kiállítás - LAKATOS ISTVÁN: FEJNÉLKÜLI MESÉK

  • - klór -
  • 2008. november 27.

Zene

A fiatal, több pályázaton is díjazott képregényrajzoló eme kiállítása két hónapja egyszer már megnyílt, egészen pontosan szeptember 17-én, a Bakáts téri Légó Galériában - ám a vernisszázst követő napon már elöntötte a víz a kiállítóhelyiséget. A csőtörés miatt látogathatatlanná vált tárlatot vette most át nagylelkűen két hétre az Eduárd Képregénybolt kiállításra egyébként nem igazán alkalmas Pincegalériája.
A fiatal, több pályázaton is díjazott képregényrajzoló eme kiállítása két hónapja egyszer már megnyílt, egészen pontosan szeptember 17-én, a Bakáts téri Légó Galériában - ám a vernisszázst követõ napon már elöntötte a víz a kiállítóhelyiséget. A csõtörés miatt látogathatatlanná vált tárlatot vette most át nagylelkûen két hétre az Eduárd Képregénybolt kiállításra egyébként nem igazán alkalmas Pincegalériája. (Talán elég a nedvességtõl fellazult, így a szögeket sem elég magabiztosan megtartó, ráadásul nem is túl jól bevilágítható, itt-ott penészes falakra vagy az elvetemedett képkeretekre utalnom.)

Egy kisebb "életképbõl" kibontott rajzsorozatot és három, egyenként hat-nyolc oldalas képregényt tekinthetünk meg, illetve át - ez utóbbiakból egy adaptáció (A kis gyufaáruslány meséje Andersentõl), míg a másik kettõ teljesen szerzõi mû, két Lencsilány-történet (Az elhasznált ember; Pókháló kisasszony - Lakatos valószínûleg nem ismeri a vonatkozó Térey-verset, mégis felfedezhetõ néhány közös elem a két dologban). Történetei meglehetõsen sötét mesék, ezzel tökéletes összhangban vannak a képi megjelenítés mély tónusai, izgalmasan "fakturalizálódó" nagy szürke és barna foltjai. (Megjegyzem, a Lencsilány-történetek mielõbbi kötetbeli megjelenésért kiáltanak.)

Lakatos István figurái többnyire feszültségtõl telt, olykor kissé reszketeg kontúrokkal határolt alakok, míg Lencsilány a maga megejtõ szépségében ártatlanságot és olykor némi gyermeki naivitást sugárzó, már-már angyalszerû lény; kissé hasonló is a szerzõ eddigi egyetlen nyomtatásban megjelent mûve, a Miserere homine - Ember, irgalmazz (lásd: Mûút 2008008) angyalfigurájához. Lakatos alkotói módszere pedig mondhatni konzervatív: csak a legutolsó fázisban nyúl a számítógéphez, miután a ceruzával megrajzolt, majd tussal kontúrozott rajzokat akvarellel és fapáccal (alkalmilag esetleg kávéval) már megfestette.

Budapest VI., Dalszínház u. 8., megtekinthetõ december 1-jéig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.