kiállítás - HUNGAROCKANDROLL

  • - dck -
  • 2010. február 25.

Zene

Király András kiállítása a mai magyar társadalomra jellemző abszurd skizofréniára reflektál: egyszerre léteznek az elmaszatolt fogalmak és a végletekig kiélezett ellentétek. Műveinek közvetlen kiindulópontjai olyan képek, melyeket az internetes kereső a magyar kultúra szóösszetétel nyomán felkínál.
Király András kiállítása a mai magyar társadalomra jellemzõ abszurd skizofréniára reflektál: egyszerre léteznek az elmaszatolt fogalmak és a végletekig kiélezett ellentétek. Mûveinek közvetlen kiindulópontjai olyan képek, melyeket az internetes keresõ a magyar kultúra szóösszetétel nyomán felkínál. A hungaricumok, nemzeti ikonok aztán a képkészítés során vagy megõrzik a minta színvilágának, kompozíciójának jellemzõit (ilyen például a Petõfi híres dagerrotípiájáról készített festmény), vagy inspirációs forrásként szolgálnak.

Király szerint a "Hungarockandroll" szentháromságát három hasonló forma írja le a legjobban: a lelógó konya bajusz, Overdose patkója és a kolbász. Ezek után nem meglepõ, hogy a magyarsággal kapcsolatos sztereotípiák ironikus/humoros módon jelennek meg. A fekete-fehér megosztottság jegyében több, fekete zománccal bevont tárggyal (óriási paprikafüzér, csikóskalap, birkaszõrbõl készült szõnyeg) vagy fekete fóliával betakart "hangszerrel" (zongora helyett cimbalommal és bõgõvel) találkozhatunk, az elkent, bizonytalan világra pedig feltehetõen a festmények technikai megoldásai, a fellazított kontúrok és a szinte monokróm színvilág utal. E lebegõ (a világítás miatt néhol alig látszó) képeken feltûnnek a bugaci betyárok, egy hatökrös szekér, a bográcsgulyás, a bácskai rizses hús, arató, csárdást járó vagy gramofonba énekelõ, szûrbe bújt emberek, továbbá egy szóvicc erejéig József atillában is. A neogyagya vonalat erõsíti a Deszkások diasorozata, melyben a különféle nemû és korú szereplõk orra elé egy bajusz formájú égésnyommal "díszített" vágódeszka kerül.

A direkt "magyarságtipológiai" elemeknél izgalmasabbnak tûnik azonban maga a Hergelõ gép, a kimódoltan lassan le-lezuhanó penge látványa. A türelmetlen várakozás közben rájövünk, hogy a magyar közélet visszásságai helyett, ha akarjuk, egész apró dolgokon is felhúzhatjuk magunkat.

Viltin Galéria, Bp. V., Széchenyi u. 3. Nyitva: március 6-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.