kiállítás - CSÁKY MARIANNE: TIME LEAP 2.

  • - dck -
  • 2008. október 9.

Zene

8 kis kritika

A mûvész korábban Csáky M. Caliban néven jegyezte munkáit, mintegy felszínre hozva azokat a szimbolikus tartalmakat, melyek Shakespeare Vihar címû drámájának torzszülött szolgájához kötõdnek: az emberben rejtetten megbúvó ösztönös, állati és vegetatív létezés lenyomatait. Ehhez szorosan kapcsolódott a platóni androgünkérdés provokatív interpretációja: a faragványokon (például a tipikusan nõi eszköznek tekintett vágódeszkán) így bukkantak fel például egészen közeli nézõpontból ábrázolt, orális aktust gyakorló férfiak. Az Idõugrás sorozat második része ennél jóval finomabb megoldásokat tartalmaz, nincsenek ágaskodó falloszok, imitált spermacseppek - csupán a mûvésznõ pinája. A videofilmbõl nagyméretû fémlapra kinagyított meztelen önportrék körül régi családi fotókból kiemelt, selyemmel borított/hímzett alakok gyülekeznek, a papa, a mama, a testvér vagy a mûvész néhány évtizeddel korábbi virtuális testképe. A látogatás fordított irányban is mûködik: a tenyérnyi, hátulról megvilágított régi negatívokon a mûvész mai képe lép vissza a múltba, szó szerint helyet foglalva a homokozóban gyermeki önmaga mellett. A személyes idõsíkok egybeforgatása, a jelen és a múlt összekapcsolása nem ismeretlen a magyar mûvészet történetében: ilyen munka például Erdély Miklós Idõutazás címû fotósorozata. Csáky nagyapja amatõr fényképeit felhasználó megoldásaiban felfedezhetõ egyfajta kettõsség is: a "nõies" nézõpont (varrás, selyem) és a férfias brutalitás egyidejû jelenléte - például a disznóbõrre fotó alapján átrajzolt emlékképeken, melyeken a mûvészt hatalmas, domborított monogramja helyettesíti. A betûvé átlényegülõ test, a síkba záródó selyemsziluettek az Erdély-féle "Idõ Möbius" leszármazottai. Az Idõugrás célja ebben az esetben is az, hogy a mûvész "önmagát (oda-vissza) kölcsönösen meghatározza". És persze a múlt átírása androgün szemmel.

Me-mo-art Galéria, Bp. V., Balassi Bálint u. 21., nyitva: november 20-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.