Kiállítás - A technika diadala - Thomas Ruff retrospektív a Műcsarnokban

Zene

A kortárs fotóművészet - Nyugat-Európához képest majd harminc évvel - megkésett magyarországi kanonizálásának elősegítésére a Műcsarnok a düsseldorfi iskola egyik nemzetközileg is elismert képviselőjét, Thomas Ruffot mozgósította. A művész maga is részt vett a kiállítás rendezésében, bár a cím csalóka: Dékei Kriszta

A kortárs fotóművészet - Nyugat-Európához képest majd harminc évvel - megkésett magyarországi kanonizálásának elősegítésére a Műcsarnok a düsseldorfi iskola egyik nemzetközileg is elismert képviselőjét, Thomas Ruffot mozgósította. A művész maga is részt vett a kiállítás rendezésében, bár a cím csalóka: sorozataiból, fontosabb periódusaiból nem mindent tár az érdeklődők elé. Nem szerepel az 1980 körül keletkezett Interieurs sorozat, amelyben még felismerhető Hilla és Bernd Becher a Ruhr-vidéken készített, az alkotó személyes kézjegyét felülíró, ipari épületeket, hűtő- és bányatornyokat, kohókat "ábrázoló", szenvtelen sorozatainak hatása (talán nem véletlen, hogy Ruff az utóbbi helyét örökölte meg 2000-ben a düsseldorfi akadémián), továbbá a 90-es évek végén készült, Kelet-Közép-Európából nézve kissé vérszegény plakátsorozat sem, amely a húszas évek német politikai plakátjainak nyelvezetét ötvözi cirill betűkkel és kínai jelekkel, Mao vagy Helmuth Kohl alakjával.

Ruff konceptuális művész, a médium technikájából eredő lehetőségek izgatják: a fotográfia manipulálhatósága és a fénykép analízise, továbbá az üzenet elvetése mellett a néző percepciójának megzavarása, felülírása. A digitális technikai forradalom által inspirált művész munkáinak befogadását célszerű az oldaltermekben kezdeni, a főtengelyen látható, öncélúnak tetsző színorgia és az unalmas vonalkavalkád helyett a finomabb - bár nem időrendben, hanem tematikus blokkokban elhelyezett - munkákat venni először szemügyre. Ezekből ugyanis kiderül, hogy az internetes pornóképek felhasználásáról is ismert művész képes izgalmas, néhol kritikus, néhol humoros, meghökkentő és hatásos módon prezentálni a fényképben mint médiumban rejlő kérdéseket és lehetőségeket. Az öbölháború idején a tévénézők "örömére" kifejlesztett és alkalmazott éjjellátó, valamint a mindent ellenőrző ipari kamerák jellegzetes képi világán és az ezekhez kapcsolt befogadói elvárásokon alapul az Éjszakák sorozat, melyben egy békés német város éjszakai képei tűnnek fel; a zölden derengő lakóépületekből, a kihalt hidakból és néptelen utcákból, nyitva felejtett ablakokból baljós fenyegetettség árad, a tévéképzabáló polgárokra leselkedő, bármelyik pillanatban kirobbanó erőszak lehetősége. Ennek pandanja a Gépek sorozat, amely egy gépgyártó cég katalógusába szánt, helyben készített, majd kiselejtezett üvegnegatívokon alapul: a lepellel kitakart, a kézremegéstől elmosódott fehér háttér és a művész által aprólékosan kiszínezett gépek együttese kísérteties, nem evilági hangulatot áraszt.

A Portrék sorozat a művész ismerőseiről készített kisméretű papírképeknek a kétméteresre nagyított C-printjeiből áll: az ősi trükköt megismétlő, mindenhonnan felénk néző hatalmas fejeken megszámlálható hajszálak és pattanások, az életben sosem érzékelhető minimális részletek az ábrázoltról a médiumra irányítják a figyelmet. A Más portrék sorozat a Németországban használt, fantomképeket előállító programot alkalmazza: az első látásra valódinak tűnő fejek azonban fiktívek és manipuláltak, nem mások, mint a szitanyomatként egymásra vetülő, számokkal jelölt arcrészletek variációi. Ruff nem ragaszkodik ahhoz, hogy a fényképeket maga készítse el; a talált képek felhasználását azonban nem tekinti kisajátításnak, csak olyan kiindulópontnak, amely megváltoztatható és felülírható. A napilapokból kiollózott, eredetileg egy-egy szöveg illusztrációjának szánt fényképeket nemcsak kétszeresükre nagyítja - ezáltal láthatóvá válnak a nyomtatás festékpöttyei -, hanem egyedi művekként be is keretezi őket. Az Újságképek sorozatban a politikai-tudományos "kis színesek" (Hitler kutyájával játszik, karámba zárt kísérleti birkák) mellett olyan konceptuális gegek is láthatók, mint egy festmény (például a Mona Lisa) reprodukciójának a re-reprodukciója.

Ruff igazi forrása a számítógép által manipulálható és az interneten fellelhető képformátum, a jpeg. Az azonos fedőnevű, elsősorban tájképekből és épületfotókból összeálló, darabonként több mint három méter széles sorozat - melybe a művész még egy budapesti házról készített felvételt is elhelyezett - a tömörített kép kibontásával keletkező zajt teszi megfoghatóvá; a messziről nézve tökéletesen éles kép közelebbről nézve tenyérnyi, majd egész közelről még kisebb pixelekre esik szét. Ennek az immár bevett ötletnek a végsőkig vitt - és szintén a kiállítás fő tengelyére felfűzött - változatai a szubsztrátumok, a képregények hard edge mezőinek összemosásával kialakuló "zajszimfónia" képek, melyeket a művész az interneten úszó kezelhetetlen képáradat (információ) metaforájának tekint. A megzavart percepció, a kiélhetetlen voyeurség mintapéldája az apszisba helyezett, csak 18 éven felülieknek ajánlott Aktok sorozat: az internetre feltett képeket, koitáló párokat, maszturbáló egyedeket, csoportszexjelenetbe tömörülő azonos vagy eltérő nemű embereket, felmutatott nemi szerveket ugyanis hiába kívánnánk közelebbről is megvizsgálni. A "tetszetős, elmosódott hatás" miatt közelről szétesnek, "élvezhetetlenné", homályossá válnak a képek. A túlélés reményében kopuláló emberiség képei szó szerint visszatükröződnek a European Southern Observatorytól kölcsönzött csillagászati képek részleteit felnagyító, a már halott csillagok apró fényjelei mögött feltűnő még kisebb és még távolibb világokat feltáró nyomatokon. A pulzáló makrokozmosz részleteire rávetülő fajfenntartási gyakorlatok ékesen bizonyítják az önmagát a világ urának képzelő emberiség mérhetetlen kicsinységét. A kiállításon vezérmotívumként vissza-visszatérő, éppen a világegyetem meghódítására induló űrrakétát dekódolhatjuk fallikus szimbólumként, de Ruffnak a technikai fejlődésbe vetett örök reményeként is. Hiszen nemzetközi ismertségét a digitális képrögzítési technika diadalmenetének is köszönheti.

Műcsarnok, nyitva február 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.