kiállítás - Páhi Péter: Új haverok

  • - kyt -
  • 2010. április 1.

Zene

A régi, kidobni való tárgyak, tárgy-roncsok művészetbe emelése régi törekvés, hol a nosztalgia, hol a humor, hol a fogyasztói társadalommal szembeni ellenérzések jegyében. Az eredeti funkció és az átértelmezés, az új kontextus feszültsége teszi izgalmassá és szórakoztatóvá vagy éppen elgondolkoztatóvá az ilyen alkotásokat.
A régi, kidobni való tárgyak, tárgy-roncsok mûvészetbe emelése régi törekvés, hol a nosztalgia, hol a humor, hol a fogyasztói társadalommal szembeni ellenérzések jegyében. Az eredeti funkció és az átértelmezés, az új kontextus feszültsége teszi izgalmassá és szórakoztatóvá vagy éppen elgondolkoztatóvá az ilyen alkotásokat. Máskor meg egyszerûen annak az öröme, hogy más fénytörésben másként vagyunk képesek látni dolgokat. (Milyen jó volna, ha most eszembe jutna annak a talán katalán mûvésznek a neve, aki vicces játékokat épít mindenféle vicik-vacakból, és ezekbõl pár éve, egy Médiawave idején ki is raktak jó néhányat a gyõri fõtérre, gyerek és felnõtt közös örömére.)

Nem ismerem Páhi régi cimboráit, ezek az újak - a különös bestiáriumból kilépett kacsa, nyúl, kutya, hal, óriási légy - kétségkívül barátságosak. Van bennük szellem és elegancia, ráadásul kellemesek a szemnek, sõt még hasznukat is vehetjük, segítenek szalonnát sütni, zsíros kenyeret kenni, forralt bort, sõt pálinkát fõzni - egyszóval baráti idõtöltésre termettek.

Páhi mûveit a recycling art egyfajta funkcionális irányzatába lehetne sorolni, ahová mondjuk Lois Viktor saját készítésû hangszereit. Örvendetes, hogy hiányzik belõlük mindenféle erõltetett és kényszeredett ideologikus sugallat: nem azért készültek, mert reciklálni helyénvaló, hanem mert jó játék, örömet okoz. Alkatrészeiket tekintve meglehetõsen szedett-vedett tárgyakat látunk, fõleg háztartásból kiszuperált alapanyagokból, éjjeliszekrénytõl kezdve régi porszívón át a szûrõkanálig. De egy-egy apró, koncentrált gesztussal, jól eltalált adalékkal nagyon is átgondolt küllemû, finom, kifejezetten könnyed mûvek születtek, lendületes formákkal, lágy ívekkel, amelyek felülírják az elrejteni egyáltalán nem akart használati tárgyak hétköznapiságát. Máskor meg kedvesen bumfordiak. Nem is kertelek: szépek, na.

Kortárs Mûvészeti Intézet, Dunaújváros, április 2-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.