Kiállítás - "Czélra-czélra hű Lövész!" - Kortársak lőegylete

Zene

Időről időre találkozhatunk olyan tematikus kiállításokkal, ahol a kortárs művészet egy-egy, kifejezésmódjától idegen tárgytípussal kokettál. Így volt ez például 2006-ban a Godot Galéria által szervezett tárlaton, ahol a felkért művészek nyakkendőkre festettek, vagy 2008 elején a VAM Design Center Fazonigazítás című kiállításán, ahol a kurátor értéktelen hamisítványokat bocsátott az alkotók rendelkezésére. A XIX. és XXI. századi lőtáblák Magyarországról alcímű anyag - amelyet tavaly mutattak be a pécsi Janus Pannonius Múzeumban - egy kevéssé ismert képtípust állít a középpontba, a lövészegyletek életéhez kapcsolódó, megrendelésre készült, leginkább helytörténeti gyűjteményekben megtalálható lőtáblákat.

Időről időre találkozhatunk olyan tematikus kiállításokkal, ahol a kortárs művészet egy-egy, kifejezésmódjától idegen tárgytípussal kokettál. Így volt ez például 2006-ban a Godot Galéria által szervezett tárlaton, ahol a felkért művészek nyakkendőkre festettek, vagy 2008 elején a VAM Design Center Fazonigazítás című kiállításán, ahol a kurátor értéktelen hamisítványokat bocsátott az alkotók rendelkezésére. A XIX. és XXI. századi lőtáblák Magyarországról alcímű anyag - amelyet tavaly mutattak be a pécsi Janus Pannonius Múzeumban - egy kevéssé ismert képtípust állít a középpontba, a lövészegyletek életéhez kapcsolódó, megrendelésre készült, leginkább helytörténeti gyűjteményekben megtalálható lőtáblákat.

Maga a céllövészet Magyarországon az 1700-as években terjedt el, elsősorban abból a célból, hogy katonai kiképzés híján a lakosok is alkalmasak legyenek városuk megvédésére, a fővárosban pedig azért, mert a bécsi udvar kifejezetten támogatta a labanc érzelműnek tartott Buda és Pest céllövészeti ismereteinek elmélyítését. Míg kezdetben a lövészet a városlakók kötelezettsége volt (az előírás szerint hetente egyszer minden új polgárnak gyakorolnia kellett), a lövöldék a XIX. századtól a társasági élet egyik legfontosabb színterévé váltak, egymást követték a lövészbálok, lövészestélyek, lövészünnepek és lövészlátogatások (ekkor az adott lövészegylet felkerekedett, hogy összemérje teljesítményét egy másik város muskétásklubjával). Maguk a lövöldeépületek két részből álltak, az egyikben vendéglő vagy étterem üzemelt, s a másikban, az oszlopos folyosóval tagolt lőcsarnokban folyt a zajos vetélkedés. A lövöldék végzetét is ez, a környező lakosok nyugalmát megzavaró hangszennyezés okozta (hűlt helyükre utcanevek emlékeztetnek Egerben, Cegléden, Székesfehérváron, Kaposváron vagy Budapesten, a VI-VII. kerület határán), s az 1903-ban Szemere Miklós pestszentlőrinci birtokán emelt épületegyüttes első része (a vendéglő) is csak azért élte túl az utóbbi ötven évet, mert a helyére emelt strandfürdő öltözőként hasznosította.

A kiállításon nyolc darab, a bajai Türr István Múzeum gyűjteményéből kölcsönzött és az 1830-as években készült lőtábla szerepel, s az anonim alkotóktól származó festmények közül kettőn is tanulmányozható a lövölde szerkezete és az egylettagok (és csatolt részeik) mulatozása. S bár e - többnyire német feliratú - művek igen tanulságosak kultúrantropológiai, viselettörténeti vagy művészetszociológiai szempontból, mégis sokkal fontosabb és érdekesebb az a tény, hogy mentesek a korszak "magas művészetének" ikonográfiai és stiláris megkötöttségeitől, így gyakran lenyűgözően szabad és váratlan ábrázolási formákat fedezhetünk fel. Ezek a művek nem lőtáblaként funkcionáltak, hanem helyi és feltehetően mulatságos, de mára már szükségszerűen elhalványult események felidézésére (például Johann Arno rejtélyes "szeglövésének" emléktáblája), miközben megjelenésükben mégis a kör alakú lőlap formát imitálják, és mindegyiken megjelenik egy valódi, a táblából kivágott középkör is. Nem bumfordiak, hanem bájosak, s mivel egy kifejezetten férfias "szubkultúra" lenyomatai, gyakran élnek nyílt vagy bújtatott szexuális utalással is. Például az egyetlen magyar nyelvű táblán - melyen a célkeresztben egy oszlopra állított, lángoló és vörös szív látható egy nyilát felénk emelő, virágdíszes alak társaságában - ez a kissé döccenős szöveg olvasható: "A Lövészkar ez Ünnepre / Itt nyújtván ajándékát / Meghívta a pajkos Ámort / Nyíllal űzni játékát / Czélra-czélra hű Lövész! / Itt nyersz, ha szíved elvész!" Ignatz Albricht lőtáblájának ismeretlen alkotója egyfajta időutazásban részesít bennünket. Az 1831-es évet megelőző négy centenáriumra különféle, korhű ruházatban megjelenő párok utalnak (például férfi lovagi páncélban, nő hosszú selyemruhában 1531-ből), s megjelenik a jövő víziója is, könnyű és szellős, leginkább múlt századi strandruhára emlékeztető öltözet képében.

Várkonyi György kurátor felhívásában "nem is a témát, hanem a műfajt, ehhez kapcsolódóan a standard méretet és formátumot" ajánlotta a tizenkét férfiművész figyelmébe, akik aztán vagy megfogadták ezt, vagy nem. Ez utóbbi még nem lenne baj, ha nem éreznénk például a formakövetést öncélúnak (Szurcsik József), az utalásokat bennfentesnek (Pinczehelyi Sándor), a narratív sorozatba beemelt céltáblát túlságosan direkt megoldásnak (Somody Péter). Ha két különböző kor művészi párbajának tekintjük a kiállítást, nem biztos, hogy a "lövésváltásból" feltétlenül a kortársak kerülnek ki győztesen. Mert hiába az irónia és a távolságtartás vagy a voltaképpen következetes rendezés, ha a végeredmény mégiscsak széttartó ötletparádénak tűnik. Nem mintha nem szerepelnének kifejezetten szellemes művek is. Ilyen feLugossy László Célterítése, amely egy függőlegesen felállított asztallapnak tűnik (hommage a Daniel Spoerri), csak éppen az ezüsttálcákon sarokreszelő, mosogatólefolyó-szűrő, szivacs és szögesdrót-darabka található, vagy Kicsiny Balázs festménye, melyen egy végvári vitézre emlékeztető és céltáblába rajzolt alak oldalába egy óriási szigony fúródik (Céltalan áldozat).

A kiállítás legjobb munkái Böröcz Andrástól származnak. Egyik rajzán a nyílvesszőkkel átlőtt Szent Sebestyén kínzóinak "ajánl fel" egyéb, gyilkolásra alkalmas eszközöket (kalapácsot, dugóhúzót, lázmérőt és fogkefét), ceruzákból összeálló apró dobozkájában (Célszínpad Szent Sebestyénnel) pedig a vértanú ceruzaszobra egy papírasztalka társaságában látható. A kinyitható oltárképre hasonlító mű groteszk feldolgozása a mártír történetének, csak itt a parányi nyilacskák nemcsak az íjászok védőszentjébe, hanem az asztalon álló üvegbe is belefúródnak. Ezt valamelyik hű lövész alaposan elnézte.

Budapest Kiállítóterem, Bp. V., Szabad sajtó u. 5. Nyitva: július 5-ig, kedd-vasárnap 10-18.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.