Kiállítás: Minden jót, Mónika! (Válogatás Csontó Lajos munkáiból)

  • 2004. február 12.

Zene

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Szerény, őrlős akarat működhetett Csontóban, szolid erő, mellyel felmorzsolhatja a néző ellenállását, aki fölfelé közlekedve a kiállítótér guggenheimes rámpáján enigmatikus kép-szöveg együttesek szürke sugallatára veszíti el lépésről lépésre a jókedvét. Senki nem tud semmit, s talán nem is kell, nincs is szükség az értésre, pusztán csak a hangulatra, mely körülbelül annyit éreztet, hogy ismert fogalmak páráján kellene keresztül-áthatolni, csak éppen semmi nincs kimondva, minden úgy elomlik, minden oly költői. Tényleg az, nagyjából azon a szinten, amin a beállt-megkötött rosszkedvű, késő gimnazista, kora egyetemista blogolók szenvednek és vágyódnak el rendületlenül a kicsiny világból egy még kisebbe. Csontó - tényleg - nem szenveleg ugyan, viszont fekete-fehér munkáit

áthatja a bánat,

mely langy permetként éri a nézőt, hogy az aztán valami egyetemessé tett vád vagy éppen szúrós önmarcangolásra hajlító szándék nélkül ne nézhesse a képeket (majd meg önmagát). Miközben az embernek persze fogalma sincs, mert el van előle rejtve, mitől is borul, nyúlik ki a képek láttán, melyek többnyire kis, saját vagy innen-onnan kiragadott, tehát reprodukált fotók jókora nagyításai. És mégis, az elomló szürke felületek a titokzatos szavakkal rámondják az ember lelkére: szar ez az egész.

A spirál tetején azonban - mert de jó! a felhők fölött mindig kék az ég és süt a nap - egy más világ vár: nagy, színes képek a barátságról, a szerepről és szerepvállalásról vagy annak hárításáról, az identitás átérzéséről és váltogatásáról; nagy, az életnagysághoz közeli felvételek, technikai perfekcionizmussal, és finom utalásokkal az elmúlt negyven év koncept-, reklám- és úgynevezett képzőművész-fényképezésének eredményeire. A blogos, story-artos utat a fényes-ironikus, inszcenált fotók sora zárja le, melyen a csúcs, a korona az Andy Warhol összefoltozott hasát megörökítő Richard Avedon-szériát is felidéző "fríz", melyen Csontó barátai vesznek részt egy konceptuális-narratív

hasfelmutatás

szertartásában, némi önkéntelen tiszteletet adva egyebek mellett Helmut Newtonnak (Isten nyugosztalja!) is. E munkák nagy találmánya, hogy Csontó biztonsággal és bravúrosan használja azt az ezeréves festészeti trükköt, amivel a (szent)képek alkotói elérték, hogy "modelljeik" folytonosan és szigorúan szemmel kövessék izgékony nézőjüket, mintegy ellenőrzést gyakoroljanak felettük. Csontó ezt a fotográfiában eddig nemigen látott eszközt szellemesen, józan humorral alkalmazza: figurái nemcsak az ellenoldalt, tehát az életet, a nézők által képviselt valóságot figyelik, de mintha önmagukat is őszintébben helyeznék bele világtól elszakítottságukba; a szemek csillanása az aktivitás értelmére villan rá. TalánÉ

Hajdu István

Millenáris Park, február 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.