Kiállítás: Tavaszi haláltánc (Katarzyna Kozyra installációja)

  • Hajdu István
  • 2003. április 10.

Zene

Úgy tetszik, Katarzyna Kozyra halálos pontossággal építi pályáját: munkái tíz éve tudatosan kimért szakaszokból álló spirálban törekszenek felfelé, a mennyek (?) irányába. Egyszersmind valóban halálosak és pontosak is, hiszen másról sem szólnak, mint a halál pontosságáról némi megengedő vagy talán inkább "humanista" humorral bevattázva.
Úgy tetszik, Katarzyna Kozyra halálos pontossággal építi pályáját: munkái tíz éve tudatosan kimért szakaszokból álló spirálban törekszenek felfelé, a mennyek (?) irányába. Egyszersmind valóban halálosak és pontosak is, hiszen másról sem szólnak, mint a halál pontosságáról némi megengedő vagy talán inkább "humanista" humorral bevattázva.

Kozyra nem innovátor, hanem rendkívül tehetséges szerkesztő, aki nagy invencióval gyűjt, egyesít és alakít át az elmúlt húsz-huszonöt év egyetemes művészetében hol trenddé összeálló, hol fosszíliaként magányoskodó motívumokat, "művészeti tényeket", és végzetes nyugalommal illesztgeti össze ezeket, szintézisre törekedve. A szerepválasztás és játék, a body art identitás keresése és vállalása, a kisajátítás, az installáció, a fényképezés, az irodalmi és zenei allúziók az elmúlt negyedszázadban jól, olykor kínos-fölösen is ismertté váltak, ám Kozyra - éppen mert szintézisre törekszik - józan rendszeretettel csoportosítja az elemeket. Legalábbis mostani nagy installációja, a Tavaszi áldozat ezt bizonyítja. A mű budapesti bemutatása - nem tudom, mennyire tudatos ez - amúgy távlatos összefüggésrendszerbe, másképpen: koincidenciahálóba szövődik bele. Épp kilencven éve mutatták be Párizsban, jókora és jelképes érvényű botrányt keltve Kozyra "társszerzőjének", Igor Stravinskynak Sacre du Printemps című balettjét, és pontosan tíz éve szerzett diplomát a művész a varsói Képzőművészeti Akadémián híressé lett munkájával, az állatpiramissal, azonnal skandalumot provokálva.

A Ludwig Múzeum erre a célra sem túl szerencsés előcsarnokában a mennyezetre függesztett nyolc vászonra Kozyra a valószínűleg

Magyarországon fényképezett

(s akkor, a kilencvenes évek végén rendes botrányt is kavart) testsorozatából vetít figurákat, akik (vagy amik inkább?) Stravinsky balettjének, ha jól hallottam, első és nyolcadik tételének dörgő motívumára végeznek mozgásokat. Vagyis hát táncolnak egy sajátos, digitális trükk révén; vagy nem is: inkább menetelnek valószerűtlen, gólemizált mozdulatok szögletes arabeszkjeiben. Halált táncolnak, a dinamika ellenére katatón egykedvűséggel. A zene barbár zakatolása az elindulás-botlás-elindulás-botlás ritmusát hangsúlyozza, s a mozgássor végtelen, vagy legalábbis szakadatlannak tűnik mindaddig, míg valaki a villanyt le nem oltja...

Kozyra szintézis igényű műve egzakt és zárt arányrendszerre, de főképpen dialektikusan megfogalmazott ellentétszövetre épül. Egyrészt a kettősség és hármasság klasszikus szimbolikája nyomán az ellentétekben rejlő minimál allegóriák sora uralja a munkát: férfi-nő,

felcserélt nemi jegyekkel,

mint a harmadik nem kísértete (áttételes válasz a gender-kérdésre); öreg-fiatal (a modellek és a művész viszonya az időből kiszakítva); lent-fent (a néző és a mű vagy a néző és a kreátor pozíciója); álló-fekvő (aktivitás-passzivitás eldönthetetlenre cserélt iránya); élő-élettelen (a modell és teremtett képének kapcsolata); geometrikus-organikus (például a mozgás mechanikus arabeszkjei és az öreg testek kiszámíthatatlan biologizmusa). Másrészt viszont a Tavaszi áldozat egekbe eresztett burleszk, melynek agg és romos szereplői egy megrekkent ringlispíl figurái gyanánt igyekeznek - hiába - letudni az áldozathozatalt.

A "valóság talaján" gyógytornázó figurák balettja fölmagasztosul tehát valami vizuális olvasókönyv, képgyűjtemény, egyszersmind huszadik századi képzőművészeti kresztomátia szintjére, ám egy pillanatig sem érzi a néző, hogy száraz didaxis áldozatává tenné a művész. Hiszen a fájdalmasan ironikus diszharmónia szétoldja az "üzenetek" tömegét. Stravinsky műve egy fiatal lány föláldozásának stációit rögzíti, s a pogány rítust az áldozók és áldozat kettős tükrében mutatja be. Katarzyna Kozyra - talán mert áldozat, talán mert retteg a haláltól - a szertartás aktivistáira figyel (a Sacre du Printemps-ból is a rontás ritmusképleteit metszette ki a maga számára), s a szűz, az áldozat "helyét" szemérmesen üresen hagyta, hogy oda - talán - a néző is beilleszthesse önmagát.

Hajdu István

Ludwig Múzeum, április 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.