kiállítás - Páhi Péter: Új haverok

  • - kyt -
  • 2010. április 1.

Zene

A régi, kidobni való tárgyak, tárgy-roncsok művészetbe emelése régi törekvés, hol a nosztalgia, hol a humor, hol a fogyasztói társadalommal szembeni ellenérzések jegyében. Az eredeti funkció és az átértelmezés, az új kontextus feszültsége teszi izgalmassá és szórakoztatóvá vagy éppen elgondolkoztatóvá az ilyen alkotásokat.
A régi, kidobni való tárgyak, tárgy-roncsok mûvészetbe emelése régi törekvés, hol a nosztalgia, hol a humor, hol a fogyasztói társadalommal szembeni ellenérzések jegyében. Az eredeti funkció és az átértelmezés, az új kontextus feszültsége teszi izgalmassá és szórakoztatóvá vagy éppen elgondolkoztatóvá az ilyen alkotásokat. Máskor meg egyszerûen annak az öröme, hogy más fénytörésben másként vagyunk képesek látni dolgokat. (Milyen jó volna, ha most eszembe jutna annak a talán katalán mûvésznek a neve, aki vicces játékokat épít mindenféle vicik-vacakból, és ezekbõl pár éve, egy Médiawave idején ki is raktak jó néhányat a gyõri fõtérre, gyerek és felnõtt közös örömére.)

Nem ismerem Páhi régi cimboráit, ezek az újak - a különös bestiáriumból kilépett kacsa, nyúl, kutya, hal, óriási légy - kétségkívül barátságosak. Van bennük szellem és elegancia, ráadásul kellemesek a szemnek, sõt még hasznukat is vehetjük, segítenek szalonnát sütni, zsíros kenyeret kenni, forralt bort, sõt pálinkát fõzni - egyszóval baráti idõtöltésre termettek.

Páhi mûveit a recycling art egyfajta funkcionális irányzatába lehetne sorolni, ahová mondjuk Lois Viktor saját készítésû hangszereit. Örvendetes, hogy hiányzik belõlük mindenféle erõltetett és kényszeredett ideologikus sugallat: nem azért készültek, mert reciklálni helyénvaló, hanem mert jó játék, örömet okoz. Alkatrészeiket tekintve meglehetõsen szedett-vedett tárgyakat látunk, fõleg háztartásból kiszuperált alapanyagokból, éjjeliszekrénytõl kezdve régi porszívón át a szûrõkanálig. De egy-egy apró, koncentrált gesztussal, jól eltalált adalékkal nagyon is átgondolt küllemû, finom, kifejezetten könnyed mûvek születtek, lendületes formákkal, lágy ívekkel, amelyek felülírják az elrejteni egyáltalán nem akart használati tárgyak hétköznapiságát. Máskor meg kedvesen bumfordiak. Nem is kertelek: szépek, na.

Kortárs Mûvészeti Intézet, Dunaújváros, április 2-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.