Kinek van itt kedve? II. (Ütött a Fonó utolsó órája?)

  • 2003. július 3.

Zene

Ezekben a napokban több forrásból is értesülhettek olvasóink: a Fonó Budai Zeneház a csőd szélére került. Hogy ez a hír milyen mélységben borzolja fel a kedélyeket, azt nem igazán sejtem. Hogy mivel jár, az könnyebben elmondható. Azzal jár - például -, hogy becsukhatja a kapuját a magyar népzene, világzene és dzsessz legrangosabb műhelye, meg azzal jár, hogy kárba veszhet több ezer órányi (népzenei) gyűjtés, és elveszítheti a kiadóját-terjesztőjét pár tucatnyi zenekar. A tervezett negyvenöt helyett tizenhét kiadvány után elapad az - Utolsó óra program felvételeit megjelentető - Új Pátria sorozat; lényegében megszűnik egy hely, amire (országimázsilag) büszkék lehettünk.
Ezekben a napokban több forrásból is értesülhettek olvasóink: a Fonó Budai Zeneház a csőd szélére került. Hogy ez a hír milyen mélységben borzolja fel a kedélyeket, azt nem igazán sejtem. Hogy mivel jár, az könnyebben elmondható. Azzal jár - például -, hogy becsukhatja a kapuját a magyar népzene, világzene és dzsessz legrangosabb műhelye, meg azzal jár, hogy kárba veszhet több ezer órányi (népzenei) gyűjtés, és elveszítheti a kiadóját-terjesztőjét pár tucatnyi zenekar. A tervezett negyvenöt helyett tizenhét kiadvány után elapad az - Utolsó óra program felvételeit megjelentető - Új Pátria sorozat; lényegében megszűnik egy hely, amire (országimázsilag) büszkék lehettünk.

Kérdés persze: miért?

Miként a Fonót alapító Lukács József elmondta, nyolc évvel ezelőtt abban bízott, hogy más vállalkozók is fontosnak tartják majd ezt a nonprofit, civil kezdeményezést. De nem így alakult. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Fővárosi és a XI. Kerületi Önkormányzat évről évre támogatta ugyan a Fonó-programok némelyikét, de ettől még nem állt talpra a mérleg: tavaly a kilencvenmilliós működési költséggel hatvanmilliós bevétel párosult. Ami pedig Lukács Józsefet illeti: már nem futja miből. E nyolc év alatt mintegy százötvenmilliót bukott. Momentán nem tudják rendezni a számlákat, kifizetni a dolgozókat - közel negyvenmilliós a hiány.

Ebben a hangulatban került sor csütörtökön az "Ütött a Fonó utolsó órája?" címmel meghirdetett sajtótájékoztatóra, ahol a minisztérium és a főváros hét-hét milliós gyorssegély átutalásáról és további együttműködésről biztosította a temetkezőket. Hollós Máté, a Hungaroton igazgatója egyenesen "katartikusnak" nevezte a közpénz ily váratlan felajánlását, ami persze szíve joga. Én azért még gondolkodom kicsit: szívesebben rendülök meg attól, hogy egy csöndes polgárember olyan ügyekbe forgácsolta a vagyonát, amelyekkel a kormányzatnak meg az Akadémiának meg az et ceterának illett volna foglalkoznia, és kevésbé szívesen fekszem ki a politikailag kamatostul megtérülő hétmillióktól. Persze köszönet érte, a villanyszámla bizonyára máris kipipálva.

Jó, de hogyan tovább?

Na most, hogy mi lesz a Fonóval, azt ezután sem tudni. Ha nagyon akarom, egyébként elhiszem Hiller István miniszter üzenetét: fontos neki a Fonó. Csak félek közben, hogy egyedül kevés lesz egy kicsit. Mert tessenek szíves lenni körülnézni, úgy globalice miként fest a helyzetünk. Padlót fogtak a kiskereskedők - népzenét, világzenét vagy dzsesszt árulni: misszió. Öt évvel ezelőtt háromszor annyi népzenei, világzenei vagy dzsesszfesztivált csíphettünk meg, mint idén. Nincs a műfajnak egyetlen (legalább havi rendszerességgel megjelenő) magazinja, nincsenek naprakész rádió- és tévéműsorai, nincsenek elkötelezett szponzorai. Ha úgy tetszik: errefelé más irányú szelek járnak, mint szerte Európában. Gratulálok nekünk.

Ha tőlem kérdik, lassan vissza lehet hívni az oroszokat, a Habsburgokat, a törököket meg a tatárokat - már a múlt héten is mondtam.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.