Könyv: Mundus pictus (Körkép a középkorról)

  • Halasi Zoltán
  • 2003. április 10.

Zene

Aközépkor eleje-vége többféleképpen kijelölhető. Ha a keresztény spiritualitást vesszük mércének, és azt vizsgáljuk, hogy a képzőművészetben hol válik le az új hit az antikvitásról, akkor a középkor kezdőpontjának a katakombák festészete kínálkozik: például az a III. századi Ádám és Éva ábrázolás, amely szemérmére helyezett két kézzel, Éva mellett és a fa alatt egy-egy kígyóval mutatja az első - mélységesen szégyenkező - emberpárt. 1200 évvel később, amikor a hívek a Van Eyck fivérek csodálatos genti szárnyas oltárán, ezen az enciklopédikus igénnyel készült középkori keresztény világ-képen meglátták az életnagyságú meztelen Ádámot és Évát, akik a lelkifurdalás legcsekélyebb jele nélkül néztek le rájuk a nyitott oltár két szélső szárnyáról, önmagukra és egymásra ismertek bennük. Kígyó sehol, az ember felszabadult a rá nehezedő bűnösség átka alól. Valahol itt, 1430 táján ér véget a középkor, a fiatalabbik fivér, Jan van Eyck közreműködésével, különösen az ő későbbi portréiban. Ekkor válik az ember elfogulatlan megfigyelés és nem elfogult ideologizálás tárgyává. De ugyanilyen joggal említhetnénk a középkor záróköveként és az új kor kezdőpontjaként a kortárs firenzei Donatello portrészobrait. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy az egyénítésnek az a szabadsága, ami a római művészetben egyszer már természetes volt, több mint ezer évig nem volt fontos vagy nem volt lehetséges. A középkor kereszténysége Istenre vonatkoztatta az embert, a lelkét a Szentlélekre és az egyházra bízta, a bűnös testet pedig másodrangúnak, rosszabb esetben börtönnek tekintette.
Aközépkor eleje-vége többféleképpen kijelölhető. Ha a keresztény spiritualitást vesszük mércének, és azt vizsgáljuk, hogy a képzőművészetben hol válik le az új hit az antikvitásról, akkor a középkor kezdőpontjának a katakombák festészete kínálkozik: például az a III. századi Ádám és Éva ábrázolás, amely szemérmére helyezett két kézzel, Éva mellett és a fa alatt egy-egy kígyóval mutatja az első - mélységesen szégyenkező - emberpárt. 1200 évvel később, amikor a hívek a Van Eyck fivérek csodálatos genti szárnyas oltárán, ezen az enciklopédikus igénnyel készült középkori keresztény világ-képen meglátták az életnagyságú meztelen Ádámot és Évát, akik a lelkifurdalás legcsekélyebb jele nélkül néztek le rájuk a nyitott oltár két szélső szárnyáról, önmagukra és egymásra ismertek bennük. Kígyó sehol, az ember felszabadult a rá nehezedő bűnösség átka alól. Valahol itt, 1430 táján ér véget a középkor, a fiatalabbik fivér, Jan van Eyck közreműködésével, különösen az ő későbbi portréiban. Ekkor válik az ember elfogulatlan megfigyelés és nem elfogult ideologizálás tárgyává. De ugyanilyen joggal említhetnénk a középkor záróköveként és az új kor kezdőpontjaként a kortárs firenzei Donatello portrészobrait. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy az egyénítésnek az a szabadsága, ami a római művészetben egyszer már természetes volt, több mint ezer évig nem volt fontos vagy nem volt lehetséges. A középkor kereszténysége Istenre vonatkoztatta az embert, a lelkét a Szentlélekre és az egyházra bízta, a bűnös testet pedig másodrangúnak, rosszabb esetben börtönnek tekintette.

Csak hát az ideológia üvegburája alatt is zajlott az élet.

Még akkor is, ha úgy hitték, a vasár- és ünnepnapon fogant gyermekre Isten büntetése vár, mert ily napokon az egyház tiltotta a nemi életet. Még akkor is, ha az, akire gyilkosság gyanúja vetült, nyolc, fehéren izzó ekevason mehetett végig, bízva abban, hogy Isten nem hagyja érvényesülni talpa bőrén a természet törvényeit. Mert élni a középkori ember, bár tudta: ha az ellenség beveszi a városát, mindenkit lemészárol, "aki csak a falra tud pisálni", a maradék megy rabszolgának. Mert szülni a középkori anya, pedig előfordult, hogy mikor fogságba esett, fia habozott eladni kedvenc hátaslovát, pedig annak árán kiválthatta volna őt, s mire elszánta magát a lóbolond fiú, addigra az anyát lekaszabolták. És férjhez adták a középkori leányt, noha például nem egy férj szemében nagyobb becsben állt a lábasjószág, mint az ő hites felesége. Persze megtehette az asszony, hogy vajákoláshoz folyamodik: mézzel keni meg magát, gabonában hempergőzik, a testéről lecsipegetett magokból lisztet őröltet, s az abból sütött kenyérrel elnyeri ura szerelmi megbecsülését. Ám ha rosszabbra fordult a viszonyuk, és bekövetkezett az, amit egy ideig csak úgy emlegetnek Európa nyugati térségein, hogy "válás Karoling módra", vagyis feleséggyilkosság lesz a házasságból, akkor már csak az elpusztult asszony lelki üdvéért mondott ima segíthetett. Ha pedig valaki, megelégelvén atyafiságát, el akart szakadni nemzetségétől, az sem ment ripsz-ropsz, hanem gyűlést kellett egybehívni, ott aztán a jó rokonok színe előtt négy égerfa vesszőt törni ketté a feje fölött, azokat négyfelé szórni, majd nyilvánosan lemondani esküsegítségről, örökösödésről.

Érdekes, hogy annak a gyönyörű könyvnek a lapjain, amely nemrégiben jelent meg Körkép a középkorról címen, az életnek emez árnyékosabb, kegyetlenebb oldala mintha elbújt volna a nap sugaraiban fürdő életrészletek mögött. A nagyalakú könyv

pazar bőségben

ontja a szebbnél szebb képeket több mint 300 oldalon keresztül. Tudós angol professzor lebilincselő bevezetést írt hozzá arról, hogy a középkorfelfogás miként változott a felvilágosodásra reakcióként jelentkező romantika kora óta napjainkig. Szemlélete meglepően tárgyilagos, későbbi ismertető szövegei is egytől egyig tárgy- és szakszerűek. A magyar szövegre ráfért volna még egy kis szöveggondozás. De a tematikusan összeállított fejezetek képanyagáról csak szuperlatívuszokban lehet szólni. A szerkesztő avatott kézzel válogatott, jól emelte ki a részleteket, érdeklődésünket folyamatosan fenntartja az illusztrációk végtelen változatosságával, tartalmasságával. Könyve át tudja adni azt, ami egyik legfőbb jellegzetessége a középkornak, hogy a világot képekben látta és láttatta, hogy egyetemes jelrendszert alakított ki. Olykor éppen a jel naturalizmusa hökkent meg: Szent Gergely miséje közben az oltáron életre kelő Megfeszített stigmáiból lövell a vér az úrasztali kehelybe, az úr szőlőpréséből pedig egyenesen

a hívők szájába

vastag piros sugárban. Máskor a hit bizarrériája ad okot meglepődésre: Szent Eduard hitvalló teteméhez oldalt kajütablakszerű nyílásokon be lehetett mászni a zarándokoknak! Vagy azon csodálkozunk, hogy a pokol mintha nem bírná az örökös szájeltátást: egy talpon meg egy tótágast álló szerecsen peckeli ki tűhegyes fogú állkapcsát. Másutt forgatható írópult késztet ámulatra, az írólapon átvetett, súlyokkal kifeszített zsinórok akadályozzák, hogy a könyv becsukódjon. Vagy bámuljuk az okos állatot: amíg a többi madár fejét a szárnya alá dugva alszik, a fél lábon őrt álló daru követ tart a karmai közt; ha elbóbiskolna, a kő leesik! De nézhetjük Nap és Hold alkimista-párviadalát, tanulmányozhatunk vizeletszíntesztet, megszámolhatjuk az erény hatszárnyú angyalának tollait (mindegyik egy-egy jó tulajdonságot jelöl), vizslathatjuk a kardhegyen kézen álló akrobatát, a hét szabad művészet különb-különbféle divatnak hódoló allegorikus nőalakjait és így tovább, csak győzzük a gyönyörködést az apróbb-nagyobb képcserepekben, egy hajdani "mundus pictus", a középkor helyben ülő utazóiként.

Halasi Zoltán

Magyar Könyvklub, 2002 (szerk.: Robert Bartlett), 336 oldal, 11 000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.