Két balkezes - Jimi Hendrix, Kurt Cobain (dvd)

  • Bori Erzsébet
  • 2007. december 20.

Zene

Monterey nagy hírét nem a dzsesszfesztivál alapozta meg, hanem a gáláns férfiak, akik tudták, hogy egy gallon bor milyen kedves ajándék egy nőnek. A fél gallon bor is szép ajándék, különösen, ha még mást is adnak mellé, és a hatvanas években ez könnyen lehet egy rockkoncert, a kétezresekben meg egy hőskorba visszarévedő DVD. Az én ajándékomon a 67-es Monterey Popfesztivál egyik koncertje van, egy szám kivételével teljes egészében. Jimi Hendrix viszont esélyt sem ad a nosztalgiára.

Monterey nagy hírét nem a dzsesszfesztivál alapozta meg, hanem a gáláns férfiak, akik tudták, hogy egy gallon bor milyen kedves ajándék egy nőnek. A fél gallon bor is szép ajándék, különösen, ha még mást is adnak mellé, és a hatvanas években ez könnyen lehet egy rockkoncert, a kétezresekben meg egy hőskorba visszarévedő DVD. Az én ajándékomon a 67-es Monterey Popfesztivál egyik koncertje van, egy szám kivételével teljes egészében. Jimi Hendrix viszont esélyt sem ad a nosztalgiára.

Ez volt a rockéra első nagyobb szabású felvonulása, ahová, ne szépítsük a dolgot, csak vattának hívták meg az alig pár hónapja létező Jimi Hendrix Experience-t, állítólag Paul McCartney ajánlotta be. A seattle-i illetőségű Hendrix 1966-ban pályázott át Angliába, és az új trió (Noel Redding - basszgitár; Mitch Mitchell - dob) a londoni klubokban őrjítette a jónépet. Hogy milyen eredménnyel - és milyen hangminőségben! -, az is megítélhető, mert a DVD extrái közt van két fekete-fehér felvétel 66-ból. A Cream (és John Mayall) híveként némi távolságból nézhettem a rockszcénára, és jól emlékszem arra a döbbenetre, amit a Hey, Joe okozott. Az a fehér zenészek korszaka volt, akik a maguk képére-hangjára formálták a bluest, hogy a végén már az anyja sem ismert volna rá. R & B (vigyázat, ez akkoriban pl. a Stonest jelentette, nem a mai feka slágerzenét), hardrock, pszichedelikus rock, acidÉ ilyen elnevezések voltak, Hendrixre is ráhúzhatjuk, ha muszáj, de ő "elsajátította" és újra néger zeneként játszotta őket.

Balkezes volt, de jobb híján be kellett érnie egy áthúrozott jobbkezes gitárral. Vannak, akik ennek tulajdonítják egyéni technikáját és a semmihez sem hasonlítható hangzást (én ezt nem hiszem), de abban teljes a közmegegyezés, hogy minden idők legnagyobb villanygitárosa volt, a mai napig ő vezeti az összes rockgitároslistát. Üstökösként süvített el fölöttünk, az a néhány szerzeménye örökbecsű és megunhatatlan klasszikus, de különlegességét, egyedülállóságát a feldolgozásokból (elég, ha a Like a Rolling Stone-t említem) érthetjük meg a legkönnyebben. Énekesként nem szokták magasra értékelni a gitár istenkirályát, holott az énekstílusa is meglehetősen sajátos volt. Valójában nem is ének ez, hanem énekbeszéd, és néha azt gondolom, hogy Hendrix nem az éneket kísérte a játékával, hanem fordítva, a hangjával kísérte a gitárzenét.

Ha Monterey, akkor nem hallgathatok szemérmesen arról, hogy ezen a koncerten, a záró Wild Thing közben felgyújtotta a gitárját. Utána fel is aprította, de ez akkoriban már szinte bevett volt. Van egy kis füzet a DVD-hez, megismerhetjük belőle a fesztivál létrejöttének történetét (az extrák közt is van egy doku erről), és elolvashatjuk Mitchell dobos emlékezését, aki szőrmentén bevallja, hogy Jimi előre készült az akcióra, mintegy a Who együttessel való rivalizálás jegyében. A felgyújtásról az ún. kultikus fotókból tudtam, és Hendrixet is csak fényképről ismertem. Nem törtem magam azért, hogy filmen is lássam rettenetes ruházatát (zsabóit, tollboáit és pitykés mellényeit), továbbá a gitározást foggal-körömmel, hát mögött, láb között és egyéb cifra módokon. De ennek a DVD-nek lehetetlen ellenállni, hiszen mi választhatunk kameraállást a számokhoz! A hangminőség pedig nem csak a londoni klubfelvételhez képest kiváló. Jimi 25 évesen lépett fel Montereyben, és élőben jobban látni, mint a fotókon, hogy milyen fiatal. És mi már azt is tudjuk, hogy még két éve van hátra.

A feltörekvő, ifjú zenekar és a hazájába visszatérő Hendrix számára óriási tétje volt ennek a montereyi fellépésnek. De tétkoncert az Unplugged In New York is másik balkezes hősünknek. A Nirvana 1993 végén már befutott, megcsinált zenekar, de külső botrányok, belső ellentétek tépázzák, amelyek minden ellenkező látszattal szemben akörül forognak, hogy van-e élet a tömegsiker után. A sikerÉ hát nem ez a leghőbb vágya az összes kamasznak, aki a garázsban püföli a dobot, nyúzza a gitárt és üvölt, mint a fába szorult féreg? És mivel elenyésző részük éri csak el, hajlamosak vagyunk állati közönnyel fogadni a szép és gazdag kevesek sirámait. Pedig szétcsúszottak és időnek előtte, poétikusan fiatal korban elhaltak hosszú sora bizonyítja, hogy a szerencsés kevesek közül is csak a legszerencsésebb legkevesebbek élik túl ezt az elemi csapást.

Noha Kurt Cobain ravatalozónak rendezte be a fellépés színhelyét, az Unplugged a túlélésről szólt. És miután

fekete-fehéren és fényesen

bizonyította a túlélés, a továbblépés lehetőségét, Cobain fél év múlva fejbe lőtte magát. Ami vérlázító, és rohadt nehéz megemészteni.

Hendrixék montereyi koncertfelvételével szemben a Nirvana-DVD igen keveset nyújt az elkötelezett rajongónak, aki már rég videóra vette magának az egészet, az extrákkal együtt. Két dolgot nevezhetünk meg, amiért ennek is ott a helye a gyűjteményben: a próbák és az eddig csak CD-ről ismert két szám (Oh Me, Something in the Way) látható változata. Ami az előbbit illeti: ezek a "jelmezes főpróba" részletei közvetlenül a koncert előtt, és még csak megközelítő képet sem adnak arról, mekkora munkát fektettek bele. Nem árt tisztában lenni azzal, hogy Cobain a legkevésbé sem volt egy laza, drogos csávó, aki beleverte a fecskendőjét az egészbeÉ Éppen hogy halálosan komolyan vette a dolgot, aprólékosan eltervezett mindent, a számok sorrendjétől a színpadképig a koncerteken, a lemezborítókat, az interjúkat, a klipeket, azt a keveset, ami miatt rendre összerúgta a port a rendezőkkel. (Ugyanezzel a halálos módszerességgel vitte végbe az öngyilkosságot is, de mi maradjunk még életben.) Kivált igaz ez az Unpluggedra, ahol a Nirvana közkeletű imázsától igencsak elütő módon, dalszerzőként és előadóként kellett prezentálnia magát Cobainnek. Kulcsfontosságú volt a számok kiválasztása, és némelyikért vérre menő, zsarolós-fenyegetős harcot vívott az MTV-főnökökkel.

Ami a próbafelvételekből igazán érdekes, az a Pennyroyal Tea. Önmagában is meglepő lehet, hogy Cobain termékeny szerzőként milyen kevés igazán személyes dalszöveget írt, és ezek közt is a Pennyroyal az egyik legszemélyesebb. E dalnak számos változata ismert (koncertről, lemezről, még Courtney is nyomta a Hole-lal), de amit az Unplugged lemezén hallunk, attól kiráz a hideg. A próbán még valami egész más szól, amit ketten játszanak és énekelnek Pattel (Smears, az új gitáros). Aztán a koncerten egyszer csak megszólal Kurt, hogy inkább egyedül játszaná, és egy másik hangnemben. A végén pillanatnyi döbbent csend, s mikor elül az ováció, azt mondja Novoselic, a régi barát: "That was really good." Ez egy nagy fordulópont, felenged a fogcsikorgató feszültség, és Kurt, talán először, elmosolyodik.

Ezt a mozzanatot még az MTV jó szeműnek nem nevezhető adásrendezője is megörökítendőnek ítélte. Más fontos részletekről - a legritkábban látjuk Cobain reakcióját a közönségre, az interakciókat a zenésztársakkal és a nagy hatású befejezést is tönkrevágják, amikor azonnal ráúsztatják a stáblistát - viszont lemaradunk, mert hiába vették fel az Unpluggedot több kamerával, mi csak azt láthatjuk, amit ők akarnak. Ezen változtathatott volna a DVD, de nem tette. Reménykedjünk, hogy megvan még az eredeti, teljes anyag, és ha másért nem, üzleti racionalitásból van olyan terv a fejekben és a fiókokban, hogy egyszer megjelentetik.

Forgalmazza az Universal

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.