Lemez

Pearl Jam: Lightning Bolt

Zene

Noha lemezek nélkül nyilván nehéz koncertkedvenc zenekarrá válni, a Pearl Jam mindig is élőben volt erősebb, és nem csoda, hogy hivatalosan több száz (!) koncertalbumuk jelent meg - a legutóbbi stúdiólemez, a 2009-es Backspacer óta is kijött közel 80.

Közben Cameron Crowe is csinált róluk egy filmet, szóval nem úsztuk meg a köztes időt Eddie Vedderék nélkül, akik akkor is a grunge egyetlen igazi túlélői, ha közben megint velünk van az Alice In Chains és a Soundgarden is. Persze nyilván mást jelent ma grunge-zenekarnak lenni, mint húsz éve, ahogy az is biztos, hogy Kurt Cobain és Layne Staley halála óta az Alive szövege egészen új értelmet nyert.

Az első két, klasszikusnak tekinthető albuma óta a Pearl Jam korrekt lemezeket gyárt, melyek se nem kiemelkedőek, se nem gyengék, és sokszor az aktuálpolitikai légkör határozza meg a hangulatukat. A 2009-es Backspacer jobban sikerült darab volt, a megszokottnál könnyedebb stílusban, amit talán annak is köszönhettünk, hogy George W. Bush mandátuma lejárt, és Barack Obama lépett a helyére. A Lightning Bolt kicsit halványabb munka, főleg, mert rossz a struktúrája: az első felében a pörgősebb darabok dominálnak, az utolsó három szám viszont egyaránt lassú, sőt a dalok 50 százaléka ballada. Nem is jó mindegyik, de a folk-prog kategóriába sorolható Sirens és Yellow Moon kifejezetten élvezhető darab, és a gazdagon hangszerelt Infallible sem rossz. A gyorsakra pedig szokás szerint nem lehet panasz: a kicsit punkos Mind Your Manners, a zeneileg az R.E.M.-et megidéző Swallowed Hole, no meg a blues és a glam határmezsgyéjén egyensúlyozó Let The Records Play bizonyítja, hogy megmaradt egy és más az ősi grunge-hagyományokból. Ezek a dalok élőben biztos még jobban működnek, és ha hinni lehet annak a kupacnyi koncertlemeznek, akkor talán nem lenne rossz ötlet 1996 után végre megint elhívni őket errefelé. Talán nem csak az itt állomásozó amerikaiakat érdekelné.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.