Koncert

Kipurgálták

Idles

  • Soós Tamás
  • 2019. szeptember 22.

Zene

Amikor az Idles pornóbajszos, alsógatyás gitárosa már a legelső szám derekán fejest ugrik a tomboló közönségbe, hogy ott aztán hol pogózva, hol fejen állva, de minimum crowdsurfölve zúzza végig az estét, tudni lehet: a britek koncertje a felgyülemlett frusztrációk kipurgálásáról fog szólni. Sodró, kaotikus, minden pillanatában zseniális előadást látunk, amely a punkot újra annak a felforgató, pusztítóan dühös zenének mutatja, amilyennek utoljára 1976-ban, a Sex Pistols felbukkanásával tűnhetett. Nem csak azért, mert az Idles sistergően vad ösztönzenéjében izgalmasan olvad össze a posztpunk motorikus lüktetése a brit prolizenék társadalomkritikájával és a kiszámíthatatlan, technikás riffeléssel. És még csak nem is azért, mert alapból piszok szórakoztató végignézni ezt a totális anarchiába fulladó színpadbontást, ahogy a gyümölcsmintás ingben feszítő énekes mikrofonnal bántalmazza a hangfalat, majd felheveredik rá, és onnan csahol, a megkergült gitárosok pedig több időt töltenek el a közönségben, mint a színpadon. Hanem azért, mert az Idles, miközben szanaszét visz az olyan okos darálásokkal, mint a Heel/

Heal vagy a Rottweiler, újrafogalmazza, miről is szól ez a mérges, macsó műfaj. Nem az őrjöngésről, hanem a terápiáról, nem a bomlasztásról, hanem az összefogásról.

Hogy mindez ne gejl üzenetnek, hanem szatírával átitatott, megvalósítható életprogramnak tűnjön, arról Joe Talbot gondoskodik, aki arról énekel dekadens kappanhangján, hogy a mérgező maszkulinitás miatt nem látta az apját soha sírni, hogy pokol volt ágyhoz kötött anyját, majd halva született lányát elgyászolni, és együtt csujogható punkhimnuszban magyarázza, miért tett jót Angliának a bevándorlás (Danny Nedelko). És miközben transzba esett TGM-ként prédikál feminizmusról, migrációról és elfogadásról, arra is jut ideje, hogy vicces csirketáncával vagy az elóbégatott Easy Like Sunday Morninggal a műmájer rocksztárokat parodizálja, hogy a koncertnek tényleg minden egyes pillanata a káros, agresszív férfiminták lebontásáról és még a pogó is a baráti egymásba kapaszkodásról szóljon.

Ez pedig legalább akkora bravúr, mint elérni, hogy a Sziget zárónapján rájuk tomboljon a gitárzene aktuális császárait élőben ritkán látogató fővárosi értelmiség.

Sziget, Mastercard Színpad by A38, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.