kiállítás -SZÜTS MIKLÓS: W. G. M. SEBALD UTAZÁSA

  • - dck -
  • 2011. március 3.

Zene

Nemcsak a kiállítás címében megidézett német író, hanem a regényeiben megjelenõ, egyes szám elsõ személyű elbeszélõ alteregói, maszkkal fedett másai is folyton úton voltak, s magányos megfigyelõként szemlélték a múlt nyomait, az elfedett emlékek felsejlõ töredékeit. Szüts W. G. Sebald nyomdokaiba lépve, mintegy magára húzva Sebald álarcait, két olajfestménnyel és több mint húsz akvarellel "tiszteleg" a mester elõtt. Szütsöt nem az úton levés gyökértelensége vagy a melankolikus elvágyódás foglalkoztatja, hanem az ismeretlen tájakból kibomló meghitt, varázslatos vagy éppen elillanó pillanatok, s ezen belül is az a különös átmenet, amikor a biztosnak és biztonságosnak hitt tereptárgyakat (utat, fákat) elnyelõ vattaszerû köd vagy pára felpuhul, s a látványban összeolvad a valóság és a képzelet, a megfogható és az álomvilág. Annak a ritka, gyorsan elmúló látomásnak ("A táj olyan volt, mintha halványzöld fátyol takarta volna" - olvashatjuk a Kivándoroltakban) a megragadása érdekli, amikor a fények és árnyékok lepelként elfedik, miközben új ruhába burkolják a világot.

Ezt a különös, átmeneti képet erõsíti fel a mûvész által használt technika, a rizspapíron feloldódó, alig derengõ körvonalak, a jelzésszerûen felvázolt elemek és a lendületes, a kép "tárgyiasságát" eláruló ecsetvonások kettõssége. A képcímek maguk is egy-egy hangulatot idéznek fel (Ködös kép, Nyári viharban, Magányos úton, Nem történt semmi, Különös nap), vagy olyan helyszínre vezetnek, ahol a mûvész szabadon játszhat a párafoltokkal és fénypászmákkal (folyópart, óceán, Balaton). Az utazásnak nincs végpontja, nincs lakható ház, csak üresen ásító romok. Mert maga az út a lényeg; megpillantani a Senkiföldjét, s elmerülni, feloldódni ebben a puhán otthonos és magányos világban.

Bartók 32 Galéria, március 12-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.