Kinek van itt kedve? II. (Ütött a Fonó utolsó órája?)

  • 2003. július 3.

Zene

Ezekben a napokban több forrásból is értesülhettek olvasóink: a Fonó Budai Zeneház a csőd szélére került. Hogy ez a hír milyen mélységben borzolja fel a kedélyeket, azt nem igazán sejtem. Hogy mivel jár, az könnyebben elmondható. Azzal jár - például -, hogy becsukhatja a kapuját a magyar népzene, világzene és dzsessz legrangosabb műhelye, meg azzal jár, hogy kárba veszhet több ezer órányi (népzenei) gyűjtés, és elveszítheti a kiadóját-terjesztőjét pár tucatnyi zenekar. A tervezett negyvenöt helyett tizenhét kiadvány után elapad az - Utolsó óra program felvételeit megjelentető - Új Pátria sorozat; lényegében megszűnik egy hely, amire (országimázsilag) büszkék lehettünk.
Ezekben a napokban több forrásból is értesülhettek olvasóink: a Fonó Budai Zeneház a csőd szélére került. Hogy ez a hír milyen mélységben borzolja fel a kedélyeket, azt nem igazán sejtem. Hogy mivel jár, az könnyebben elmondható. Azzal jár - például -, hogy becsukhatja a kapuját a magyar népzene, világzene és dzsessz legrangosabb műhelye, meg azzal jár, hogy kárba veszhet több ezer órányi (népzenei) gyűjtés, és elveszítheti a kiadóját-terjesztőjét pár tucatnyi zenekar. A tervezett negyvenöt helyett tizenhét kiadvány után elapad az - Utolsó óra program felvételeit megjelentető - Új Pátria sorozat; lényegében megszűnik egy hely, amire (országimázsilag) büszkék lehettünk.

Kérdés persze: miért?

Miként a Fonót alapító Lukács József elmondta, nyolc évvel ezelőtt abban bízott, hogy más vállalkozók is fontosnak tartják majd ezt a nonprofit, civil kezdeményezést. De nem így alakult. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Fővárosi és a XI. Kerületi Önkormányzat évről évre támogatta ugyan a Fonó-programok némelyikét, de ettől még nem állt talpra a mérleg: tavaly a kilencvenmilliós működési költséggel hatvanmilliós bevétel párosult. Ami pedig Lukács Józsefet illeti: már nem futja miből. E nyolc év alatt mintegy százötvenmilliót bukott. Momentán nem tudják rendezni a számlákat, kifizetni a dolgozókat - közel negyvenmilliós a hiány.

Ebben a hangulatban került sor csütörtökön az "Ütött a Fonó utolsó órája?" címmel meghirdetett sajtótájékoztatóra, ahol a minisztérium és a főváros hét-hét milliós gyorssegély átutalásáról és további együttműködésről biztosította a temetkezőket. Hollós Máté, a Hungaroton igazgatója egyenesen "katartikusnak" nevezte a közpénz ily váratlan felajánlását, ami persze szíve joga. Én azért még gondolkodom kicsit: szívesebben rendülök meg attól, hogy egy csöndes polgárember olyan ügyekbe forgácsolta a vagyonát, amelyekkel a kormányzatnak meg az Akadémiának meg az et ceterának illett volna foglalkoznia, és kevésbé szívesen fekszem ki a politikailag kamatostul megtérülő hétmillióktól. Persze köszönet érte, a villanyszámla bizonyára máris kipipálva.

Jó, de hogyan tovább?

Na most, hogy mi lesz a Fonóval, azt ezután sem tudni. Ha nagyon akarom, egyébként elhiszem Hiller István miniszter üzenetét: fontos neki a Fonó. Csak félek közben, hogy egyedül kevés lesz egy kicsit. Mert tessenek szíves lenni körülnézni, úgy globalice miként fest a helyzetünk. Padlót fogtak a kiskereskedők - népzenét, világzenét vagy dzsesszt árulni: misszió. Öt évvel ezelőtt háromszor annyi népzenei, világzenei vagy dzsesszfesztivált csíphettünk meg, mint idén. Nincs a műfajnak egyetlen (legalább havi rendszerességgel megjelenő) magazinja, nincsenek naprakész rádió- és tévéműsorai, nincsenek elkötelezett szponzorai. Ha úgy tetszik: errefelé más irányú szelek járnak, mint szerte Európában. Gratulálok nekünk.

Ha tőlem kérdik, lassan vissza lehet hívni az oroszokat, a Habsburgokat, a törököket meg a tatárokat - már a múlt héten is mondtam.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.