Koncert

Kipurgálták

Idles

  • Soós Tamás
  • 2019. szeptember 22.

Zene

Amikor az Idles pornóbajszos, alsógatyás gitárosa már a legelső szám derekán fejest ugrik a tomboló közönségbe, hogy ott aztán hol pogózva, hol fejen állva, de minimum crowdsurfölve zúzza végig az estét, tudni lehet: a britek koncertje a felgyülemlett frusztrációk kipurgálásáról fog szólni. Sodró, kaotikus, minden pillanatában zseniális előadást látunk, amely a punkot újra annak a felforgató, pusztítóan dühös zenének mutatja, amilyennek utoljára 1976-ban, a Sex Pistols felbukkanásával tűnhetett. Nem csak azért, mert az Idles sistergően vad ösztönzenéjében izgalmasan olvad össze a posztpunk motorikus lüktetése a brit prolizenék társadalomkritikájával és a kiszámíthatatlan, technikás riffeléssel. És még csak nem is azért, mert alapból piszok szórakoztató végignézni ezt a totális anarchiába fulladó színpadbontást, ahogy a gyümölcsmintás ingben feszítő énekes mikrofonnal bántalmazza a hangfalat, majd felheveredik rá, és onnan csahol, a megkergült gitárosok pedig több időt töltenek el a közönségben, mint a színpadon. Hanem azért, mert az Idles, miközben szanaszét visz az olyan okos darálásokkal, mint a Heel/

Heal vagy a Rottweiler, újrafogalmazza, miről is szól ez a mérges, macsó műfaj. Nem az őrjöngésről, hanem a terápiáról, nem a bomlasztásról, hanem az összefogásról.

Hogy mindez ne gejl üzenetnek, hanem szatírával átitatott, megvalósítható életprogramnak tűnjön, arról Joe Talbot gondoskodik, aki arról énekel dekadens kappanhangján, hogy a mérgező maszkulinitás miatt nem látta az apját soha sírni, hogy pokol volt ágyhoz kötött anyját, majd halva született lányát elgyászolni, és együtt csujogható punkhimnuszban magyarázza, miért tett jót Angliának a bevándorlás (Danny Nedelko). És miközben transzba esett TGM-ként prédikál feminizmusról, migrációról és elfogadásról, arra is jut ideje, hogy vicces csirketáncával vagy az elóbégatott Easy Like Sunday Morninggal a műmájer rocksztárokat parodizálja, hogy a koncertnek tényleg minden egyes pillanata a káros, agresszív férfiminták lebontásáról és még a pogó is a baráti egymásba kapaszkodásról szóljon.

Ez pedig legalább akkora bravúr, mint elérni, hogy a Sziget zárónapján rájuk tomboljon a gitárzene aktuális császárait élőben ritkán látogató fővárosi értelmiség.

Sziget, Mastercard Színpad by A38, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.