Koncert

Kimenni nem lehet

Dresch Mihály és az ECM sztárjai a BTF-en

Zene

Dresch Mihály Új kezdet című zeneakadémiai koncertje minden volt, csak új kezdet nem, és ez pont így volt jó. Dresch felfogásáról, munkamódszeréről szóltak a produkciók, helyzetjelentést kaptunk, de nem egy új korszak nyitányát, és a legkevésbé sem a régi lezárását. Viszont Dresch többet beszélt a színpadi mikrofonba, mint eddig valaha. A megjegyzéssel („Ismernek valahonnan?”) ironikusan nyugtázta az ovációt, ami színpadra lépésekor fogadta.

Amióta a szaxofonos rátalált saját útjára (és ezzel a Szabados Györgyöt követő irányzat nagyjából legfontosabb zenekarvezetőjévé vált), azóta mindig előre néz, nem tesz nagyobb kitérőket, legfeljebb szélesíti az utat. Utoljára akkor volt radikális újrakezdés a pályáján, amikor „szétzavarta” az eredeti kvartettjét, amellyel befutott. Jellemző módon most is tagja zenekarának az akkor feloszlatott együttes dobosa, a pótolhatatlan Baló István. Azt sem lehet újdonságnak tekinteni, hogy kvartettjében Horváth Balázs vette át a bőgőszólamot, mert Dresch és Borbély közös zenekarában ő alapember. Egész pontosan ugyanannyi autentikus népzenét hallottunk, mint etnodzsesszt; egy-egy órát. Az egyszerre meghatott és kajlán tréfálkozó Dresch előrebocsátotta: szünet nincs, kimenni nem lehet. Azt is mondhatnánk tehát, hogy Dresch számára akár patikamérlegen kimérve is ugyanolyan fontos a népzene, mint a dzsessz. A szaxofonos már valójában inkább fuhunos (ez saját hangszertalálmánya).

Szinte szájbarágós üzenete a koncertnek, hogy az etnodzsessz egyik oldala a népzene, a másik a dzsessz, és mindegy, hogy az érem melyik oldala van felül. Az igazi szintézis akkor valósult meg, amikor a Dresch-kvartett a rá­adásra kibővült az első részben is vele muzsikáló Horváth Balázs (népi) bőgőssel és két brácsással, ifj. Csoóri Sándorral és Brasnyó Antallal. Itt a zene akkordikus és ritmikus szövetének sűrűsége már valóban újdonságnak nevezhető. Persze a népzene és a dzsessz között felmutatott kapcsolatok, azonosságok, gondolatritmusok nem korlátozódtak az ellenállhatatlan ráadásra. Ahogy Kerényi Róberttel duóban, ütő­gardon-kísérettel Dreschék megmutatták a csángó furulyázást, az mind a melizmatikus díszítettség, mind a ritmikai aszimmet­riák, mind a körkörös légzés szempontjából „dzsesszízű” volt. Dresch – azon túl, hogy játék közben gesztusokkal, metakommunikációval irányítja a zenekart – népitánc-mozdulatokat tett a „dzsessz” részben is.

Szintetizáló felfogásának van még egy oldala, amit az első részben teljes evidenciaként éltem meg, a másodikban már kevésbé: és ez, hogy Dresch énekel is. Az első rész egyik fénypontja Vizely Balázs és Dresch „két dudás” népdalcsokra volt, a prímás és a fúvós olyan csodálatos harmóniában muzsikált, amilyet ritkán hallani. A második részben számomra kicsit túl gyorsan követték egymást a témák, kibontásuk hatalmas, katartikus ívei lerövidültek, de ennek is megvolt a maga szellemi izgalma. Ha ez is az újdonság része, azt kíváncsian várom – Dresch őszi lemezfelvétellel számol.

 

*

A Budapesti Tavaszi Fesztivál számos egyéb dzsesszhelyszíne közül az Opus jazz club kínálta a legkoncepciózusabb műsort. Nem hirdették meg ilyen formában, de kizárólag a németországi székhelyű, korszakalkotó német lemezcég, az ECM sztárjait léptették fel, összesen négy koncerten. Norma Winstone, a 74 (!) éves brit énekesnő (képünkön) szívesen él redukált kifejezéskészlettel, vibratót alig használ, de hangterjedelme a régi. Dance Without Answers című új lemezét állandó triójával, Glauco Venier olasz zongoristával és Klaus Gesing német szaxofonossal adta elő – és rengeteg ízléssel. Túlnyomórészt saját szövegeinek intellektuális ereje, fantasztikus prozódiával előadott felnőttmeséi járultak hozzá a ritka élményhez, másrészt a kiérlelt kompozíciók és a maguk képére formált slágerek (Nick Drake, Ralph Towner, Peter Gabriel stb.).

Ha Winstone triójának koncertje visszafogott volt, akkor a szaxofonos Andy Sheppard, a másik brit ECM-sztár kvartettje olyan pianissimókkal tűnt fel, amelyek már a hangmérnök jó hírét veszélyeztették. Nem rajta múlt. Amikor a dobos Sebastian Rochford egy ujjal üti vagy épp csak, hogy simogatja a dobot, azt nem könnyű kierősíteni a zsúfolásig megtelt Opus jazzétteremben. Sheppard vele és a francia bőgőssel, Michel Benitával már egy ideje trióban működött, amikor elhívta Eivind Aarsetet, a norvég gitárost, így vették fel az ECM feltehetően legnagyobb 2015-ös dobását, a Surrounded by Sea-t. A három akusztikus hangszer szorosan egymásba karolva jár, az ipari nagyfogyasztónak nevezhető Aarset feladata a kontraszt – még az unisono témákat is olyan jó posztmodernesen eltologatja ritmusban és hangnemben. A brit dzsessz csúcsain jó ideje óriási megbecsültségben üldögélő Sheppard az ECM-hangzásba ismét teljes testtel beleállt, új szerzeményei éteri szépségűek, szerencsére kellő szubsztanciával. Ízig-vérig organikus zene ez, a néhány hangból kinövő dallam, a dob és a bőgő lehető leggazdaságosabb, de inkább maximalista, mint minimalista értelmezése bűvöli a közönséget. Sheppard zenéje egyszerűen lesöpri a régóta jól ismert ECM-hangzás egysíkúságáról, kifáradásáról vagy korszerűtlenségéről szóló észrevételeket. Miközben Sheppardnek sok más arca van, a ráadásban például kicsit megráztak egy dél-afrikai témát, hogy aztán újra kijőve A fajok eredetét zenésítsék meg enyhén melankolikusan. Sheppard maga is észrevette: most már itt az ideje, hogy igyanak egy sört.

Dresch Mihály: Új kezdet, Zeneakadémia, április 10.; Norma Winstone–Glauco Venier–Klaus Gesing, Opus jazz club, április 23.; Andy Sheppard Quartet, Opus jazz club, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.