Opera

Szakállas nők

Hasse: Siroe, Perzsia királya

Zene

Legyen szó mitológiáról, történelemről vagy áltörténelemről, az antikvitás sztorijai ­valósággal dominálták az opera műfajának első két évszázadát.

Különösen igaz ez az opera seriára, amely legtöbb darabjában álom volt a tökéletes uralkodóról: a fejedelemről, aki a szenvedélyek viharában és az érzelmek kuszasága közepette is képes végül önmaga fölébe emelkedni, hogy megbocsásson, s így gyakorolja az uralkodó egyik legfontosabb erényét, a kegyességet. A 18. század közepén ilyen operát akart látni a bécsi császár csakúgy, mint a szász választófejedelem vagy a lengyel király. E két utóbbi cím viselője olykor persze ugyanaz a személy volt, mondjuk „Kövér” Ágost, aki 1763-ban, élete utolsó esztendejében szerencsésen visszanyerte az uralmat Szász­ország felett, s aki ebben az évben még Varsóban és Drezdában is megtekintette kedves udvari zeneszerzője, Johann Adolph Hasse 30 évvel korábbi, ám ez alkalmakra jelentősen átdolgozott operáját, a Siroét.

Ezt a Hasse-operát és az említett 1763-as változatát hozta el Budapestre a világra szóló kontratenor, Max Emanuel Cencic és csapata a tavaly nyári athéni bemutatót és a mű lemezfelvételét követően, pár nappal a Siroe bécsi előadása előtt. Athénben, majd Bécsben teljesen, ám a Vígben csupán félig szcenírozott változatban adták a perzsa nagykirályság trónöröklése körül bonyolódó történetet, azaz díszletek nélkül, ellenben jó sok vetítéssel. Tekintsük ezt panaszra okot adó mozzanatnak, annál is inkább, minthogy másra nemigen akadt érdemi panaszunk ezen az estén.

Magán Hasse és a kor operaszövegíró-istensége, Pietro Metastasio közös művén kezdve a beszámolót: a Siroe világos típusokat mintaszerűen mozgató, zenéjében pedig a nívós középszertől hamar és messzire elrugaszkodó opera. Az utódját nehezen kiválasztó idős uralkodó, az egymással rivalizáló két herceg, az egyikük, Siroe férfiruhát öltött és bosszútervet forraló kedvese, valamint a Siroéba ugyancsak beleszerelmesedő Laodice és az ő bizalmasként szereplő bátyja – ez a hat alak tölti meg élettel, szenvedéllyel és cselszövéssel Hasse operájának univerzumát, s a gyorsan változó erőviszonyok és lelkiállapotok mindegyikük számára felkínálnak egy vagy több reprezentatív áriát. Hasse, aki az 1733-as bolognai ősbemutatón a legendás kasztrált, Farinelli számára komponálta a címszerepet, s aki a kor egyik legnagyobb énekesnőjét (Faustina Bordoni) bírhatta hitveséül, igazán tudta, hogy milyen is egy bravúros operaszerep, és a Siroéba éppenséggel három ilyet is beleírt. A legelső ezek közül okvetlenül a címszereplőé, s Max Emanuel Cencic felvonásról felvonásra meggyőzőbbé váló teljesítményével fölényesen meg is felel a szerep és a szólam támasztotta elvárásoknak. Hangja könnyed, egységes és sértetlen felületű, előadásmódja pedig a virtuozitás és a rokonszenvesség határpontjai között oszcillál. A pódiumszemélyiség báját bizonyította az a tény is, hogy az utolsó bravúráriában elnevetett két sor sem elégedetlenséget, hanem sokkal inkább derűt váltott ki a közönségből. Egyebekben Cencic nem csupán vokális adottságait fitogtatta, hanem rendezőként még némi önvetkőztetést is elhelyezett a produkcióban, látható büszkeséggel mutatva meg közönségének súlyfelesleg nélküli felsőtestét, valamint kis túlzással fehérnemű-modelleket megszégyenítő ágyékvonalát (vele készült interjúnkat lásd: „A karakterek váltogatása gazdagít”, Magyar Narancs, 2015. április 15. – a szerk.).

Az este másik húzóneve a még mindig csupán 25 éves Julia Lezsnyeva, aki a szerelmetes természetű Laodice szerepében természeti jelenség gyanánt mutatta fel szinte mindenre képes szopránhangját, koloratúrázásának és színpadi temperamentumának fékezhetetlen, ifjonti lendületét. „Di tuo amor mio cor è indegno” kezdetű áriájának már-már végtelen koloratúrás futamai pedig sokkalta lenyűgözőbbnek bizonyultak annál, semhogy fennakadjunk azokon az apróbb intonációs bizonytalanságokon, amelyeket amúgy is egy pillanat alatt elsöpört előlünk az énekesnő emberi-művészi sodrása. Cencic és Lezsnyeva mellett az előadás elején betegnek jelentett Roxana Constantinescu, azaz a férfiruhás szerelmes, Emira alakítója is remekelt, s hason­lóan jól teljesített a produkció két szakállas hölgye, Mary-Ellen Nesi és Lauren Snouffer is. Mindössze az idős uralkodó, Cosroe szólamát éneklő tenor, Juan Sancho mutatkozott úgy istenigazából sérülékenynek, ám figurájának törékenysége láttán nem volt lehetetlen koncepciónak vélni a hang fogyatkozásait. A George Petrou által vezényelt görög régizenés együttes, az Armonia Atenea Kamarazenekar nem lesz a kedvenc historikus formációnk, de a színvonalas és megbízható kíséretért így is okvetlenül kijár nekik az elismerés.

Budapesti Tavaszi Fesztivál, Vígszínház, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.