kiállítás - ED TEMPLETON - THE CEMETERY OF REASON

  • Böröczfy Virág
  • 2011. február 3.

Zene

Tornacipős, baseballsapkás tinédzserek töltötték meg a tereket az Ernst legújabb kiállításának megnyitóján. Ez nem egy iskolai feladatnak volt köszönhető, hanem annak, hogy a gördeszka (mint sport és mint életérzés) egyik legnagyobb világsztárjával találkozhattak.
Tornacipõs, baseballsapkás tinédzserek töltötték meg a tereket az Ernst legújabb kiállításának megnyitóján. Ez nem egy iskolai feladatnak volt köszönhetõ, hanem annak, hogy a gördeszka (mint sport és mint életérzés) egyik legnagyobb világsztárjával találkozhattak. Ed Templeton ugyanis egy személyben deszkás, egy ahhoz kapcsolódó termékeket gyártó cég tulajdonosa és arculattervezõje, valamint híres kortárs képzõmûvész. Ez utóbbi tevékenysége nehezen kategorizálható: eddigi életmûve médiumok és témák széles tárházát vonultatja fel.

Mondanivalója közvetítésére a legnagyobb természetességgel használja a fotó, a rajz, az olajfestmény vagy akár a különbözõ méretû szobrászati kivitelezések lehetõségeit. A mûvek installációs módja szokatlan: a képek néhol a padlótól a mennyezetig függönyként borítják be a kiállítótér falait. A mûvek egymásba érnek, együtt válnak egy nagyobb történet részeivé, ugyanakkor sohasem vesztik el teljesen az önállóságukat. Egyediségükben hordozzák egyetemességüket - ahogy témáik is egyszerre személyesek és általános érvényûek.

Templeton mûveit bizonyos szempontból tekinthetjük egyfajta vizuális naplónak, ugyanis kiindulópontjuk az alkotó személyes élettere és ennek szereplõi, például felesége, családja, barátai, ismerõsei, sõt gyakran saját maga is feltûnik egy-egy képen. A mûvész saját életén keresztül enged bepillantást a deszkás versenysportolók sajátos szubkultúrájába, ugyanakkor a személyes élményeit felhasználva olyan társadalmi problémákról is beszél, mint az erõszak, a vágyak és félelmek, vagy éppen a vallásosság és hit kérdései. Teszi mindezt ítélkezés nélkül: az értelmezések széles skáláját felmutatva lehetõséget nyújt a nézõ számára, hogy létrehozza egyéni olvasatát - az egyes identitásfragmentumok segítségével pedig nem csupán kérdéseket tehet fel saját magával kapcsolatban, hanem közelebb is juthat a megválaszoláshoz.

Ernst Múzeum, március 20-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.