Koncert

Kimenni nem lehet

Dresch Mihály és az ECM sztárjai a BTF-en

Zene

Dresch Mihály Új kezdet című zeneakadémiai koncertje minden volt, csak új kezdet nem, és ez pont így volt jó. Dresch felfogásáról, munkamódszeréről szóltak a produkciók, helyzetjelentést kaptunk, de nem egy új korszak nyitányát, és a legkevésbé sem a régi lezárását. Viszont Dresch többet beszélt a színpadi mikrofonba, mint eddig valaha. A megjegyzéssel („Ismernek valahonnan?”) ironikusan nyugtázta az ovációt, ami színpadra lépésekor fogadta.

Amióta a szaxofonos rátalált saját útjára (és ezzel a Szabados Györgyöt követő irányzat nagyjából legfontosabb zenekarvezetőjévé vált), azóta mindig előre néz, nem tesz nagyobb kitérőket, legfeljebb szélesíti az utat. Utoljára akkor volt radikális újrakezdés a pályáján, amikor „szétzavarta” az eredeti kvartettjét, amellyel befutott. Jellemző módon most is tagja zenekarának az akkor feloszlatott együttes dobosa, a pótolhatatlan Baló István. Azt sem lehet újdonságnak tekinteni, hogy kvartettjében Horváth Balázs vette át a bőgőszólamot, mert Dresch és Borbély közös zenekarában ő alapember. Egész pontosan ugyanannyi autentikus népzenét hallottunk, mint etnodzsesszt; egy-egy órát. Az egyszerre meghatott és kajlán tréfálkozó Dresch előrebocsátotta: szünet nincs, kimenni nem lehet. Azt is mondhatnánk tehát, hogy Dresch számára akár patikamérlegen kimérve is ugyanolyan fontos a népzene, mint a dzsessz. A szaxofonos már valójában inkább fuhunos (ez saját hangszertalálmánya).

Szinte szájbarágós üzenete a koncertnek, hogy az etnodzsessz egyik oldala a népzene, a másik a dzsessz, és mindegy, hogy az érem melyik oldala van felül. Az igazi szintézis akkor valósult meg, amikor a Dresch-kvartett a rá­adásra kibővült az első részben is vele muzsikáló Horváth Balázs (népi) bőgőssel és két brácsással, ifj. Csoóri Sándorral és Brasnyó Antallal. Itt a zene akkordikus és ritmikus szövetének sűrűsége már valóban újdonságnak nevezhető. Persze a népzene és a dzsessz között felmutatott kapcsolatok, azonosságok, gondolatritmusok nem korlátozódtak az ellenállhatatlan ráadásra. Ahogy Kerényi Róberttel duóban, ütő­gardon-kísérettel Dreschék megmutatták a csángó furulyázást, az mind a melizmatikus díszítettség, mind a ritmikai aszimmet­riák, mind a körkörös légzés szempontjából „dzsesszízű” volt. Dresch – azon túl, hogy játék közben gesztusokkal, metakommunikációval irányítja a zenekart – népitánc-mozdulatokat tett a „dzsessz” részben is.

Szintetizáló felfogásának van még egy oldala, amit az első részben teljes evidenciaként éltem meg, a másodikban már kevésbé: és ez, hogy Dresch énekel is. Az első rész egyik fénypontja Vizely Balázs és Dresch „két dudás” népdalcsokra volt, a prímás és a fúvós olyan csodálatos harmóniában muzsikált, amilyet ritkán hallani. A második részben számomra kicsit túl gyorsan követték egymást a témák, kibontásuk hatalmas, katartikus ívei lerövidültek, de ennek is megvolt a maga szellemi izgalma. Ha ez is az újdonság része, azt kíváncsian várom – Dresch őszi lemezfelvétellel számol.

 

*

A Budapesti Tavaszi Fesztivál számos egyéb dzsesszhelyszíne közül az Opus jazz club kínálta a legkoncepciózusabb műsort. Nem hirdették meg ilyen formában, de kizárólag a németországi székhelyű, korszakalkotó német lemezcég, az ECM sztárjait léptették fel, összesen négy koncerten. Norma Winstone, a 74 (!) éves brit énekesnő (képünkön) szívesen él redukált kifejezéskészlettel, vibratót alig használ, de hangterjedelme a régi. Dance Without Answers című új lemezét állandó triójával, Glauco Venier olasz zongoristával és Klaus Gesing német szaxofonossal adta elő – és rengeteg ízléssel. Túlnyomórészt saját szövegeinek intellektuális ereje, fantasztikus prozódiával előadott felnőttmeséi járultak hozzá a ritka élményhez, másrészt a kiérlelt kompozíciók és a maguk képére formált slágerek (Nick Drake, Ralph Towner, Peter Gabriel stb.).

Ha Winstone triójának koncertje visszafogott volt, akkor a szaxofonos Andy Sheppard, a másik brit ECM-sztár kvartettje olyan pianissimókkal tűnt fel, amelyek már a hangmérnök jó hírét veszélyeztették. Nem rajta múlt. Amikor a dobos Sebastian Rochford egy ujjal üti vagy épp csak, hogy simogatja a dobot, azt nem könnyű kierősíteni a zsúfolásig megtelt Opus jazzétteremben. Sheppard vele és a francia bőgőssel, Michel Benitával már egy ideje trióban működött, amikor elhívta Eivind Aarsetet, a norvég gitárost, így vették fel az ECM feltehetően legnagyobb 2015-ös dobását, a Surrounded by Sea-t. A három akusztikus hangszer szorosan egymásba karolva jár, az ipari nagyfogyasztónak nevezhető Aarset feladata a kontraszt – még az unisono témákat is olyan jó posztmodernesen eltologatja ritmusban és hangnemben. A brit dzsessz csúcsain jó ideje óriási megbecsültségben üldögélő Sheppard az ECM-hangzásba ismét teljes testtel beleállt, új szerzeményei éteri szépségűek, szerencsére kellő szubsztanciával. Ízig-vérig organikus zene ez, a néhány hangból kinövő dallam, a dob és a bőgő lehető leggazdaságosabb, de inkább maximalista, mint minimalista értelmezése bűvöli a közönséget. Sheppard zenéje egyszerűen lesöpri a régóta jól ismert ECM-hangzás egysíkúságáról, kifáradásáról vagy korszerűtlenségéről szóló észrevételeket. Miközben Sheppardnek sok más arca van, a ráadásban például kicsit megráztak egy dél-afrikai témát, hogy aztán újra kijőve A fajok eredetét zenésítsék meg enyhén melankolikusan. Sheppard maga is észrevette: most már itt az ideje, hogy igyanak egy sört.

Dresch Mihály: Új kezdet, Zeneakadémia, április 10.; Norma Winstone–Glauco Venier–Klaus Gesing, Opus jazz club, április 23.; Andy Sheppard Quartet, Opus jazz club, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.