Kiállítás: Tavaszi haláltánc (Katarzyna Kozyra installációja)

  • Hajdu István
  • 2003. április 10.

Zene

Úgy tetszik, Katarzyna Kozyra halálos pontossággal építi pályáját: munkái tíz éve tudatosan kimért szakaszokból álló spirálban törekszenek felfelé, a mennyek (?) irányába. Egyszersmind valóban halálosak és pontosak is, hiszen másról sem szólnak, mint a halál pontosságáról némi megengedő vagy talán inkább "humanista" humorral bevattázva.
Úgy tetszik, Katarzyna Kozyra halálos pontossággal építi pályáját: munkái tíz éve tudatosan kimért szakaszokból álló spirálban törekszenek felfelé, a mennyek (?) irányába. Egyszersmind valóban halálosak és pontosak is, hiszen másról sem szólnak, mint a halál pontosságáról némi megengedő vagy talán inkább "humanista" humorral bevattázva.

Kozyra nem innovátor, hanem rendkívül tehetséges szerkesztő, aki nagy invencióval gyűjt, egyesít és alakít át az elmúlt húsz-huszonöt év egyetemes művészetében hol trenddé összeálló, hol fosszíliaként magányoskodó motívumokat, "művészeti tényeket", és végzetes nyugalommal illesztgeti össze ezeket, szintézisre törekedve. A szerepválasztás és játék, a body art identitás keresése és vállalása, a kisajátítás, az installáció, a fényképezés, az irodalmi és zenei allúziók az elmúlt negyedszázadban jól, olykor kínos-fölösen is ismertté váltak, ám Kozyra - éppen mert szintézisre törekszik - józan rendszeretettel csoportosítja az elemeket. Legalábbis mostani nagy installációja, a Tavaszi áldozat ezt bizonyítja. A mű budapesti bemutatása - nem tudom, mennyire tudatos ez - amúgy távlatos összefüggésrendszerbe, másképpen: koincidenciahálóba szövődik bele. Épp kilencven éve mutatták be Párizsban, jókora és jelképes érvényű botrányt keltve Kozyra "társszerzőjének", Igor Stravinskynak Sacre du Printemps című balettjét, és pontosan tíz éve szerzett diplomát a művész a varsói Képzőművészeti Akadémián híressé lett munkájával, az állatpiramissal, azonnal skandalumot provokálva.

A Ludwig Múzeum erre a célra sem túl szerencsés előcsarnokában a mennyezetre függesztett nyolc vászonra Kozyra a valószínűleg

Magyarországon fényképezett

(s akkor, a kilencvenes évek végén rendes botrányt is kavart) testsorozatából vetít figurákat, akik (vagy amik inkább?) Stravinsky balettjének, ha jól hallottam, első és nyolcadik tételének dörgő motívumára végeznek mozgásokat. Vagyis hát táncolnak egy sajátos, digitális trükk révén; vagy nem is: inkább menetelnek valószerűtlen, gólemizált mozdulatok szögletes arabeszkjeiben. Halált táncolnak, a dinamika ellenére katatón egykedvűséggel. A zene barbár zakatolása az elindulás-botlás-elindulás-botlás ritmusát hangsúlyozza, s a mozgássor végtelen, vagy legalábbis szakadatlannak tűnik mindaddig, míg valaki a villanyt le nem oltja...

Kozyra szintézis igényű műve egzakt és zárt arányrendszerre, de főképpen dialektikusan megfogalmazott ellentétszövetre épül. Egyrészt a kettősség és hármasság klasszikus szimbolikája nyomán az ellentétekben rejlő minimál allegóriák sora uralja a munkát: férfi-nő,

felcserélt nemi jegyekkel,

mint a harmadik nem kísértete (áttételes válasz a gender-kérdésre); öreg-fiatal (a modellek és a művész viszonya az időből kiszakítva); lent-fent (a néző és a mű vagy a néző és a kreátor pozíciója); álló-fekvő (aktivitás-passzivitás eldönthetetlenre cserélt iránya); élő-élettelen (a modell és teremtett képének kapcsolata); geometrikus-organikus (például a mozgás mechanikus arabeszkjei és az öreg testek kiszámíthatatlan biologizmusa). Másrészt viszont a Tavaszi áldozat egekbe eresztett burleszk, melynek agg és romos szereplői egy megrekkent ringlispíl figurái gyanánt igyekeznek - hiába - letudni az áldozathozatalt.

A "valóság talaján" gyógytornázó figurák balettja fölmagasztosul tehát valami vizuális olvasókönyv, képgyűjtemény, egyszersmind huszadik századi képzőművészeti kresztomátia szintjére, ám egy pillanatig sem érzi a néző, hogy száraz didaxis áldozatává tenné a művész. Hiszen a fájdalmasan ironikus diszharmónia szétoldja az "üzenetek" tömegét. Stravinsky műve egy fiatal lány föláldozásának stációit rögzíti, s a pogány rítust az áldozók és áldozat kettős tükrében mutatja be. Katarzyna Kozyra - talán mert áldozat, talán mert retteg a haláltól - a szertartás aktivistáira figyel (a Sacre du Printemps-ból is a rontás ritmusképleteit metszette ki a maga számára), s a szűz, az áldozat "helyét" szemérmesen üresen hagyta, hogy oda - talán - a néző is beilleszthesse önmagát.

Hajdu István

Ludwig Múzeum, április 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.