Koncert

Kinek hosszú, kinek rövid

Electronic Beats Festival 2013

  • - minek -
  • 2013. november 30.

Zene

Mindig van némi kockázat abban, ha egy este túl sok a fellépő. A közönség szempontjából zavaró lehet, ha erősen szóródnak az előadók műfaj (és néha színvonal) tekintetében - s kérdéses az is, hogy a produkciók ki tudják-e magukat futni a rendelkezésre álló, néha szűkre szabott idő alatt.

Nos, az Electronic Beats fesztiválnyitó fellépője, a jelentős várakozással övezett Washed Out számára igen kevés idő adatott - más értelmezésben ők vállaltak rövid programot (a hírek szerint már megérkezésük is igen viszontagságos volt). Pedig amit abban a hét számban elővezettek, az legalábbis ígéretes volt. A színpadon koránt sincs magára hagyatva a zenéit szinte remeteként szerző és rögzítő Ernest Greene: erre a fesztiválra is négy zenészével együtt érkezett, és a jelentősebb kíséret alkalmat adott arra, hogy ismertebb dalait is áthangszerelve adja elő. Ráadásul a dobos, szintis (ő Greene neje), szintis-gitáros, basszer (aki szintén kezelt némi billentyűzetet) felállás lehetővé tette, hogy afféle kiérlelt stílusgyakorlatként végigjátsszák a korai számokat jellemző hűvös, de mégis bájos szintipopos tónustól a teltebb, pszichedelikus álompopig terjedő menüt. A műsort rövidre kellett fogniuk, és ennek elsősorban az új album, a Paracosm dalai estek áldozatul. Ezzel szemben több szám is elhangzott a korai EP-kről, például a meghökkentően funkys Get Up, no meg a jólesőn telt hangzásúvá varázsolt Feel It All Around (a szám, mellyel Greene befutott). Az Amor Fati telivér szintetizátororgiája szinte már az M83-t idézte, a záró számot, az Eyes Be Closedot pedig úgy adták elő, mint egy igazi 91-es shoegazer rockszámot - még a dobos is hozta az oly ismerős, a funkyból hozott ritmust. Más kérdés, hogy korai lelépésük kellemetlen meglepetésként érte a ráadásért hiába tüntető publikumot.

Charli XCX ehhez képest bemutatta, milyen (vagy inkább milyen lesz) a közeljövő mainstream, telivér popzenéje - s ha így van, a legkevesebb, amit elmondhatunk róla, hogy erősen nosztalgikus. A szexi lakkruhába bújtatott ifjú brit művésznő és alkotótársai érezhetően heteket tölthettek a késő nyolcvanas évek (sőt pluszban még a Spice Girlsszel teljes kilencvenesek) csajpopjának tanulmányozásával. A megannyi rongyosra hallgatott hanghordozó tökéletesen elérte célját: sikerült egy olyan valószínűtlen kevercset előállítani, ami egységbe forrasztja az előképeket (miközben darabonként is jól tanulmányozhatók a lelopott akkordok és dallammenetek). Emellett azért leszögeznénk, hogy Charli üdítő látvány a színpadon, még manírjai is kedvesek, mögötte pedig ott virít a Robert Palmer Addicted To Love videójából importált, itt fehéringes-nyakkendős csajzenekar. Könnyen lehet, hogy még fényes jövő áll előtte, de belefér az is, hogy mégsem - a fene sem érti a popipart.

A barcelonai John Talabot és munkatársa, a madridi Pional képviselte korunk modern, kicsit baleári house hangzását - és a lehető legnagyobb igyekezettel próbálták színpadra állítani a tavalyi, igen kiváló fIN című albumot. Live actjük vizuálisan mindenekelőtt a speciális ütőkkel megszólaltatható elektronikus "dobok" energikus püfölésére épült, emellett szintetizátornyüstölés és a Talabot-Pional-kettős (élőben, mondjuk, nem oly átütő) vokálja színezte az estet. A két hispán tényleg kiváló zenét csinál - ha erről sikerült meggyőzni a zsúfolt telt házat (s ebben nincsenek kétségeink), akkor már nem volt értelem nélkül való ez az este.

A francia Noöze duó egészen más műfaj: ők a renegátok, akik a minimalista house-os kezdetektől szépen eljutottak a balkáni/kávéházi zenei motívumok integrálásáig. Sfintescu zenekartag nosztalgikusan utalt is apai ágon jelentkező román gyökereire, és onnantól a mulatság egy új dimenzióba lépett. A gátlástalan, dalolós balkán-elektro-diszkó nem mindenkit vett le a lábáról, de Noöze-ék már csak ilyenek, haragudni rájuk felesleges. Különben is: amit csinálnak, letagadhatatlanul vidám, és duzzad az életörömtől, ami néha többet ér, mint holmi zenei kreativitás vagy innovatív ösztön - ezeket inkább ne keressük benne.

Millenáris Teátrum, október 25.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?