Kiállítás - Holt időben várakozók - Illés Barna: A moszkva

Zene

A kisbetűs írásmóddal jelölt cím nem Oroszország fővárosára, hanem Budapest egyik legfontosabb/legérdekesebb terére utal (még ha a meghívón, afféle bónuszként a téren 1952-ben elhelyezett, a Vörös teret ábrázoló Moszkva tér-mozaik reprodukciója is szerepel). Ez az a komplexum, amely minden korosztálynak más és más emléket idéz fel, s ahol összegubancolódnak a hajléktalanok, a feketemunkára várakozók, a kirándulásra induló nyugdíjasok, a buliba igyekvő, kezükben italosüvegeket szorongató fiatalok, a közeli plázába sietők, az ételosztók vagy az igehirdetők által használt láthatatlan útvonalak. Dékei Kriszta

A kisbetűs írásmóddal jelölt cím nem Oroszország fővárosára, hanem Budapest egyik legfontosabb/legérdekesebb terére utal (még ha a meghívón, afféle bónuszként a téren 1952-ben elhelyezett, a Vörös teret ábrázoló Moszkva tér-mozaik reprodukciója is szerepel). Ez az a komplexum, amely minden korosztálynak más és más emléket idéz fel, s ahol öszszegubancolódnak a hajléktalanok, a feketemunkára várakozók, a kirándulásra induló nyugdíjasok, a buliba igyekvő, kezükben italosüvegeket szorongató fiatalok, a közeli plázába sietők, az ételosztók vagy az igehirdetők által használt láthatatlan útvonalak. Illés kiállítása, az öt giclée (digitális technikával készült tintasugaras) nyomat és a négy light box (vagyis világító dobozba applikált, hátulról megvilágított fénykép) látszólag erről a "valóságról" szól, de a magukat dokumentarista képeknek álcázó, 2006 és 2009 között készült fekete-fehér munkákról némi nézelődés után kiderül, hogy konstrukciók, egy pszeudovalóság lenyomatai.

Akár a sorozat előzményének tekinthetjük Hajas Tibor 1976-os Öndivatbemutató című filmjét - amely beállított, rövid snittekből állt, s szereplői önnön individuális mitológiájukat eljátszó, a hétköznapi térből és valóságból kiemelt, mégis átlagos emberek voltak -, esetleg Török Ferenc 2001-es, a rendszerváltáskor felnövő nemzedék számára kultikussá vált opusát (benne talán a bulicímekre várakozók kusza tömegét vagy azokat a nagytotálokat, melyekben az emberek magányos és cél nélküli hangyákként nyüzsögnek), esetleg a sorozatnak indult, de csupán egyetlen példányszámot megélt 2006-os Moxkvatér című kiadványban szereplő fényképeket (ebben Illés néhány, a Nextart Galériában is látható fotója is szerepelt).

A rajztanárként és festőként induló Illés viszonylag későn, huszonöt éves korában kezdett el fényképezni, első komolyabb sorozatát pedig 1996-ban készítette el, melyben már felismerhető egyfajta filmes látásmód (a Balkonon túl című munkában a Szigony utca egyik sarkát "figyelte meg" egy emeleti ablakkivágaton keresztül, így az emberek tereptárgyaknak tűntek, a valóság pedig díszletté változott). De szintén forgatókönyvet használt például az Algebra és Bika (2005) című konceptualista indíttatású sorozatához is. A moszkva képei így felfoghatók egyetlen képkockába sűrített filmként is, ahol a már-már archetipikusnak tűnő beállításokban szabadon elképzelhető narratívák rejtőzködnek. Míg az Algebra és Bika szereplői "korunk értelmiségi keresztmetszetét" képezték le, ebben a sorozatban Illés olyan közreműködőket keresett, akik nemcsak ismerősek a fotó/film világában (tehát álltak már kamera előtt), hanem akik valamilyen módon reprezentálják a húszas-harmincas éveikben járók korosztályát is (így van köztük "tanár, szabolcsi diák, túlélőművész, vendéglátós, kiöregedett élsportoló vagy éppen hivatásos színésznő"). A beállítások ugyan megrendezettek, de az átlagembereket "megszemélyesítő" fiatalok nem ismerték az expozíció pontos pillanatát. Így kevésbé sikerültek azok a képek, melyeken első pillantásra látszik a valóság művisége - ilyen a villamosalagútban csókolózó fiatal pár teátrális póza, a Makrisz Agamemnon Sellője alatt álldogáló, jól kivilágított pocakos férfi színpadiassága vagy a pohara fölött mélázó férfi portréja. Néhány képen csak a realitások ismeretében vélelmezhetjük a pillanatfelvételekben rejlő turpisságot: nem túl valószínű, hogy egy jól öltözött fiatal hölgy részegen (és egyedül) bóbiskolna a metró lehúzott redőnyei előtt, az sem gyakori, hogy a hosszú lépcsőn üldögélő, jól kivehető arcú fiúk ugyanabban a percben dermedtek bele az időbe, mint a felfelé surranó, alig kivehető szellemalak, s ritka lehet az életben az olyan pillanat is, amikor egy kioszk előtt várakozó társaság minden tagja egyszerre és egyfelé néz.

Az esetleges, jól elkapott pillanat és a megrendezettség közötti hajszálvékony egyensúly megteremtése három fényképen sikerült igazán: ilyen a metróbejárat előtt várakozó, talán éppen elinduló nőről és a telefonfülkében álldogáló szőke lányról készült kép, továbbá amikor bepillanthatunk a 18-as villamosban zajló minimalista "eseményekbe", a leginkább a mobiljaikkal foglalatoskodó, magányos fiatalok "csoportképébe".

Talán az egymás fogdosásában elmerülő pártól eltekintve a fényképeken látható alakok mintha mind valamire várnának; hogy elinduljon az első metró, hogy megjöjjön a randevúra a partner, hogy megérkezzen végre a buli címét ismerő haver. A moszkva "szereplői" mintha egy köztes, holt időben, olyan pillanatban lennének, amelynek egyetlen értelme, hogy megszerveződjön és létrejöjjön a jövő. Mintha a jelen vákuum, zárvány lenne, amikor a most megélését felülírja a várakozás a majdra. Várunk, várakozunk, aztán már csak azt vesszük észre, hogy véget is ért az élet.

Nextart Galéria, Budapest V., Aulich u. 4-6. Nyitva: július 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.