Két balkezes - Jimi Hendrix, Kurt Cobain (dvd)

  • Bori Erzsébet
  • 2007. december 20.

Zene

Monterey nagy hírét nem a dzsesszfesztivál alapozta meg, hanem a gáláns férfiak, akik tudták, hogy egy gallon bor milyen kedves ajándék egy nőnek. A fél gallon bor is szép ajándék, különösen, ha még mást is adnak mellé, és a hatvanas években ez könnyen lehet egy rockkoncert, a kétezresekben meg egy hőskorba visszarévedő DVD. Az én ajándékomon a 67-es Monterey Popfesztivál egyik koncertje van, egy szám kivételével teljes egészében. Jimi Hendrix viszont esélyt sem ad a nosztalgiára.

Monterey nagy hírét nem a dzsesszfesztivál alapozta meg, hanem a gáláns férfiak, akik tudták, hogy egy gallon bor milyen kedves ajándék egy nőnek. A fél gallon bor is szép ajándék, különösen, ha még mást is adnak mellé, és a hatvanas években ez könnyen lehet egy rockkoncert, a kétezresekben meg egy hőskorba visszarévedő DVD. Az én ajándékomon a 67-es Monterey Popfesztivál egyik koncertje van, egy szám kivételével teljes egészében. Jimi Hendrix viszont esélyt sem ad a nosztalgiára.

Ez volt a rockéra első nagyobb szabású felvonulása, ahová, ne szépítsük a dolgot, csak vattának hívták meg az alig pár hónapja létező Jimi Hendrix Experience-t, állítólag Paul McCartney ajánlotta be. A seattle-i illetőségű Hendrix 1966-ban pályázott át Angliába, és az új trió (Noel Redding - basszgitár; Mitch Mitchell - dob) a londoni klubokban őrjítette a jónépet. Hogy milyen eredménnyel - és milyen hangminőségben! -, az is megítélhető, mert a DVD extrái közt van két fekete-fehér felvétel 66-ból. A Cream (és John Mayall) híveként némi távolságból nézhettem a rockszcénára, és jól emlékszem arra a döbbenetre, amit a Hey, Joe okozott. Az a fehér zenészek korszaka volt, akik a maguk képére-hangjára formálták a bluest, hogy a végén már az anyja sem ismert volna rá. R & B (vigyázat, ez akkoriban pl. a Stonest jelentette, nem a mai feka slágerzenét), hardrock, pszichedelikus rock, acidÉ ilyen elnevezések voltak, Hendrixre is ráhúzhatjuk, ha muszáj, de ő "elsajátította" és újra néger zeneként játszotta őket.

Balkezes volt, de jobb híján be kellett érnie egy áthúrozott jobbkezes gitárral. Vannak, akik ennek tulajdonítják egyéni technikáját és a semmihez sem hasonlítható hangzást (én ezt nem hiszem), de abban teljes a közmegegyezés, hogy minden idők legnagyobb villanygitárosa volt, a mai napig ő vezeti az összes rockgitároslistát. Üstökösként süvített el fölöttünk, az a néhány szerzeménye örökbecsű és megunhatatlan klasszikus, de különlegességét, egyedülállóságát a feldolgozásokból (elég, ha a Like a Rolling Stone-t említem) érthetjük meg a legkönnyebben. Énekesként nem szokták magasra értékelni a gitár istenkirályát, holott az énekstílusa is meglehetősen sajátos volt. Valójában nem is ének ez, hanem énekbeszéd, és néha azt gondolom, hogy Hendrix nem az éneket kísérte a játékával, hanem fordítva, a hangjával kísérte a gitárzenét.

Ha Monterey, akkor nem hallgathatok szemérmesen arról, hogy ezen a koncerten, a záró Wild Thing közben felgyújtotta a gitárját. Utána fel is aprította, de ez akkoriban már szinte bevett volt. Van egy kis füzet a DVD-hez, megismerhetjük belőle a fesztivál létrejöttének történetét (az extrák közt is van egy doku erről), és elolvashatjuk Mitchell dobos emlékezését, aki szőrmentén bevallja, hogy Jimi előre készült az akcióra, mintegy a Who együttessel való rivalizálás jegyében. A felgyújtásról az ún. kultikus fotókból tudtam, és Hendrixet is csak fényképről ismertem. Nem törtem magam azért, hogy filmen is lássam rettenetes ruházatát (zsabóit, tollboáit és pitykés mellényeit), továbbá a gitározást foggal-körömmel, hát mögött, láb között és egyéb cifra módokon. De ennek a DVD-nek lehetetlen ellenállni, hiszen mi választhatunk kameraállást a számokhoz! A hangminőség pedig nem csak a londoni klubfelvételhez képest kiváló. Jimi 25 évesen lépett fel Montereyben, és élőben jobban látni, mint a fotókon, hogy milyen fiatal. És mi már azt is tudjuk, hogy még két éve van hátra.

A feltörekvő, ifjú zenekar és a hazájába visszatérő Hendrix számára óriási tétje volt ennek a montereyi fellépésnek. De tétkoncert az Unplugged In New York is másik balkezes hősünknek. A Nirvana 1993 végén már befutott, megcsinált zenekar, de külső botrányok, belső ellentétek tépázzák, amelyek minden ellenkező látszattal szemben akörül forognak, hogy van-e élet a tömegsiker után. A sikerÉ hát nem ez a leghőbb vágya az összes kamasznak, aki a garázsban püföli a dobot, nyúzza a gitárt és üvölt, mint a fába szorult féreg? És mivel elenyésző részük éri csak el, hajlamosak vagyunk állati közönnyel fogadni a szép és gazdag kevesek sirámait. Pedig szétcsúszottak és időnek előtte, poétikusan fiatal korban elhaltak hosszú sora bizonyítja, hogy a szerencsés kevesek közül is csak a legszerencsésebb legkevesebbek élik túl ezt az elemi csapást.

Noha Kurt Cobain ravatalozónak rendezte be a fellépés színhelyét, az Unplugged a túlélésről szólt. És miután

fekete-fehéren és fényesen

bizonyította a túlélés, a továbblépés lehetőségét, Cobain fél év múlva fejbe lőtte magát. Ami vérlázító, és rohadt nehéz megemészteni.

Hendrixék montereyi koncertfelvételével szemben a Nirvana-DVD igen keveset nyújt az elkötelezett rajongónak, aki már rég videóra vette magának az egészet, az extrákkal együtt. Két dolgot nevezhetünk meg, amiért ennek is ott a helye a gyűjteményben: a próbák és az eddig csak CD-ről ismert két szám (Oh Me, Something in the Way) látható változata. Ami az előbbit illeti: ezek a "jelmezes főpróba" részletei közvetlenül a koncert előtt, és még csak megközelítő képet sem adnak arról, mekkora munkát fektettek bele. Nem árt tisztában lenni azzal, hogy Cobain a legkevésbé sem volt egy laza, drogos csávó, aki beleverte a fecskendőjét az egészbeÉ Éppen hogy halálosan komolyan vette a dolgot, aprólékosan eltervezett mindent, a számok sorrendjétől a színpadképig a koncerteken, a lemezborítókat, az interjúkat, a klipeket, azt a keveset, ami miatt rendre összerúgta a port a rendezőkkel. (Ugyanezzel a halálos módszerességgel vitte végbe az öngyilkosságot is, de mi maradjunk még életben.) Kivált igaz ez az Unpluggedra, ahol a Nirvana közkeletű imázsától igencsak elütő módon, dalszerzőként és előadóként kellett prezentálnia magát Cobainnek. Kulcsfontosságú volt a számok kiválasztása, és némelyikért vérre menő, zsarolós-fenyegetős harcot vívott az MTV-főnökökkel.

Ami a próbafelvételekből igazán érdekes, az a Pennyroyal Tea. Önmagában is meglepő lehet, hogy Cobain termékeny szerzőként milyen kevés igazán személyes dalszöveget írt, és ezek közt is a Pennyroyal az egyik legszemélyesebb. E dalnak számos változata ismert (koncertről, lemezről, még Courtney is nyomta a Hole-lal), de amit az Unplugged lemezén hallunk, attól kiráz a hideg. A próbán még valami egész más szól, amit ketten játszanak és énekelnek Pattel (Smears, az új gitáros). Aztán a koncerten egyszer csak megszólal Kurt, hogy inkább egyedül játszaná, és egy másik hangnemben. A végén pillanatnyi döbbent csend, s mikor elül az ováció, azt mondja Novoselic, a régi barát: "That was really good." Ez egy nagy fordulópont, felenged a fogcsikorgató feszültség, és Kurt, talán először, elmosolyodik.

Ezt a mozzanatot még az MTV jó szeműnek nem nevezhető adásrendezője is megörökítendőnek ítélte. Más fontos részletekről - a legritkábban látjuk Cobain reakcióját a közönségre, az interakciókat a zenésztársakkal és a nagy hatású befejezést is tönkrevágják, amikor azonnal ráúsztatják a stáblistát - viszont lemaradunk, mert hiába vették fel az Unpluggedot több kamerával, mi csak azt láthatjuk, amit ők akarnak. Ezen változtathatott volna a DVD, de nem tette. Reménykedjünk, hogy megvan még az eredeti, teljes anyag, és ha másért nem, üzleti racionalitásból van olyan terv a fejekben és a fiókokban, hogy egyszer megjelentetik.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.