Kiállítás - A Monarchia arcképe - Surányi Miklós: Ghost Science

  • Kürti Emese
  • 2010. április 1.

Zene

Amióta magam is telektulajdonos lettem, mélyebben átélem a kispolgárság hétvégi építészetének vizuális abszurditását. Az én házamban például egy nyírfa tartja belülről a tetőt, mert az előző tulajdonos így próbálta megakadályozni a hótömeg miatti újbóli beszakadást. Nem is lett semmi baj. A funkcionalizmus ördöge és a várostól épp hogy eltávolodott ember föltámadó túlélési ösztöne káprázatos megoldásokat képes előhívni. Surányi Miklós egyik korábbi fotósorozatán a sufniépítészet efféle látványosan mulatságos példányait dokumentálta, olyan organikus lényekként ábrázolva az épületeket, amelyek félúton helyezkednek el a több sebből vérző, ám szerethető háziállat és a brutális környezeti trágárság tárgyiasult formája között. Kádár népe ilyen faházakban és ilyen nadrágszíjtelkeken múlatta az időt, és ha vannak népszokások, amelyek semmit sem változtak a rendszerváltás óta, hát ezek éppen azok. Tuja, paradicsom, sufni.

Amióta magam is telektulajdonos lettem, mélyebben átélem a kispolgárság hétvégi építészetének vizuális abszurditását. Az én házamban például egy nyírfa tartja belülről a tetőt, mert az előző tulajdonos így próbálta megakadályozni a hótömeg miatti újbóli beszakadást. Nem is lett semmi baj. A funkcionalizmus ördöge és a várostól épp hogy eltávolodott ember föltámadó túlélési ösztöne káprázatos megoldásokat képes előhívni. Surányi Miklós egyik korábbi fotósorozatán a sufniépítészet efféle látványosan mulatságos példányait dokumentálta, olyan organikus lényekként ábrázolva az épületeket, amelyek félúton helyezkednek el a több sebből vérző, ám szerethető háziállat és a brutális környezeti trágárság tárgyiasult formája között. Kádár népe ilyen faházakban és ilyen nadrágszíjtelkeken múlatta az időt, és ha vannak népszokások, amelyek semmit sem változtak a rendszerváltás óta, hát ezek éppen azok. Tuja, paradicsom, sufni.

A forma mégis nosztalgikus jelleget ölt, csak a mértékét nehéz megállapítani. A panelmeleg és a telekre járás közös szociális töve kulturálisan könnyen definiálható, és alapélmény generációk számára, mert mégis jelentett valamiféle kohéziót a Szovjetuniótól nyugatra. A kelet-európai térség posztszovjet állapotában úgy őrzi magánélete terének nosztalgikus maradékát, mint a rendszer békésebb természetének háziasított rétegét, amely azért működhet ma is, mert depolitizált. Kivonulást jelent a város kötött struktúrájából anélkül, hogy az általa biztosított védettség feladásával járna: a telek szociális menedékhely a föld megművelésének paraszti jellegű illúziójával, a szervezett munka előli (indokolt) menekülés és a természet káros domesztikálása egyszerre.

A panelek népe, amelyet úgy juttattak fedélhez, hogy egyszersmind megfosztották a természettel való érintkezés terápiás következményeitől, olyan szobákból kényszerült túrható földhöz jutni, mint amilyen Surányi fotóján látható. Az ablak alacsony, a szoba szűk, a padlószőnyeg és a tapéta a hetvenes évek ornamentikáját viseli. Eddig tart a dokumentumjelleg. A székre helyezett reklámtáskával azonban belép a kortársi disszonancia: az összesimuló férfi és női fej valóságossá teszi a teret, olyan szociális közeggé, amelyet szimbolikus tartalma miatt a múlt körébe utalnánk, miközben fönnáll a szociokulturális kontinuitás. A panelek egyszerre emlékművek és jelenkori kényszerlakhelyek, Surányi Miklós munkáin pedig kiválóan érzékelhető ez a kettősség.

Képei nem abba a csoportba tartoznak, amelyek váratlanul eszébe jutnak az embernek, mert a hatásuk azonnali és erős, hanem olyanok, amelyeket sokáig kell nézni. A kortársak közül leginkább Esterházy Marcell fényképeire emlékeztetnek. Az apró elemek látszólagos esetlegessége a történetmondás tudatos eszközeként alakítja sűrített narrációvá a képet. Az előzményt és az utóéletet a filmnyelv tömörségével mondja el, azt a benyomást keltve, mintha valóban beszéd hangzanék el. Nézőként fölvesszük a nyomkereső ritmusát, és keressük azokat a jeleket, amelyek minden egyes fotót lekerekített történetté változtatnak.

A Ghost Science sorozat darabjai a volt Osztrák-Magyar Monarchia területén készültek, Szlovákiában, Csehországban és Ausztriában, bár éppúgy készülhettek volna Magyarországon. Surányi egyik célja épp a kelet-közép-európai kulturális hegemónia érzékeltetése. Zsolnán a Stanica rezidenciaprogram volt hozzá a keret, amely más fiatal művészeket is befogadott már, így a baráti körbe tartozó Csákány Istvánt és Szörényi Beatrixot. A helyszín azonban nem mutat semmiféle földrajzi karakterisztikumot, hacsak a természet lokális egyedfejlődését nem vesszük figyelembe, és a tájképek készen talált furcsaságai, az állatszerű bokor vagy az egymáshoz közelítő fatörzsek éppúgy a beavatkozás érzetét keltik, mint a nyilvánvalóan manipulált környezet. Semmi sem kerülheti el az emberi beavatkozást vagy azt a látszatot, mintha az emberi jelenlét nyomokat hagyott volna rajta. A fal mellett felejtett cserepes növény nem az ottlétével tüntet, hanem az ottléte okával, akárcsak az autópálya szélén álló szoborszerű, megmagyarázhatatlan betontest. A rózsaszín szobában várakozó, kontrasztos zöldbe öltözött fiatal nő mellékszereplő a férfihoz képest, aki nem látható a képen.

Surányi fotóin minden beállítás frontális, ettől pedig minden portrészerű. A hagyományos csendélet-portré-tájkép hármasát is úgy mossa egymásba, hogy a csendélet portrészerűsége maradjon domináns. Az éjszakai mezőn álló egyszemű autó mesterséges fényei különös élőlénnyé teszik a szerkezetet, amely átformálja környezetének egyszerű valóságosságát, és kiszakítja az idő folytonosságából. Egyedi körülmények nélkül a tárgy átveszi az elvont tér általános hangnemét, és olyasféle beszédes némasággal telik meg, mint amilyen a szakrális művészetben az ikonoké. A valóságtól való távolságtartás és a valóságban való elmerülés kiegyenlítetlen viszonya olyan feszültséget teremt a képeken, amely a kelet-európai kulturális tér ismerős dinamikájával összekapcsolódva mélyrétegekben túlélő társadalmi konstrukciókat tesz láthatóvá. <

Viltin Galéria, megtekinthető április 17-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.