Kiállítás: Minden jót, Mónika! (Válogatás Csontó Lajos munkáiból)

  • 2004. február 12.

Zene

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Szerény, őrlős akarat működhetett Csontóban, szolid erő, mellyel felmorzsolhatja a néző ellenállását, aki fölfelé közlekedve a kiállítótér guggenheimes rámpáján enigmatikus kép-szöveg együttesek szürke sugallatára veszíti el lépésről lépésre a jókedvét. Senki nem tud semmit, s talán nem is kell, nincs is szükség az értésre, pusztán csak a hangulatra, mely körülbelül annyit éreztet, hogy ismert fogalmak páráján kellene keresztül-áthatolni, csak éppen semmi nincs kimondva, minden úgy elomlik, minden oly költői. Tényleg az, nagyjából azon a szinten, amin a beállt-megkötött rosszkedvű, késő gimnazista, kora egyetemista blogolók szenvednek és vágyódnak el rendületlenül a kicsiny világból egy még kisebbe. Csontó - tényleg - nem szenveleg ugyan, viszont fekete-fehér munkáit

áthatja a bánat,

mely langy permetként éri a nézőt, hogy az aztán valami egyetemessé tett vád vagy éppen szúrós önmarcangolásra hajlító szándék nélkül ne nézhesse a képeket (majd meg önmagát). Miközben az embernek persze fogalma sincs, mert el van előle rejtve, mitől is borul, nyúlik ki a képek láttán, melyek többnyire kis, saját vagy innen-onnan kiragadott, tehát reprodukált fotók jókora nagyításai. És mégis, az elomló szürke felületek a titokzatos szavakkal rámondják az ember lelkére: szar ez az egész.

A spirál tetején azonban - mert de jó! a felhők fölött mindig kék az ég és süt a nap - egy más világ vár: nagy, színes képek a barátságról, a szerepről és szerepvállalásról vagy annak hárításáról, az identitás átérzéséről és váltogatásáról; nagy, az életnagysághoz közeli felvételek, technikai perfekcionizmussal, és finom utalásokkal az elmúlt negyven év koncept-, reklám- és úgynevezett képzőművész-fényképezésének eredményeire. A blogos, story-artos utat a fényes-ironikus, inszcenált fotók sora zárja le, melyen a csúcs, a korona az Andy Warhol összefoltozott hasát megörökítő Richard Avedon-szériát is felidéző "fríz", melyen Csontó barátai vesznek részt egy konceptuális-narratív

hasfelmutatás

szertartásában, némi önkéntelen tiszteletet adva egyebek mellett Helmut Newtonnak (Isten nyugosztalja!) is. E munkák nagy találmánya, hogy Csontó biztonsággal és bravúrosan használja azt az ezeréves festészeti trükköt, amivel a (szent)képek alkotói elérték, hogy "modelljeik" folytonosan és szigorúan szemmel kövessék izgékony nézőjüket, mintegy ellenőrzést gyakoroljanak felettük. Csontó ezt a fotográfiában eddig nemigen látott eszközt szellemesen, józan humorral alkalmazza: figurái nemcsak az ellenoldalt, tehát az életet, a nézők által képviselt valóságot figyelik, de mintha önmagukat is őszintébben helyeznék bele világtól elszakítottságukba; a szemek csillanása az aktivitás értelmére villan rá. TalánÉ

Hajdu István

Millenáris Park, február 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.