kiállítás - CSÁKY MARIANNE: TIME LEAP 2.

  • - dck -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika

A mûvész korábban Csáky M. Caliban néven jegyezte munkáit, mintegy felszínre hozva azokat a szimbolikus tartalmakat, melyek Shakespeare Vihar címû drámájának torzszülött szolgájához kötõdnek: az emberben rejtetten megbúvó ösztönös, állati és vegetatív létezés lenyomatait. Ehhez szorosan kapcsolódott a platóni androgünkérdés provokatív interpretációja: a faragványokon (például a tipikusan nõi eszköznek tekintett vágódeszkán) így bukkantak fel például egészen közeli nézõpontból ábrázolt, orális aktust gyakorló férfiak. Az Idõugrás sorozat második része ennél jóval finomabb megoldásokat tartalmaz, nincsenek ágaskodó falloszok, imitált spermacseppek - csupán a mûvésznõ pinája. A videofilmbõl nagyméretû fémlapra kinagyított meztelen önportrék körül régi családi fotókból kiemelt, selyemmel borított/hímzett alakok gyülekeznek, a papa, a mama, a testvér vagy a mûvész néhány évtizeddel korábbi virtuális testképe. A látogatás fordított irányban is mûködik: a tenyérnyi, hátulról megvilágított régi negatívokon a mûvész mai képe lép vissza a múltba, szó szerint helyet foglalva a homokozóban gyermeki önmaga mellett. A személyes idõsíkok egybeforgatása, a jelen és a múlt összekapcsolása nem ismeretlen a magyar mûvészet történetében: ilyen munka például Erdély Miklós Idõutazás címû fotósorozata. Csáky nagyapja amatõr fényképeit felhasználó megoldásaiban felfedezhetõ egyfajta kettõsség is: a "nõies" nézõpont (varrás, selyem) és a férfias brutalitás egyidejû jelenléte - például a disznóbõrre fotó alapján átrajzolt emlékképeken, melyeken a mûvészt hatalmas, domborított monogramja helyettesíti. A betûvé átlényegülõ test, a síkba záródó selyemsziluettek az Erdély-féle "Idõ Möbius" leszármazottai. Az Idõugrás célja ebben az esetben is az, hogy a mûvész "önmagát (oda-vissza) kölcsönösen meghatározza". És persze a múlt átírása androgün szemmel.

Me-mo-art Galéria, Bp. V., Balassi Bálint u. 21., nyitva: november 20-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.