényszeríteni az idõt.

Korai fényképei beállított jelenetekben "reflektáltak" még korábbi munkáinak minõségére: Gyenis kedves-szorgos parasztasszonyokkal például kazalba hordatott, majd eltüzeltetett jó néhány - remélem, saját - festményt az erdõszélen vagy a háztáji nem rejtett szegletében, azt bizonyítva, hogy van önkritikája, hogy ismeri a mûvészet (a mûtárgy) felhasználásának ezer fortélyát, és, a másik szempontból, hogy tisztában van a kortárs mûvészet és a romlatlan falusi befogadó-készség viszonyával. (Erre enged következtetni a termetes asszonyságok révületes mosolya, amint tûzbe vetik a nagy vásznakat.) Máskor, mintegy a megszüntetve megszüntetés metafizikáját illusztrálva, lemosatta falra készített mûveit. A jelenetek egyszerre idézik meg számomra a rögbe nézõ Bukta Imre és a képeit összedaraboló, majd a fecniket kritikusainak "kiajánló" Váli Dezsõ hetvenes évekbeli "vizsgálódásait" a mûvészet hasznát és kárát illetõen, de (természetesen feleslegesen, hiszen itt egészen másról van szó) Yves Klein, majd Hencze Tamás tûzfestészeti gyakorlatai is felmerülhetnének, ha Gyenis nem éppen a festészeti autodafé szomorkás örömét akarta volna demonstrálni. Úgy tetszik, miután festményeit látványosan föláldozta, Gyenis Tibor végképp a fotó, a megrendezett és módosított, a narrativitásra és poénra hegyezett fénykép iránt kötelezte el magát, s szándékát és munkáit figyelve arra juthatunk, hogy elkötelezõdése egyszersmind ideologikus, pontosabban teoretikus is lett.

Ahogy korábban önmaga munkáit "értelmezte ki" a fizikai létükbõl, most távlatosabbá lett a figyelem: layerekkel, effektekkel, filterekkel gazdagon, de nem feltûnõen megmódosított fotóival az elmúlt húsz-huszonöt év történetivé lett áramlatait, tendenciáit igyekszik "fölérezni" és kivéreztetni, tagadhatatlan kedvességgel és mókázó hajlandósággal. Az álnaivitás bárányfelhõs burája alá vonódik Gyenis kezén és értelmezésében a body art és a story art, a konceptualizmus és a public art, hogy posztmodernes-selymás mosollyal jelentõdhessék ki: ma minden jó, s a világ - a vér, a szar, a rothadás visszfényével együtt is - kacagtatóan kellemes, hiszen a valóságról, pontosabban a mûvészet valóságáról csak selymes délibáb gyanánt van szó; olyanok vagyunk, mint a mókus másolata fenn a fán. Ebben a Gyenis fogalmazta világban afféle durvaságokra már egyáltalán nincs szükség, mint a nyomorult Acconci, Nauman, Abramovic vagy Hajas idejében volt, amikor ezek a szerencsétlenek még összeharapdált(att)ák, karistolták,

verték-verették

magukat, amikor egy gesztusnak még megvoltak a kiszámíthatatlan következményei, amikor a játék még tétre mentÉ Gyenis értelmezésében - s nem tehetünk mást, mint hogy beismerjük, igaza van - mára tökéletesen, nyom nélkül elveszett a mûvészetbõl a kockázat, a felelõsség (legyünk patetikusak: az erkölcs?), a bõr évek óta nem a vásárra megy, hanem rögtön a nyomtatóra.

Legújabb képeit egy túra dokumentumaiként kínálja fel Gyenis a nézõnek, s a meghívó szerint a reménybeli útitárs ezekkel a szürrealisztikus, kollázsszerû munkákkal elhagyhatja a "múltban kikövezett utacskákat, és a jövõbõl elõtûnõ csapásokon" menetelhet tovább. Tájba ejtett idegen elemeket kell azonosítania, mint valaha az akadályversenyen, boldog izgalomban. Az alapvetõ probléma azonban az, hogy a nézõ, akarva-akaratlanul, idõhurokba kerül, s nem is a saját jószántából vagy éppen ügyetlenségébõl eredõen, hanem a mûvész kénye-kedvének kiszolgáltatva. Mert a jövõbõl Gyenis Tibor önkéntelen, biztosan nem szándékos, ám mégis egyértelmû értelmezésében a múlt kacsint vissza, s a turista kancsalul csak a filterezett-layerezett egekbe nézhet.

Hajdu István

Ahogy elhagyod a várost, bajba kerülsz. Millenáris Park, C kiállítócsarnok, Kerengõ Galéria, szeptember 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.