Kiállítás: A (nem) nézhetetlen festmény (Braun András: Follow Me!)

  • Hajdu István
  • 2005. március 31.

Zene

Kövess! - szólítja fel nézõjét Braun András, s az izgatottan villódzó képeket látva hallgassunk is a szóra: kövessük, mint a reptéri felvezetõ autócskát a hatalmas, mégis kecses gépmadár. Na jó, nem azt és nem úgy, de vegyük magunkra az utasítás kiterjesztett érvényét, s hatoljunk elõre Braunnal, a magunk módján.

Vegyük olybá, hogy a festõ a festészet fölé akar repíteni bennünket, képeit következésképpen lássuk érzéki festészetelméleti és történeti kommentárok gyanánt. Amennyiben így teszünk, akkor érdekes, valamint egyszerre magasztos és ironikus megállapításokhoz érkezhetünk, s Braun akár így akarta, akár nem, mélyreható konzekvenciákhoz férkõzhetünk közel.

Ha az alaptörténetet csak annyiba vesszük, hogy Malevics a fehéren fehér, fehéren fekete és feketén fekete festményeivel 1912 és 1917 között eljutott a megszüntetett, más szempontból az univerzumba kiterjesztett, meditációs objektumként "funkcionáló" festmény ideájáig és tovább, ha Marcel Duchamp a festmény materialitásának megszüntetésétõl eljutott

a megszüntetett festmény

megmozdításáig, s rotoreliefjeivel egyebek mellett a látvány követhetetlenségéig ûzte magát a látványt, akkor ennek a szûk perspektí-vába kényszerített útnak mifelénk esõ végén Braun András - az ezerkilencszázhatvanas évek pszichedélikus festészetének és az op-artnak a képviselõivel, elsõsorban Bridget Riley-val, valamint másokkal együtt - arra törekedett, és tegyük hozzá azonnal, sikerrel is abszolválta célját, hogy elérjen a rosszul, de legalábbis nehezen nézhetõ festmény eszméjéig és gyakorlatáig. Festményei ugyanis klasszikus eszközökkel és anyagokkal, klasszikus formában - de legalábbis a 20. századi konvenciókat tiszteletben tartó módon - feszülnek a nézõ szeme elé, hogy ott egy már korábban rögzített interferenciát tovább bonyolítsanak, s egy újabb hullámtörést idézzenek elõ, már nem a képen, hanem a kép síkja és a nézõ recehártyája között. Vagyis csapdába csalva a befogadásra (a kép nemes és harmonikus érzelmeket keltõ "üzenetére") vágyó receptorokat, arra kényszerítsék õket, hogy függesszék fel, rosszabb esetben szüntessék be a régóta óhajtott proceszszust; csukódjék be a szem, feszüljön héj a festett világgal szemben.

Mielõtt bárki azt képzelné, hogy gonoszan ironikus akarnék lenni, kimondom: nem. Braun szándéka ugyanis - ha jól értem - a logikusan felépített, de megzavartnak tetszõ, a felelõsen összekevert látvány és a látvány befogadásának zavara között keletkezõ ellentmondás, paradoxon, másképpen fogalmazva, egyfajta hatvá-nyozott interferencia megfogalmazásának és ábrázolásának akaratán alapszik, s ezt nagyon is józan, sõt fontos indítéknak látom. Már csak azért is, mert a képek a látszat ellenére végeredményben mélyen realista illusztrációi sokszor tapasztalt, de szinte sohasem látott-észrevett objektív optikai helyzeteknek, optokinetikai banalitásoknak, amelyek, s ez a sors iróniája, semmi más ellen nem dolgoznak oly hatékonyan, mint éppen a percepció ellen. Braun tehát a láthatás nehézségeit fogalmazza látványosan: fésûs technikával megfestett kör- és hullámformái optikai csapdákat állítanak a nézõnek, aki virtuális mozgásban látja az egy-egy pillanatra egész konstrukcióvá összeálló elemeket, hogy azonnal konstatálhassa szétesésüket is.

Braun András korábbi festményein komoly szerepet játszott a fényes-fénytelen ellentétpár meg a szimmetria, s ebbõl fakadóan logikusan egyfajta merevebb minta (pattern)-struktúra, mely interferáló

kaleidoszkópábrák

tartóvázaként jelent meg. Új képein a brillancia hiánya, az elemek-motívumok kevésbé dekoratív "kiosztása" valami olyasmit jelez, mintha a festõ aszketikusabb irányt vett volna: vissza a "komoly" avantgárd színvilágához kopott homályba - az ellentmondással (képzavarral) együtt. Másrészt viszont - feladva az elemi dekorativitás és a talán primer tetszeni vágyás színes álmát - oda jutott, hogy a korábban oly-kor kiszámítottan geometrizáló, önfegyelmezõ struktúrákat lazább, szabadabb, líraibb gesztusok gazdagítják. Braun festõibb lett, a szó minden értelmében. A hullámok kilendülése a párhuzamosságból, egymáshoz közelítése, érintkezése és megtöröttsége, gesztussá válása a lírai absztrakció izgatott-érzéki világát idézik meg, s ez mindenképpen fontos ahhoz, hogy Braun festményei végül kiszakadhattak az okos optikai koncept világából.

Hajdu István

Acb Galéria, április 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.