kiállítás - VEREBICS ÁGNES: SZőRÖSTÜL-BőRÖSTÜL

  • - klór -
  • 2009. október 29.

Zene

A kifejezetten ebbe a kis alapterületű kiállítótérbe tervezett-alkotott táblaképsorozat majd mindegyik, nagyvonalúan festett darabjáról kíméletlenül néznek a szemünkbe már-már ijesztően metsző, meglehetősen mélyre hatoló tekintettel - és ez a vájkáló pillantás adott esetben még a csukott szempárt ábrázoló festményeknél is utolérhet bennünket. Az alkotó korábbi, hiperrealista indíttatású, ám jócskán túlszínezett önarcképeinek stílusában fogant, de jóval visszafogottabb, hűvösebb színekkel operáló vásznakon óriásira nagyított arcfragmentumok néznek ránk áthatóan, ha nem épp fenyegetően.
A kifejezetten ebbe a kis alapterületû kiállítótérbe tervezett-alkotott táblaképsorozat majd mindegyik, nagyvonalúan festett darabjáról kíméletlenül néznek a szemünkbe már-már ijesztõen metszõ, meglehetõsen mélyre hatoló tekintettel - és ez a vájkáló pillantás adott esetben még a csukott szempárt ábrázoló festményeknél is utolérhet bennünket. Az alkotó korábbi, hiperrealista indíttatású, ám jócskán túlszínezett önarcképeinek stílusában fogant, de jóval visszafogottabb, hûvösebb színekkel operáló vásznakon óriásira nagyított arcfragmentumok néznek ránk áthatóan, ha nem épp fenyegetõen. De valamiképp mégiscsak vészjósló módon, melyet tovább súlyosbíthat vagy éppen könnyeden feloldhat az, hogy nemcsak önarcképekkel, emberi arcok részleteivel kell szembesülnünk, hanem néhány állatpofával is. Nem kevés irónia van a hármas önarcképsorozatban, amelynek középsõ darabja egy csukott szemû macskát ábrázol - ez a hármas pedig farkasszemet néz a szemközti falon révedezõ Három nyulakkal; a köztük vibráló feszültség szinte tapintható. Ugyanez a feszültség húz ívet a szado-mazo fétisimádatra emlékeztetõ képpár darabjai közé: az egyiken a rideg tekintetû, kék szemû nõ harap rá egy szõrös tárgyra, a másikon a korábbi fehér macska látható, amint játékosan (?) egy emberi ujjba harap. A trükkösen alulvilágított képeken mintha a galéria lámpasora rajzolná ki a figurák árnyékait, ezzel is tovább satírozva-elmosva az arányok és a viszonylatok egyébként jól bevált rendszerét.

MissionArt Galéria, megtekinthetõ november 15-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.