Koncert

Kipurgálták

Idles

  • Soós Tamás
  • 2019. szeptember 22.

Zene

Amikor az Idles pornóbajszos, alsógatyás gitárosa már a legelső szám derekán fejest ugrik a tomboló közönségbe, hogy ott aztán hol pogózva, hol fejen állva, de minimum crowdsurfölve zúzza végig az estét, tudni lehet: a britek koncertje a felgyülemlett frusztrációk kipurgálásáról fog szólni. Sodró, kaotikus, minden pillanatában zseniális előadást látunk, amely a punkot újra annak a felforgató, pusztítóan dühös zenének mutatja, amilyennek utoljára 1976-ban, a Sex Pistols felbukkanásával tűnhetett. Nem csak azért, mert az Idles sistergően vad ösztönzenéjében izgalmasan olvad össze a posztpunk motorikus lüktetése a brit prolizenék társadalomkritikájával és a kiszámíthatatlan, technikás riffeléssel. És még csak nem is azért, mert alapból piszok szórakoztató végignézni ezt a totális anarchiába fulladó színpadbontást, ahogy a gyümölcsmintás ingben feszítő énekes mikrofonnal bántalmazza a hangfalat, majd felheveredik rá, és onnan csahol, a megkergült gitárosok pedig több időt töltenek el a közönségben, mint a színpadon. Hanem azért, mert az Idles, miközben szanaszét visz az olyan okos darálásokkal, mint a Heel/

Heal vagy a Rottweiler, újrafogalmazza, miről is szól ez a mérges, macsó műfaj. Nem az őrjöngésről, hanem a terápiáról, nem a bomlasztásról, hanem az összefogásról.

Hogy mindez ne gejl üzenetnek, hanem szatírával átitatott, megvalósítható életprogramnak tűnjön, arról Joe Talbot gondoskodik, aki arról énekel dekadens kappanhangján, hogy a mérgező maszkulinitás miatt nem látta az apját soha sírni, hogy pokol volt ágyhoz kötött anyját, majd halva született lányát elgyászolni, és együtt csujogható punkhimnuszban magyarázza, miért tett jót Angliának a bevándorlás (Danny Nedelko). És miközben transzba esett TGM-ként prédikál feminizmusról, migrációról és elfogadásról, arra is jut ideje, hogy vicces csirketáncával vagy az elóbégatott Easy Like Sunday Morninggal a műmájer rocksztárokat parodizálja, hogy a koncertnek tényleg minden egyes pillanata a káros, agresszív férfiminták lebontásáról és még a pogó is a baráti egymásba kapaszkodásról szóljon.

Ez pedig legalább akkora bravúr, mint elérni, hogy a Sziget zárónapján rájuk tomboljon a gitárzene aktuális császárait élőben ritkán látogató fővárosi értelmiség.

Sziget, Mastercard Színpad by A38, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.