kiállítás -SZÜTS MIKLÓS: W. G. M. SEBALD UTAZÁSA

  • - dck -
  • 2011. március 3.

Zene

Nemcsak a kiállítás címében megidézett német író, hanem a regényeiben megjelenõ, egyes szám elsõ személyű elbeszélõ alteregói, maszkkal fedett másai is folyton úton voltak, s magányos megfigyelõként szemlélték a múlt nyomait, az elfedett emlékek felsejlõ töredékeit. Szüts W. G. Sebald nyomdokaiba lépve, mintegy magára húzva Sebald álarcait, két olajfestménnyel és több mint húsz akvarellel "tiszteleg" a mester elõtt. Szütsöt nem az úton levés gyökértelensége vagy a melankolikus elvágyódás foglalkoztatja, hanem az ismeretlen tájakból kibomló meghitt, varázslatos vagy éppen elillanó pillanatok, s ezen belül is az a különös átmenet, amikor a biztosnak és biztonságosnak hitt tereptárgyakat (utat, fákat) elnyelõ vattaszerû köd vagy pára felpuhul, s a látványban összeolvad a valóság és a képzelet, a megfogható és az álomvilág. Annak a ritka, gyorsan elmúló látomásnak ("A táj olyan volt, mintha halványzöld fátyol takarta volna" - olvashatjuk a Kivándoroltakban) a megragadása érdekli, amikor a fények és árnyékok lepelként elfedik, miközben új ruhába burkolják a világot.

Ezt a különös, átmeneti képet erõsíti fel a mûvész által használt technika, a rizspapíron feloldódó, alig derengõ körvonalak, a jelzésszerûen felvázolt elemek és a lendületes, a kép "tárgyiasságát" eláruló ecsetvonások kettõssége. A képcímek maguk is egy-egy hangulatot idéznek fel (Ködös kép, Nyári viharban, Magányos úton, Nem történt semmi, Különös nap), vagy olyan helyszínre vezetnek, ahol a mûvész szabadon játszhat a párafoltokkal és fénypászmákkal (folyópart, óceán, Balaton). Az utazásnak nincs végpontja, nincs lakható ház, csak üresen ásító romok. Mert maga az út a lényeg; megpillantani a Senkiföldjét, s elmerülni, feloldódni ebben a puhán otthonos és magányos világban.

Bartók 32 Galéria, március 12-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.