Kiállítás: Exodus-enciklopédia (Sebastiao Salgado fényképei )

  • Hajdu István
  • 2004. június 24.

Zene

Megalázottak, megnyomorítottak és kisemmizettek végtelen vonulását rögzítik Sebastiao Salgado fényképei; a lencse elõtt menekültek, üldözöttek, számkivetettek futnak, szenvednek vagy halnak el a lábuk alatt tüzessé lett földön, s a nézõ, mintha csak valami iszonyatos méretû és mélységû csatakörkép fókuszában állna, mindenütt a halál diadalát tapasztalja. Itt nincs mese és nincs egyéni dráma: millió - lassan talán milliárdnyi - exitus íródik le, devalváló-dik a semmibe, már adatok sincsenek, már lelkek sincsenek.

Megalázottak, megnyomorítottak és kisemmizettek végtelen vonulását rögzítik Sebastiao Salgado fényképei; a lencse elõtt menekültek, üldözöttek, számkivetettek futnak, szenvednek vagy halnak el a lábuk alatt tüzessé lett földön, s a nézõ, mintha csak valami iszonyatos méretû és mélységû csatakörkép fókuszában állna, mindenütt a halál diadalát tapasztalja. Itt nincs mese és nincs egyéni dráma: millió - lassan talán milliárdnyi - exitus íródik le, devalváló-dik a semmibe, már adatok sincsenek, már lelkek sincsenek.

Salgado a "történelem nélküli népek" (Eric R. Wolf kifejezésével) fotográfusa. Az egykori közgazdász a hetvenes évek eleje óta fény-képez, azóta, hogy szülõhelyérõl, Brazíliából Párizsba költözött, s feladta pályáját, mely a hírek szerint a londoni International Coffee Organizationnél nem is alakult volna rosszul. Ám egy 1973-as afrikai utazás során megvilágosodás gyanánt érte a felismerés, hogy fontosabb számára az ember sorsa, la con-dition humaine, mint a gazdaság és gazdagság állapota, pontosabban az emberi lét kezdte érdekelni a gazdasági és környezeti katasztrófák krátereiben.

A Sygma, majd a Gamma, késõbb a Magnum ügynökség tagja lett, s riportokat készített az angolai, azután a spanyol szaharai háborúban, s fényképezett az entebbei túszszabadítás vagy a Reagan elleni merénylet pillanataiban is. 1977-tõl hét éven keresztül rögzítette Latin-Amerikában az indián és a paraszti kultúra pusztulásának nyomait, majd a nyolcvanas évek elején hónapokat dolgozott a Szahel övezetben. 1993-ban fejezte be a hagyományos kézi munkáról készített sorozatát, melyhez 26 országba utazott el, majd visszatért Brazíliába, s a földjüket visszafoglalókról fényképezett könyvnyi anyagot. 1994 és 2000 között negyvenegy országban vette fel azt a több ezer képet, melybõl Exodus és Gyermekek címen formált két könyvet, valamint kiállítást, amely most itt, a Ludwig Múzeumban látható.

Salgado tehát közvetlenül és tartósan szembesült mindazzal, amit a hatvanas évek óta az ember önmaga és környezete ellen képes volt elkövetni, s ez nemcsak azért fontos, mert képei valóban és mélyen hitelesek a személyesen átélt és "agyonismételt" tapasztalat erejénél fogva, hanem mert harminc év alatt a hiábavalóság

gyötrelme és szomorúsága

is rávetült - önkéntelenül - mûveire. Salgado láthatólag amúgy is klasszikusan gondolkodó és formáló mûvész: a 19. századi hadifényképészek és a késõbbi, "magyarul fogalmazva" szociofotósok örököse, aki valami hihetetlen finom és józan érzékkel párosítja a valaha volt piktorializmus, a festõi fényképezés szkeptikussá tett és lett eszményét a vér és a rothadás szagával dacoló tárgyilagosság ideájával. Így - ha természetesen csak közvetetetten is - munkái joggal és okszerûen tágítják ki az "eseményhorizontot": a vietnami vagy ruandai rettenet semmivel sem korszerûbb és borzalmasabb, mint az amerikai polgárháború Timothy O'Sullivan felvételei nyomán, amint a harmincas évek spanyolországi vagy mandzsúriai vérengzései sem elnézhetõbbek a kosovói és a boszniai borzalomnál. Hogy a megközelítés, a képek hatása alá rendelõdés sem megy másként, hogy az idõnek ebben aztán végképp nem lehet semmi megengedõ vagy elmosó szerepe, azt pontosan bizonyítják azok a benyomások, amelyeket például Bálint György 1937-1938 körül írott cikkeinek újraolvasása során szerezhet az ember. Egyáltalán nem kísérteties, hanem a szó legszorosabb értelmében természetes érzéseink támadhatnak, amint Bálintnak a háborús, valamint a szocio-grafikus fotó- és filmriportokról szóló írásaiban az egyetemes és metafizikai aljasságról olvasunk, s felidézzük Salgado mûveit, behelyettesítve azokat

a Bálint György

által megidézett helyzetekkel és képekkel, s elgondolkozhatunk láttukon azon is, hogy mi a nagyobb baj, az individualitás erejébe vetett szabadságvágy vagy a közösség-tudatba oltott testvériesülés önkioltásaÉ

Sebastiao Salgado kiállítása - s ezt fontosnak tartom - természetesen rokonszenvesen optimista módon, minden látszat ellenére nem a halálról szól, hiszen az infernóról megfogalmazott jelentése gyönyörû gyermekportréival azért mégiscsak pozitív és perspektivikus kiteljesedést kap (már ha hihetünk benne, hogy a gyerekek közül még egy is életben van, négy évvel az exponálás után). A tárlat dramaturgiája ugyanis azt sugallja, hogy akárhonnan is nézzük a történelmet, abban vagy annak végén ott rejlik az ártatlan kezdet is meg persze a romlatlan áldozat isÉ

Hajdu István

Ludwig Múzeum, június 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.