Kiállítás: Fekete fehér Afrika

  • Szőnyei György
  • 2002. április 25.

Zene

A Műcsarnok első, félhomályos termében afrikai szobrok, maszkok néznek vissza a belépőre: a csillogó tárlókba helyezett faragványok, akár az üvegszemű, preparált állatok, dermedt, múzeumi hangulatot sugároznak.

A Műcsarnok első, félhomályos termében afrikai szobrok, maszkok néznek vissza a belépőre: a csillogó tárlókba helyezett faragványok, akár az üvegszemű, preparált állatok, dermedt, múzeumi hangulatot sugároznak.Az egykori Belga-Kongó tárgyakban, alkotásokban tükröződő múltját és jelenét mutatja be a Jan Hoet kurátor válogatta kiállítás. Gondolsz-e ma Fekete-Afrikára? - intéz a címe nehezen megválaszolható kérdést a nézőhöz, de a tárlatot végigjárva én fordítanék a dolgon: Máj opínyon ábot vájtman.

A nyugati (fehér) kultúrafelfogás hagyományos arroganciája ritkán állította a sajátjával azonos szintre a fekete kontinensről származó alkotásokat. Az afrikai ember testét, lelkét, transzcendens "feladatait" oly természetes kifejezőképességgel ábrázoló erő valamilyen távoli, szerencsés adottság eredményének minősült, akárcsak a vérpezsdítő dobolás (tam-tam) vagy a szívós és hibázni képtelen ritmusérzék a táncban, zenében, és sokszor a legjobb szándék mellett sem kapott többet néprajzos jelzőknél: törzsi, tarka, primitív, ilyesmi. Pedig az, amit évszázados evolúciója után a fehér művészet oly olcsón megkapott Afrikától, színvonalasabb méltatást érdemelne: Afrika őszenei inspirációt adott az improvizációt elvető, kiürült dallamsoroknak, ritmust az unalmas ütemeknek, dzsesszt a "szórakoztató" zenének; a maszkokban rejtőző mutánst, a kubizmust, és ezzel a leíró, reneszánsz ábrázolásmód lenullázását; az allegória halálát, a misztériumot, a csípőrázást, a játékos labdazsonglőröket stb. Mindnyájan fehér afrikaiak lettünk. Ám a kolonializmus időszakában az ipari civilizáció agresszív mohóságával, irigyelt tárgyi környezetével megbolygatta és átszínezte az afrikai hagyományokat.

H

Hogy mit kapott és ennek következtében mit gondol a fekete művész a Nyugat világáról, az a Műcsarnokban kiderül. Az első teremben főleg Kongóból származó, prekoloniális törzsi maszkokat, totemeket, fétiseket látunk. Megfejthetetlen, hogy néhány fejszecsapás és a késpenge hasítása nyomán a sötét színű, kemény fa mitől képes ilyen tökéllyel visszaadni az afrikai ember vonásait. A hallgatag remekműveknek ez a vonzereje hatott revelatív módon a kubista, expresszionista szemléletre is. Picassót, aki úgy rajzolt, mint egy isten, és akit a tökéletes illúziókeltés már nem érdekelt, lenyűgözte a faragványokból áradó, takarékos mozdulatokkal létrehozott kifejezőerő látványa, a hosszú, laposan metszett síkok formaképző lehetősége, a szerszám vájata a fában (akár a ceruzáé a papíron) és az ábrázolás hétköznapi és kultikus funkcióinak zavarbaejtően természetes összekapcsolhatósága. Avignoni kisasszonyok című 1907-es képének jobb oldali figurája éppolyan eleven, szoborszerű, rituális lény, mint amilyenné az válik, aki fejére húzza az itt látható, fölül zárt, henger formájú fatörzsből formázott, fémlemezekkel borított maszkok némelyikét (szegecselésük a bőr rituális tetoválásának nyomára emlékeztet).

A tradicionális faszobrokat a szimbolikus nevű Ingrid Mwangi Neger című videója egészíti ki. A művésznő saját, tekintélyes hoszszúságú hajrudacskákba sodort frizurájából készít törzsi sisakokra emlékeztető, "hordható" hajmaszkokat, plasztikákat, újraértelmezve az arc elrejtésének lehetőségeit.

H

Feltűnő, hogy a faragványok között sem vadászat, sem más hétköznapi tevékenység ábrázolása nem szerepel, csak a második teremben: itt apró, fekete mázas giccskerámiákat mutatnak be a huszadik századból, émelyítően zsúfolt kupacba rendezve a fején korsót egyensúlyozó, tarka textilimitációval kifestett, cicis női alakot és a Josephine Baker art-decós táncmozdulatait idéző, erotikusan pózoló szobrocskát. Mellettük dobolós, lándzsás porcelánharcosok fénylő izmú példányai, melyek valóságos modelljei Leni Riefenstahlt, az idős náci filmrendezőnőt is lenyűgözték, sőt ismert fotósorozatából érezhetően rabul is ejtették.

Életnagyságúak Sunday Jack Akpan színesre festett, realista cementszobrai, a Kabátos, nyakkendős férfiember, az Egyenruhás ember és a Törzsfőnök: nem valódi alkotások ezek, hanem a temetés alkalmából a halottat élete dicsőséges stációjában megmutató, kegyeleti emlékművek. A törzsfőnök nyelves barna bőrcipője, kötött csíkos sísapkája, a hivatalnok világos inge, precízen nyírott bajusza, az egyenruha szakszerű részletei mind a megboldogult földi pozíciójának fontos elemei.

A végső nyughely új, a fehér ember világában ismeretlen felfogásban jelenik meg Kane Kwei Mercedes Benzt imitáló, rózsaszín autókoporsója formájában. Megrendítő. Mint egy körhinta illúziókeltő járműve a sohasem forgó kerekeivel, mellbevágó egyértelműséggel mutatja a megboldogult élete álmának vagy büszkeségének tárgyát, mellyel a túlvilág sztrádáin száguldozhat.

A realista cementfigurákhoz és Carsten Höller (szerintem kitömött) játékállatpózban pihenő, életnagyságú, hiperrealista kiselefántjához képest kézenfekvő, afrikai matériából született mű Hugo Debare föld és szalmakeverék (elefántszarra emlékeztető) masszájából gyúrt nagyméretű fejszobra.

A szobrok némely amatőr vonásaik ellenére is nagyon erősek, de ugyanez kevésbé mondható el a festményekről. Többségük az Henry Rousseau óta közismert és kedvelt naiv stílusban készült. A részletek iránt mindig nagyon figyelmes alkotók szinte tudósítást festenek a téma helyszínéről, aminek aprólékos bemutatása fontosabbnak tűnik a művészi eszközök igénybevételénél, például Csibumba Kanda Matalu A belgák kiűzetése című, gunyoros képén a vízparton, egy Chevy árnyékában pihegő család megörökítésekor. A festmények "idilli", hétköznapi jeleneteket mutatnak reklámrealista modorban, gyakran a humor segítségével. Ezekben a képekben talán megsejtünk valamit az afrikai ember átalakult világának örömeiről és kínjairól, melyek ábrázolását nem "terheli meg" a nyugati festészet eszköztárának felhasználása. Cher Samba ironikusan naturalista életképsorozatából kiemelkedik a szerelmi aktus után egy bilin csücsülő, rózsaszín WC-papírhengert szorongató, elégedett fekete hím portréja. A kiállításon szereplő fehér művészek anyaga - fekete társaik alkotásaival összekeveredve - új, élvezetes szempontokat nem ad hozzá a címben feltett kérdéshez, pedig Franz West személyében szobrászszupersztárt is láthatunk itt.

Szőnyei György

Fekete fehér. Gondolsz-e ma Fekete-Afrikára? Műcsarnok, május 12-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.