kiállítás - ED TEMPLETON - THE CEMETERY OF REASON

  • Böröczfy Virág
  • 2011. február 3.

Zene

Tornacipős, baseballsapkás tinédzserek töltötték meg a tereket az Ernst legújabb kiállításának megnyitóján. Ez nem egy iskolai feladatnak volt köszönhető, hanem annak, hogy a gördeszka (mint sport és mint életérzés) egyik legnagyobb világsztárjával találkozhattak.
Tornacipõs, baseballsapkás tinédzserek töltötték meg a tereket az Ernst legújabb kiállításának megnyitóján. Ez nem egy iskolai feladatnak volt köszönhetõ, hanem annak, hogy a gördeszka (mint sport és mint életérzés) egyik legnagyobb világsztárjával találkozhattak. Ed Templeton ugyanis egy személyben deszkás, egy ahhoz kapcsolódó termékeket gyártó cég tulajdonosa és arculattervezõje, valamint híres kortárs képzõmûvész. Ez utóbbi tevékenysége nehezen kategorizálható: eddigi életmûve médiumok és témák széles tárházát vonultatja fel.

Mondanivalója közvetítésére a legnagyobb természetességgel használja a fotó, a rajz, az olajfestmény vagy akár a különbözõ méretû szobrászati kivitelezések lehetõségeit. A mûvek installációs módja szokatlan: a képek néhol a padlótól a mennyezetig függönyként borítják be a kiállítótér falait. A mûvek egymásba érnek, együtt válnak egy nagyobb történet részeivé, ugyanakkor sohasem vesztik el teljesen az önállóságukat. Egyediségükben hordozzák egyetemességüket - ahogy témáik is egyszerre személyesek és általános érvényûek.

Templeton mûveit bizonyos szempontból tekinthetjük egyfajta vizuális naplónak, ugyanis kiindulópontjuk az alkotó személyes élettere és ennek szereplõi, például felesége, családja, barátai, ismerõsei, sõt gyakran saját maga is feltûnik egy-egy képen. A mûvész saját életén keresztül enged bepillantást a deszkás versenysportolók sajátos szubkultúrájába, ugyanakkor a személyes élményeit felhasználva olyan társadalmi problémákról is beszél, mint az erõszak, a vágyak és félelmek, vagy éppen a vallásosság és hit kérdései. Teszi mindezt ítélkezés nélkül: az értelmezések széles skáláját felmutatva lehetõséget nyújt a nézõ számára, hogy létrehozza egyéni olvasatát - az egyes identitásfragmentumok segítségével pedig nem csupán kérdéseket tehet fel saját magával kapcsolatban, hanem közelebb is juthat a megválaszoláshoz.

Ernst Múzeum, március 20-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.