film - Kínzó együttlét

  • Szabó Ágnes
  • 2009. január 15.

Zene

Teljes meglepetés, ha egy fim - legyen az honi vagy külhoni - arról szól, hogy egy házasságban minden rendben van. Német filmek esetében pedig szilárdan meg voltunk róla győződve, hogy ilyen nincs is.
Teljes meglepetés, ha egy fim - legyen az honi vagy külhoni - arról szól, hogy egy házasságban minden rendben van. Német filmek esetében pedig szilárdan meg voltunk róla gyõzõdve, hogy ilyen nincs is. De tán most!

A Kínzó együttlét Jan Bonny elsõ filmje; témájára egy újságcikkben akadt. Az újság pár sorban említ egy dán felmérést, miszerint egy élettársi kapcsolatban - nem feltétlenül kell ahhoz házasság, hogy pokol legyen az együttélés - a nõk legalább annyiszor bántalmazzák brutálisan férfi partnereiket, mint fordítva. Eddig is sejtettük, hogy ott bûzlik valami...

E rossz hírbõl született a tanárnõ Anna és a rendõr Georg házasságának nyomasztó története. Anna heti, de inkább napi rendszerességgel veri laposra férjét, ha van rajta sapka, ha nincs. Georg elõzõ életében biztos birka volt, mert zokszó nélkül tûri, sõt, mikor Anna szakemberhez akar fordulni, Georg nem engedi; szerinte ura a helyzetnek. Egészen addig állja a sarat, mígnem Annát nappalijuk kanapéján rajtakapja kollégájával, bár még ekkor is õrzi megismert hidegvérét - lehet, hogy nem is birka volt, hanem hüllõ -, és szépen leül megvacsorázni. Anna erre totál kiakad, és most már - sodrófa éppeni híján - az üveg borsszóróval (az a szép nagy IKEA-modell) veri el a férjét, ráadásként még a nyakába is önti az alig elkezdett vacsora maradványait. A kollégát sem nyûgözi le a látvány. Az õrsön oda Georg reputációja és így elõléptetése is. Na, mit csinál erre Georg? Hazamegy, és a feldíszített karácsonyfa elõtt jól elveri Annát.

A magam részérõl nem adnék sok újságot Bonny kezébe.

Forgalmazza az Anjou Lafayette

**

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.