Koncert

Frontvonalban

Johnny Marr

Zene

Előfordult, hogy a The Smiths gitárosának pályafutását Jimmy Page-éhez hasonlították, de az analógia egyre kevésbé állja meg a helyét. Hiszen a Led Zeppelin gitárosa a zenekar feloszlása után kevés értékelhető dolgot alkotott, Marr viszont a Smiths megszűnését követően menő együttesek tagja lett (The The, Electronic, Modest Mouse, The Cribs), hogy azután az ötvenes éveibe lépve kiváló szólóelőadóként mutatkozzon be. A gitározása több generációra volt óriási hatással: ha csak a briteket nézzük, olyan nevek merítettek tőle ihletet, mint John Squire (Stone Roses), Bernard Butler (Suede), Noel Gallagher (Oasis) vagy James Dean Bradfield (Manic Street Preachers), de említhetnénk magyar részről a HS7-es Ábrahám Zsoltot is. Marr továbbá énekelni is tud, bár ezt a képességét frontemberként nem igazán kamatoztatta a 2010-es éveket megelőzően. Első igazi szólóalbumát (The Messenger, 2013) 49 évesen adta ki, azóta pedig két újabb nagylemeze jelent meg – mind a három izgalmasra sikerült.

Marr 2010-ben már járt a Szigeten a Cribsszel, most végre az első magyarországi szólókoncertjére is sor került. Nincs semmi cicoma, csak egy nagy „Johnny Marr” feliratú molinó, plusz négy zenész a színpadon (rajta kívül egy dobos, egy basszusgitáros és egy billentyűs-gitáros, akik mind jóval fiatalabbak nála). Nyitásként a pár hónapja kiadott kislemez, a világvégét bulizással ünneplő Armatopia csendül fel, de másodiknak már a Smiths Bigmouth Strikes Again című számát kapjuk. Marr igyekszik nem kopírozni Morrissey stílusát, és meglepően jól énekli el a dalt. Az ezt követő Day in Day Outban merészkedik ki először a kifutóra, hogy lenyomjon egy szédületes gitárszólót, később pedig törökülésbe ereszkedik, majd a földön fekve szólózik. Szerencsére a forradalmi gitáreffekttel bíró How Soon Is Now sem marad ki, de két Electronic-szám is elhangzik. (Ez volt az a három lemezt megérő zenekar, amelyet Marr a 90-es években a New Order frontemberével, Bernard Sumnerrel alapított.)

A koncert talán legnagyobb meglepetése a Depeche Mode-féle I Feel You feldolgozása, majd jön a This Charming Man és a legnagyobb szólósláger, az Easy Money. Aztán egyszer csak Marr köszönetet mond az aznap a nagyszínpadon szintén fellépő Frank Carternek és a Foo Fightersnek, dühösen hozzátéve, hogy „és másnak kurvára nem!”. Majd lenyomja a There Is a Light That Never Goes Outot, és köszönés nélkül levonul a színpadról. Mindebből arra lehet következtetni, hogy az utána fellépő Twenty One Pilots lerövidíttette a Marr szettjét, a gitáros ugyanis más fesztiválokon jóval több dalt ad elő. Szóval a búcsú egy kicsit keserű, de remélhetőleg egy klubkoncerten majd sikerül mindent rendesen bepótolni.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.