kiállítás - ED TEMPLETON - THE CEMETERY OF REASON

  • Böröczfy Virág
  • 2011. február 3.

Zene

Tornacipős, baseballsapkás tinédzserek töltötték meg a tereket az Ernst legújabb kiállításának megnyitóján. Ez nem egy iskolai feladatnak volt köszönhető, hanem annak, hogy a gördeszka (mint sport és mint életérzés) egyik legnagyobb világsztárjával találkozhattak.
Tornacipõs, baseballsapkás tinédzserek töltötték meg a tereket az Ernst legújabb kiállításának megnyitóján. Ez nem egy iskolai feladatnak volt köszönhetõ, hanem annak, hogy a gördeszka (mint sport és mint életérzés) egyik legnagyobb világsztárjával találkozhattak. Ed Templeton ugyanis egy személyben deszkás, egy ahhoz kapcsolódó termékeket gyártó cég tulajdonosa és arculattervezõje, valamint híres kortárs képzõmûvész. Ez utóbbi tevékenysége nehezen kategorizálható: eddigi életmûve médiumok és témák széles tárházát vonultatja fel.

Mondanivalója közvetítésére a legnagyobb természetességgel használja a fotó, a rajz, az olajfestmény vagy akár a különbözõ méretû szobrászati kivitelezések lehetõségeit. A mûvek installációs módja szokatlan: a képek néhol a padlótól a mennyezetig függönyként borítják be a kiállítótér falait. A mûvek egymásba érnek, együtt válnak egy nagyobb történet részeivé, ugyanakkor sohasem vesztik el teljesen az önállóságukat. Egyediségükben hordozzák egyetemességüket - ahogy témáik is egyszerre személyesek és általános érvényûek.

Templeton mûveit bizonyos szempontból tekinthetjük egyfajta vizuális naplónak, ugyanis kiindulópontjuk az alkotó személyes élettere és ennek szereplõi, például felesége, családja, barátai, ismerõsei, sõt gyakran saját maga is feltûnik egy-egy képen. A mûvész saját életén keresztül enged bepillantást a deszkás versenysportolók sajátos szubkultúrájába, ugyanakkor a személyes élményeit felhasználva olyan társadalmi problémákról is beszél, mint az erõszak, a vágyak és félelmek, vagy éppen a vallásosság és hit kérdései. Teszi mindezt ítélkezés nélkül: az értelmezések széles skáláját felmutatva lehetõséget nyújt a nézõ számára, hogy létrehozza egyéni olvasatát - az egyes identitásfragmentumok segítségével pedig nem csupán kérdéseket tehet fel saját magával kapcsolatban, hanem közelebb is juthat a megválaszoláshoz.

Ernst Múzeum, március 20-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.