Kiállítás - Amíg bírják cérnával - "Ahogy a varrócérna kerüli a gombot"

  • Kürti Emese
  • 2009. február 12.

Zene

Vas István megírta a Miért vijjog a saskeselyűben, hogy milyen szép konstruktivista fellépőruhát tervezett Kassák Etinek, Simon Jolán táncművész lányának. Arra már nem emlékszem, szó van-e arról, hogy ki volt az, aki meg is varrta a ruhát. A kérdés azért lényeges, mert valahol itt állapítható meg az a keskeny határ, amely a képző- és iparművészet között húzódik, és amelyet az 1960-as, '70-es évek neoavantgárdjáig őrzött a gyakorlati konvenció. Ennek a konvenciónak megfelelően az autonóm művészet kisajátította magának az invenciót, a tervezést, az ötletet, és az alsóbbrendű iparművészetnek meghagyta a fáradságos gyakorlati kivitelezést, a funkcionalizmust és a technikát. Ez a hierarchikus viszony, amely a XX. század elejének semleges ipari tárgykultúrájával szemben kapott új erőre, nemcsak a művészetet osztotta meg, hanem a nemek közötti viszonyban is kifejeződött: a tervező mindig férfi, a kivitelező mindig nő. Ferenczy Noémi csak azért nem ideális kivétel, mert szerencséjére leszbikusnak bizonyult. Kürti Emese

Vas István megírta a Miért vijjog a saskeselyűben, hogy milyen szép konstruktivista fellépőruhát tervezett Kassák Etinek, Simon Jolán táncművész lányának. Arra már nem emlékszem, szó van-e arról, hogy ki volt az, aki meg is varrta a ruhát. A kérdés azért lényeges, mert valahol itt állapítható meg az a keskeny határ, amely a képző- és iparművészet között húzódik, és amelyet az 1960-as, '70-es évek neoavantgárdjáig őrzött a gyakorlati konvenció. Ennek a konvenciónak megfelelően az autonóm művészet kisajátította magának az invenciót, a tervezést, az ötletet, és az alsóbbrendű iparművészetnek meghagyta a fáradságos gyakorlati kivitelezést, a funkcionalizmust és a technikát. Ez a hierarchikus viszony, amely a XX. század elejének semleges ipari tárgykultúrájával szemben kapott új erőre, nemcsak a művészetet osztotta meg, hanem a nemek közötti viszonyban is kifejeződött: a tervező mindig férfi, a kivitelező mindig nő. Ferenczy Noémi csak azért nem ideális kivétel, mert szerencséjére leszbikusnak bizonyult.

Ezt a tradíciót számolta föl a neoavantgárd, amely a történelemben először biztosította a nők számára az alkotás evidens jogát, és amely az iparművészeti technikákat a magas művészet alternatív kifejezési eszközévé tette. A '70-es évek közepén a textilművészet formai és technikai megújításával párhuzamosan kibővült a textilesek intézményi háttere, amelyet olyan művészek szerveztek, mint Szenes Zsuzsa, akinek a két legismertebb konceptuális objektje, a gyapjúhímzés technikájú katonai őrbódé és a funkciótlan, kihímzett gázálarc a korszak reprezentatív darabjává vált. Az Iparművészeti Múzeum kiállításán ez a két mű jelenti a történeti tengelyt, amelyhez a kortárs művek meglepő hűséggel és kontinuitásigénnyel viszonyulnak. A kurátor, Pilinger Erzsébet olyan kiállítást rendezett a hímzésalapú kortárs művekből, amely a műfaj megjelenésének összes fontosabb pillanatát kijelöli a hőskorszaktól az 1999-es velencei biennále megidézésén keresztül a legújabb tendenciákig. A kortárs művészetnek olyan alternatív vonulata bontakozik ki itt, amely a neokonceptuális művészet szellemi utódaként frissességet, humort és iróniát hoz a festészet-videó dualizmusába.

A kiállítás Benczúr Emese térinstallációival indul, hatalmas, kedélyjavító rózsaszínű lepellel, amely könnyen elérhető, gyors optimizmust ígér, majd következnek a klasszikussá vált narancshéjkunkorok a munka monotóniájának elviselhetetlenségéről és a MÁV-szövet a rutinba való beletörődés fásultságáról, amitől az utazás menthetne meg. Benczúr Emese iróniája az intellektuális menekülő út a női munka legutálatosabb terhe, a monotónia elől, és jellemző, hogy épp az ismétlődő mozdulatok végtelen láncolatán alapuló varrást választotta hozzá eszközül.

Somogyi Laura, akinek képernyőn futó technikatörténeti gyűjteménye a kiállítás számára történeti kontextust teremt, a fehér háttér előtt lebegő fekete cérnaképeken a fonalat a rajz alternatívájaként használja. Nemcsak úgy gubancolódik minden, ahogy akarja, a végtelen terekben ismétlődő asszonyformákkal (Sweatshops), és nemcsak szolidáris a Fülöp-szigeteki, kínai, indiai női textilmunkásokkal, de még vissza is adja a képnek azt, ami mára már elveszett belőle.

Somogyi Laura munkája jó példa arra, hogy a kortárs művészet újabb generációja nem pusztán esztétikai utakon jár, amikor új képformákat alkot (Kárpáti Tibor), emlékművet állít (Szenteleki Dóra: Józsik), átértékeli a szobrászat funkcióját (Borsos Róbert: Kisvakond), hanem eltérően attól, amihez szokva vagyunk, tele van jelenkori reflexiókkal. Ez a generáció szelíd és barátságos, szeret játszani, és hidegen hagyják a monumentális formák, de politikai véleménye van, és gondol valamit arról a korszakról, amelyben szocializálódott, és arról is, amelynek az örökségét kulturális értelemben ma is elevennek tekinti. Nagy különbségek ezek a 90-es évek introvertált alkatához képest, amikor az identitás (elsősorban a női, másodsorban a művészi) definíciója volt a legsürgetőbb. Ebből a periódusból Benczúr Emese mellett Imre Mariann és Gőbölyös Luca munkái láthatók, az anyag ellenállását megtörő kőhímzés és a test romlását fölvevő csábruha. Ugyanebbe a körbe tartozik Rácmolnár Sándor és Hetényi Judit hímzett falvédője a rendszerváltás új prostituálttípusáról, és ide kapcsolódnak Szuzanne Nagy újabb testfotóhímzései, továbbá Kapala Györgyi fölnagyított identitásazonosítói.

A kiállítás vidítóan izgalmas összefoglalója a kortárs hímzés előzményeinek és tendenciáinak (Háy Ágnes digitális kereszthímzése is mintha folytatásra lelne Kárpáti Tibornál), amelyből hiányolhatunk olyan jellegzetes műformákat, mint Pittmann Zsófi falvédői, de helyettük ott van Szabó Eszter Ágnesé a Delta műsorvezetőjével, amelyen egyszerre élvezhetjük a kispolgári és a kádárista nosztalgiát. Nem is indokolná semmi, hogy ez a kiállítás az iparművészetiben legyen, de a párhuzamos térben bemutatnak egy angliai válogatást zsűrizett kortárs hímzésekből (Az öltés művészete címmel), és ebben a kontextusban már érdekes fölfedezni párhuzamokat mondjuk Imre Mariann kőhímzései és Lizzie Cannon kőbe applikált zuzmói vagy Somogyi Laura és Suzanne Gregg cérnaképei között. De ebből kivételesen most mi jövünk ki jobban.

Iparművészeti Múzeum, megtekinthető március 22-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.