Kiállítás: Minden jót, Mónika! (Válogatás Csontó Lajos munkáiból)

  • 2004. február 12.

Zene

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Szerény, őrlős akarat működhetett Csontóban, szolid erő, mellyel felmorzsolhatja a néző ellenállását, aki fölfelé közlekedve a kiállítótér guggenheimes rámpáján enigmatikus kép-szöveg együttesek szürke sugallatára veszíti el lépésről lépésre a jókedvét. Senki nem tud semmit, s talán nem is kell, nincs is szükség az értésre, pusztán csak a hangulatra, mely körülbelül annyit éreztet, hogy ismert fogalmak páráján kellene keresztül-áthatolni, csak éppen semmi nincs kimondva, minden úgy elomlik, minden oly költői. Tényleg az, nagyjából azon a szinten, amin a beállt-megkötött rosszkedvű, késő gimnazista, kora egyetemista blogolók szenvednek és vágyódnak el rendületlenül a kicsiny világból egy még kisebbe. Csontó - tényleg - nem szenveleg ugyan, viszont fekete-fehér munkáit

áthatja a bánat,

mely langy permetként éri a nézőt, hogy az aztán valami egyetemessé tett vád vagy éppen szúrós önmarcangolásra hajlító szándék nélkül ne nézhesse a képeket (majd meg önmagát). Miközben az embernek persze fogalma sincs, mert el van előle rejtve, mitől is borul, nyúlik ki a képek láttán, melyek többnyire kis, saját vagy innen-onnan kiragadott, tehát reprodukált fotók jókora nagyításai. És mégis, az elomló szürke felületek a titokzatos szavakkal rámondják az ember lelkére: szar ez az egész.

A spirál tetején azonban - mert de jó! a felhők fölött mindig kék az ég és süt a nap - egy más világ vár: nagy, színes képek a barátságról, a szerepről és szerepvállalásról vagy annak hárításáról, az identitás átérzéséről és váltogatásáról; nagy, az életnagysághoz közeli felvételek, technikai perfekcionizmussal, és finom utalásokkal az elmúlt negyven év koncept-, reklám- és úgynevezett képzőművész-fényképezésének eredményeire. A blogos, story-artos utat a fényes-ironikus, inszcenált fotók sora zárja le, melyen a csúcs, a korona az Andy Warhol összefoltozott hasát megörökítő Richard Avedon-szériát is felidéző "fríz", melyen Csontó barátai vesznek részt egy konceptuális-narratív

hasfelmutatás

szertartásában, némi önkéntelen tiszteletet adva egyebek mellett Helmut Newtonnak (Isten nyugosztalja!) is. E munkák nagy találmánya, hogy Csontó biztonsággal és bravúrosan használja azt az ezeréves festészeti trükköt, amivel a (szent)képek alkotói elérték, hogy "modelljeik" folytonosan és szigorúan szemmel kövessék izgékony nézőjüket, mintegy ellenőrzést gyakoroljanak felettük. Csontó ezt a fotográfiában eddig nemigen látott eszközt szellemesen, józan humorral alkalmazza: figurái nemcsak az ellenoldalt, tehát az életet, a nézők által képviselt valóságot figyelik, de mintha önmagukat is őszintébben helyeznék bele világtól elszakítottságukba; a szemek csillanása az aktivitás értelmére villan rá. TalánÉ

Hajdu István

Millenáris Park, február 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.