Kiállítás: A (nem) nézhetetlen festmény (Braun András: Follow Me!)

  • Hajdu István
  • 2005. március 31.

Zene

Kövess! - szólítja fel nézõjét Braun András, s az izgatottan villódzó képeket látva hallgassunk is a szóra: kövessük, mint a reptéri felvezetõ autócskát a hatalmas, mégis kecses gépmadár. Na jó, nem azt és nem úgy, de vegyük magunkra az utasítás kiterjesztett érvényét, s hatoljunk elõre Braunnal, a magunk módján.

Vegyük olybá, hogy a festõ a festészet fölé akar repíteni bennünket, képeit következésképpen lássuk érzéki festészetelméleti és történeti kommentárok gyanánt. Amennyiben így teszünk, akkor érdekes, valamint egyszerre magasztos és ironikus megállapításokhoz érkezhetünk, s Braun akár így akarta, akár nem, mélyreható konzekvenciákhoz férkõzhetünk közel.

Ha az alaptörténetet csak annyiba vesszük, hogy Malevics a fehéren fehér, fehéren fekete és feketén fekete festményeivel 1912 és 1917 között eljutott a megszüntetett, más szempontból az univerzumba kiterjesztett, meditációs objektumként "funkcionáló" festmény ideájáig és tovább, ha Marcel Duchamp a festmény materialitásának megszüntetésétõl eljutott

a megszüntetett festmény

megmozdításáig, s rotoreliefjeivel egyebek mellett a látvány követhetetlenségéig ûzte magát a látványt, akkor ennek a szûk perspektí-vába kényszerített útnak mifelénk esõ végén Braun András - az ezerkilencszázhatvanas évek pszichedélikus festészetének és az op-artnak a képviselõivel, elsõsorban Bridget Riley-val, valamint másokkal együtt - arra törekedett, és tegyük hozzá azonnal, sikerrel is abszolválta célját, hogy elérjen a rosszul, de legalábbis nehezen nézhetõ festmény eszméjéig és gyakorlatáig. Festményei ugyanis klasszikus eszközökkel és anyagokkal, klasszikus formában - de legalábbis a 20. századi konvenciókat tiszteletben tartó módon - feszülnek a nézõ szeme elé, hogy ott egy már korábban rögzített interferenciát tovább bonyolítsanak, s egy újabb hullámtörést idézzenek elõ, már nem a képen, hanem a kép síkja és a nézõ recehártyája között. Vagyis csapdába csalva a befogadásra (a kép nemes és harmonikus érzelmeket keltõ "üzenetére") vágyó receptorokat, arra kényszerítsék õket, hogy függesszék fel, rosszabb esetben szüntessék be a régóta óhajtott proceszszust; csukódjék be a szem, feszüljön héj a festett világgal szemben.

Mielõtt bárki azt képzelné, hogy gonoszan ironikus akarnék lenni, kimondom: nem. Braun szándéka ugyanis - ha jól értem - a logikusan felépített, de megzavartnak tetszõ, a felelõsen összekevert látvány és a látvány befogadásának zavara között keletkezõ ellentmondás, paradoxon, másképpen fogalmazva, egyfajta hatvá-nyozott interferencia megfogalmazásának és ábrázolásának akaratán alapszik, s ezt nagyon is józan, sõt fontos indítéknak látom. Már csak azért is, mert a képek a látszat ellenére végeredményben mélyen realista illusztrációi sokszor tapasztalt, de szinte sohasem látott-észrevett objektív optikai helyzeteknek, optokinetikai banalitásoknak, amelyek, s ez a sors iróniája, semmi más ellen nem dolgoznak oly hatékonyan, mint éppen a percepció ellen. Braun tehát a láthatás nehézségeit fogalmazza látványosan: fésûs technikával megfestett kör- és hullámformái optikai csapdákat állítanak a nézõnek, aki virtuális mozgásban látja az egy-egy pillanatra egész konstrukcióvá összeálló elemeket, hogy azonnal konstatálhassa szétesésüket is.

Braun András korábbi festményein komoly szerepet játszott a fényes-fénytelen ellentétpár meg a szimmetria, s ebbõl fakadóan logikusan egyfajta merevebb minta (pattern)-struktúra, mely interferáló

kaleidoszkópábrák

tartóvázaként jelent meg. Új képein a brillancia hiánya, az elemek-motívumok kevésbé dekoratív "kiosztása" valami olyasmit jelez, mintha a festõ aszketikusabb irányt vett volna: vissza a "komoly" avantgárd színvilágához kopott homályba - az ellentmondással (képzavarral) együtt. Másrészt viszont - feladva az elemi dekorativitás és a talán primer tetszeni vágyás színes álmát - oda jutott, hogy a korábban oly-kor kiszámítottan geometrizáló, önfegyelmezõ struktúrákat lazább, szabadabb, líraibb gesztusok gazdagítják. Braun festõibb lett, a szó minden értelmében. A hullámok kilendülése a párhuzamosságból, egymáshoz közelítése, érintkezése és megtöröttsége, gesztussá válása a lírai absztrakció izgatott-érzéki világát idézik meg, s ez mindenképpen fontos ahhoz, hogy Braun festményei végül kiszakadhattak az okos optikai koncept világából.

Hajdu István

Acb Galéria, április 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."