Kiállítás: Exodus-enciklopédia (Sebastiao Salgado fényképei )

  • Hajdu István
  • 2004. június 24.

Zene

Megalázottak, megnyomorítottak és kisemmizettek végtelen vonulását rögzítik Sebastiao Salgado fényképei; a lencse elõtt menekültek, üldözöttek, számkivetettek futnak, szenvednek vagy halnak el a lábuk alatt tüzessé lett földön, s a nézõ, mintha csak valami iszonyatos méretû és mélységû csatakörkép fókuszában állna, mindenütt a halál diadalát tapasztalja. Itt nincs mese és nincs egyéni dráma: millió - lassan talán milliárdnyi - exitus íródik le, devalváló-dik a semmibe, már adatok sincsenek, már lelkek sincsenek.

Megalázottak, megnyomorítottak és kisemmizettek végtelen vonulását rögzítik Sebastiao Salgado fényképei; a lencse elõtt menekültek, üldözöttek, számkivetettek futnak, szenvednek vagy halnak el a lábuk alatt tüzessé lett földön, s a nézõ, mintha csak valami iszonyatos méretû és mélységû csatakörkép fókuszában állna, mindenütt a halál diadalát tapasztalja. Itt nincs mese és nincs egyéni dráma: millió - lassan talán milliárdnyi - exitus íródik le, devalváló-dik a semmibe, már adatok sincsenek, már lelkek sincsenek.

Salgado a "történelem nélküli népek" (Eric R. Wolf kifejezésével) fotográfusa. Az egykori közgazdász a hetvenes évek eleje óta fény-képez, azóta, hogy szülõhelyérõl, Brazíliából Párizsba költözött, s feladta pályáját, mely a hírek szerint a londoni International Coffee Organizationnél nem is alakult volna rosszul. Ám egy 1973-as afrikai utazás során megvilágosodás gyanánt érte a felismerés, hogy fontosabb számára az ember sorsa, la con-dition humaine, mint a gazdaság és gazdagság állapota, pontosabban az emberi lét kezdte érdekelni a gazdasági és környezeti katasztrófák krátereiben.

A Sygma, majd a Gamma, késõbb a Magnum ügynökség tagja lett, s riportokat készített az angolai, azután a spanyol szaharai háborúban, s fényképezett az entebbei túszszabadítás vagy a Reagan elleni merénylet pillanataiban is. 1977-tõl hét éven keresztül rögzítette Latin-Amerikában az indián és a paraszti kultúra pusztulásának nyomait, majd a nyolcvanas évek elején hónapokat dolgozott a Szahel övezetben. 1993-ban fejezte be a hagyományos kézi munkáról készített sorozatát, melyhez 26 országba utazott el, majd visszatért Brazíliába, s a földjüket visszafoglalókról fényképezett könyvnyi anyagot. 1994 és 2000 között negyvenegy országban vette fel azt a több ezer képet, melybõl Exodus és Gyermekek címen formált két könyvet, valamint kiállítást, amely most itt, a Ludwig Múzeumban látható.

Salgado tehát közvetlenül és tartósan szembesült mindazzal, amit a hatvanas évek óta az ember önmaga és környezete ellen képes volt elkövetni, s ez nemcsak azért fontos, mert képei valóban és mélyen hitelesek a személyesen átélt és "agyonismételt" tapasztalat erejénél fogva, hanem mert harminc év alatt a hiábavalóság

gyötrelme és szomorúsága

is rávetült - önkéntelenül - mûveire. Salgado láthatólag amúgy is klasszikusan gondolkodó és formáló mûvész: a 19. századi hadifényképészek és a késõbbi, "magyarul fogalmazva" szociofotósok örököse, aki valami hihetetlen finom és józan érzékkel párosítja a valaha volt piktorializmus, a festõi fényképezés szkeptikussá tett és lett eszményét a vér és a rothadás szagával dacoló tárgyilagosság ideájával. Így - ha természetesen csak közvetetetten is - munkái joggal és okszerûen tágítják ki az "eseményhorizontot": a vietnami vagy ruandai rettenet semmivel sem korszerûbb és borzalmasabb, mint az amerikai polgárháború Timothy O'Sullivan felvételei nyomán, amint a harmincas évek spanyolországi vagy mandzsúriai vérengzései sem elnézhetõbbek a kosovói és a boszniai borzalomnál. Hogy a megközelítés, a képek hatása alá rendelõdés sem megy másként, hogy az idõnek ebben aztán végképp nem lehet semmi megengedõ vagy elmosó szerepe, azt pontosan bizonyítják azok a benyomások, amelyeket például Bálint György 1937-1938 körül írott cikkeinek újraolvasása során szerezhet az ember. Egyáltalán nem kísérteties, hanem a szó legszorosabb értelmében természetes érzéseink támadhatnak, amint Bálintnak a háborús, valamint a szocio-grafikus fotó- és filmriportokról szóló írásaiban az egyetemes és metafizikai aljasságról olvasunk, s felidézzük Salgado mûveit, behelyettesítve azokat

a Bálint György

által megidézett helyzetekkel és képekkel, s elgondolkozhatunk láttukon azon is, hogy mi a nagyobb baj, az individualitás erejébe vetett szabadságvágy vagy a közösség-tudatba oltott testvériesülés önkioltásaÉ

Sebastiao Salgado kiállítása - s ezt fontosnak tartom - természetesen rokonszenvesen optimista módon, minden látszat ellenére nem a halálról szól, hiszen az infernóról megfogalmazott jelentése gyönyörû gyermekportréival azért mégiscsak pozitív és perspektivikus kiteljesedést kap (már ha hihetünk benne, hogy a gyerekek közül még egy is életben van, négy évvel az exponálás után). A tárlat dramaturgiája ugyanis azt sugallja, hogy akárhonnan is nézzük a történelmet, abban vagy annak végén ott rejlik az ártatlan kezdet is meg persze a romlatlan áldozat isÉ

Hajdu István

Ludwig Múzeum, június 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.