Koncert

Kimenni nem lehet

Dresch Mihály és az ECM sztárjai a BTF-en

Zene

Dresch Mihály Új kezdet című zeneakadémiai koncertje minden volt, csak új kezdet nem, és ez pont így volt jó. Dresch felfogásáról, munkamódszeréről szóltak a produkciók, helyzetjelentést kaptunk, de nem egy új korszak nyitányát, és a legkevésbé sem a régi lezárását. Viszont Dresch többet beszélt a színpadi mikrofonba, mint eddig valaha. A megjegyzéssel („Ismernek valahonnan?”) ironikusan nyugtázta az ovációt, ami színpadra lépésekor fogadta.

Amióta a szaxofonos rátalált saját útjára (és ezzel a Szabados Györgyöt követő irányzat nagyjából legfontosabb zenekarvezetőjévé vált), azóta mindig előre néz, nem tesz nagyobb kitérőket, legfeljebb szélesíti az utat. Utoljára akkor volt radikális újrakezdés a pályáján, amikor „szétzavarta” az eredeti kvartettjét, amellyel befutott. Jellemző módon most is tagja zenekarának az akkor feloszlatott együttes dobosa, a pótolhatatlan Baló István. Azt sem lehet újdonságnak tekinteni, hogy kvartettjében Horváth Balázs vette át a bőgőszólamot, mert Dresch és Borbély közös zenekarában ő alapember. Egész pontosan ugyanannyi autentikus népzenét hallottunk, mint etnodzsesszt; egy-egy órát. Az egyszerre meghatott és kajlán tréfálkozó Dresch előrebocsátotta: szünet nincs, kimenni nem lehet. Azt is mondhatnánk tehát, hogy Dresch számára akár patikamérlegen kimérve is ugyanolyan fontos a népzene, mint a dzsessz. A szaxofonos már valójában inkább fuhunos (ez saját hangszertalálmánya).

Szinte szájbarágós üzenete a koncertnek, hogy az etnodzsessz egyik oldala a népzene, a másik a dzsessz, és mindegy, hogy az érem melyik oldala van felül. Az igazi szintézis akkor valósult meg, amikor a Dresch-kvartett a rá­adásra kibővült az első részben is vele muzsikáló Horváth Balázs (népi) bőgőssel és két brácsással, ifj. Csoóri Sándorral és Brasnyó Antallal. Itt a zene akkordikus és ritmikus szövetének sűrűsége már valóban újdonságnak nevezhető. Persze a népzene és a dzsessz között felmutatott kapcsolatok, azonosságok, gondolatritmusok nem korlátozódtak az ellenállhatatlan ráadásra. Ahogy Kerényi Róberttel duóban, ütő­gardon-kísérettel Dreschék megmutatták a csángó furulyázást, az mind a melizmatikus díszítettség, mind a ritmikai aszimmet­riák, mind a körkörös légzés szempontjából „dzsesszízű” volt. Dresch – azon túl, hogy játék közben gesztusokkal, metakommunikációval irányítja a zenekart – népitánc-mozdulatokat tett a „dzsessz” részben is.

Szintetizáló felfogásának van még egy oldala, amit az első részben teljes evidenciaként éltem meg, a másodikban már kevésbé: és ez, hogy Dresch énekel is. Az első rész egyik fénypontja Vizely Balázs és Dresch „két dudás” népdalcsokra volt, a prímás és a fúvós olyan csodálatos harmóniában muzsikált, amilyet ritkán hallani. A második részben számomra kicsit túl gyorsan követték egymást a témák, kibontásuk hatalmas, katartikus ívei lerövidültek, de ennek is megvolt a maga szellemi izgalma. Ha ez is az újdonság része, azt kíváncsian várom – Dresch őszi lemezfelvétellel számol.

 

*

A Budapesti Tavaszi Fesztivál számos egyéb dzsesszhelyszíne közül az Opus jazz club kínálta a legkoncepciózusabb műsort. Nem hirdették meg ilyen formában, de kizárólag a németországi székhelyű, korszakalkotó német lemezcég, az ECM sztárjait léptették fel, összesen négy koncerten. Norma Winstone, a 74 (!) éves brit énekesnő (képünkön) szívesen él redukált kifejezéskészlettel, vibratót alig használ, de hangterjedelme a régi. Dance Without Answers című új lemezét állandó triójával, Glauco Venier olasz zongoristával és Klaus Gesing német szaxofonossal adta elő – és rengeteg ízléssel. Túlnyomórészt saját szövegeinek intellektuális ereje, fantasztikus prozódiával előadott felnőttmeséi járultak hozzá a ritka élményhez, másrészt a kiérlelt kompozíciók és a maguk képére formált slágerek (Nick Drake, Ralph Towner, Peter Gabriel stb.).

Ha Winstone triójának koncertje visszafogott volt, akkor a szaxofonos Andy Sheppard, a másik brit ECM-sztár kvartettje olyan pianissimókkal tűnt fel, amelyek már a hangmérnök jó hírét veszélyeztették. Nem rajta múlt. Amikor a dobos Sebastian Rochford egy ujjal üti vagy épp csak, hogy simogatja a dobot, azt nem könnyű kierősíteni a zsúfolásig megtelt Opus jazzétteremben. Sheppard vele és a francia bőgőssel, Michel Benitával már egy ideje trióban működött, amikor elhívta Eivind Aarsetet, a norvég gitárost, így vették fel az ECM feltehetően legnagyobb 2015-ös dobását, a Surrounded by Sea-t. A három akusztikus hangszer szorosan egymásba karolva jár, az ipari nagyfogyasztónak nevezhető Aarset feladata a kontraszt – még az unisono témákat is olyan jó posztmodernesen eltologatja ritmusban és hangnemben. A brit dzsessz csúcsain jó ideje óriási megbecsültségben üldögélő Sheppard az ECM-hangzásba ismét teljes testtel beleállt, új szerzeményei éteri szépségűek, szerencsére kellő szubsztanciával. Ízig-vérig organikus zene ez, a néhány hangból kinövő dallam, a dob és a bőgő lehető leggazdaságosabb, de inkább maximalista, mint minimalista értelmezése bűvöli a közönséget. Sheppard zenéje egyszerűen lesöpri a régóta jól ismert ECM-hangzás egysíkúságáról, kifáradásáról vagy korszerűtlenségéről szóló észrevételeket. Miközben Sheppardnek sok más arca van, a ráadásban például kicsit megráztak egy dél-afrikai témát, hogy aztán újra kijőve A fajok eredetét zenésítsék meg enyhén melankolikusan. Sheppard maga is észrevette: most már itt az ideje, hogy igyanak egy sört.

Dresch Mihály: Új kezdet, Zeneakadémia, április 10.; Norma Winstone–Glauco Venier–Klaus Gesing, Opus jazz club, április 23.; Andy Sheppard Quartet, Opus jazz club, április 26.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.