World music: szerintem

  • 2002. április 25.

Zene

Los De Abajo: Cybertropic Chilango Power "A lentiek" - igazít útba a név, és ehhez kétség sem fér: a Los De Abajo egy plebejus-balos-osztályharcos mexikói forradalmár- csapat. Köpnek-hánynak a diktatúrától, a korrupciótól, a romlott csuhásoktól és a királyi televíziótól - ellenben vonzódnak Che Guevarához, mint egykor, emlékezetesebb pillanataiban, vagyis nagyon-nagyon régen, Pokorni Zoltán. Ami pedig a műfaji hátteret illeti, első hallásra a Mano Negra-rokonság tűnhet ki, de nem lenne szerencsés a szimpla besorolás, hiszen "alsó szomszédunk" légterét - a latin punk és a ska mellett - a mexikói folklór és a salsa testre szabott illata tölti ki.

n Los De Abajo: Cybertropic Chilango Power "A lentiek" - igazít útba a név, és ehhez kétség sem fér: a Los De Abajo egy plebejus-balos-osztályharcos mexikói forradalmár- csapat. Köpnek-hánynak a diktatúrától, a korrupciótól, a romlott csuhásoktól és a királyi televíziótól - ellenben vonzódnak Che Guevarához, mint egykor, emlékezetesebb pillanataiban, vagyis nagyon-nagyon régen, Pokorni Zoltán. Ami pedig a műfaji hátteret illeti, első hallásra a Mano Negra-rokonság tűnhet ki, de nem lenne szerencsés a szimpla besorolás, hiszen "alsó szomszédunk" légterét - a latin punk és a ska mellett - a mexikói folklór és a salsa testre szabott illata tölti ki.

1998-ban bukkant rájuk David Byrne, és akkor annak lemez lett a vége, ráadásul egy nagyon jó lemez, mégsem futottak be vele. Kellett még forgatniuk a világon kicsit. Most azonban, drága amigóim, a második dobásuk egyből a világzenei rádióslista élén landolt, vagyis győzött az igazság, ahogy a választásokon szokott.

Azt díjazták, gondolom, hogy nincs rajta rossz szám, viszont csudajó a fílingje, dől belőle melegség, sok-sok poén, és cybercíme dacára igazán észrevétlenül lopakodott mögé az elektronika. S talán azt is, hogy robbanás nélkül megússza a CD-lejátszó, ami, tény, igazán kegyes gesztus egy időzített bombától. Még ha erről én mást gondolok is. (Luaka Bop, 2002) HHHHH

n Bonga: Mulemba Xangola Maradjunk az ellenállóknál. Az angolai Barcelo de Carvalho a hatvanas években élsportolóként forgott Európában, ahol egyszersmind az angolai függetlenségi mozgalom titkos iratait terjesztette. A portugáloknak korábban is szemet szúrt, hogy egy népzenekar élén gyanús dolgokról énekel, de ezzel betelt a pohár, s a lebukott Barcelo száműzetésbe kényszerült. Ekkor vette fel a Bonga nevet.

Rotterdamban a Zöld-foki-szigetekről elvándorolt muzsikusokkal társult, velük rögzítette Angola 72 című albumát, melyre éppoly jellemző volt a morna melankóliája, mint Bonga forradalmi hevülete. Az egyik legtöbbet emlegetett afrikai lemez ez azóta is, és nyomában az Angola 74 sem maradt el messze a rangjától, ám a következő években nem sikerült hasonló jelentőségű albumokat készítenie. Mintha az 1975-ben elnyert függetlenséggel és hazatérésével talaját veszítette volna érzelmi telítettsége.

Egészen mostanáig. S bár a Mulemba Xangola dalszövegeiből nem értek egy hangot sem, hadd tanúsítsam: végre többször is visszaköszön az Angola 72 szívszorító szentimentalizmusa, nem beszélve Bonga páratlanul fájdalmas hangjáról. Ráadásul a pattogósabb táncdalok között is akad néhány remekbe szabott darab, így Bonga nemcsak a múlt év egyik legvonzóbb akusztikus afrikai albumát mondhatja a magáénak, de a legjelentősebb afrikai előadók "klubtagságát" is. Megint. (Lusafrica/BMG, 2001) HHHHH

n Chalaban: Al Baraka Több mint különleges: Magyarországon valóban egyedülálló a marokkói zenét játszó Chalaban. Said Tichiti kimondottan azzal a pikáns szándékkal érkezett hazánkba, hogy itt alapítson zenekart, és egyáltalán nem pöcsölt sokat: az azóta eltelt három évben két albumot és egy kiforrott társaságot pakolt az asztalra.

Az a stiláris gazdagság, amely - földrajzi, történelmi, vallási, törzsi alapon - Marokkóra jellemző, tükröződik a Chalaban repertoárjában is, tetézve az ezredforduló tánczenéinek és az európai életmódnak a befolyásaival. Ennek jegyében nyúl vissza sok száz év zenei-költészeti emlékeihez és hangszereihez, ennek jegyében ránt magával spirituálisan, anélkül, hogy a néprajzi múzeumok poros tablóit idézné fel. Mégis, ha sarkítható: a Chalaban abba a körbe illik, amely az Észak-Afrikába hurcolt rabszolgák szertartásait, a gnawát értelmezi újra - Franciaországban az Orchestra National de Barbés, Németországban El Houssaine Kili tűnt ki ezzel újabban. Az Al Baraka lényegesen poposabb-rockosabb a korábbi Moroccan Nomadnál, s ez cseppet sem válik kárára, legfeljebb az róható fel, hogy eklektikus kínálata megnehezíti a ráhangolódást, oldja a hatást. (Fonó Records, 2002) HHHH

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?