Kis új szállás - Incze Ágnes: Randevú (film)

Zene

Legutóbb Kaurismäki filmjéről (A múlt nélküli ember) szólva kezdtük úgy e rovatban, hogy nyugodtan lehetne a címe Csoda Helsinkiben - persze Vittorio de Sica Csoda Milánóbanjára gondoltunk, akkor úgy hittük, nem is alaptalanul.

Legutóbb Kaurismäki filmjéről (A múlt nélküli ember) szólva kezdtük úgy e rovatban, hogy nyugodtan lehetne a címe Csoda Helsinkiben - persze Vittorio de Sica Csoda Milánóbanjára gondoltunk, akkor úgy hittük, nem is alaptalanul. Most jóval több okunk van azt mondani, hogy Csoda Budapesten, de távolról sem olyan könnyű a szívünk, mint akkor... - ráadásul mindez közlendőnk végére kívánkozna.

Budapesten járunk, mint legutóbb - a rendező korábbi, 2001-ben bemutatott munkája, az I love Budapest nem is csak ezért (ezekért) rángatható ide. Incze Ágnes ott megismert nagyjátékfilmes erényei (közül elsősorban társadalmi-, lélekbéli érzékenysége) az eltelt idővel csak kifinomultabbak, mélyrehatóbbak lettek, képei is szebben mesélnek, mint valaha, színei, ha lehet, még felkavaróbbak, figurái éppoly szerethetők (ezt már nem lehetett, s nem is kellett fokozni). S mindehhez van egy nagyon jó története is. Akkor mi kéne még? Elhinni, hogy mindez nem fél, hanem egész győzelem, a meccs végén le kéne tudni jönni a pályáról, s hagyni a fenébe a hosszabbítást (pláne nem az elején már effélével próbálkozni).

Valamikor az ötvenes években elvisz a tüdőbaj egy fiatal anyukát, s a lánya magára marad (öreganyja lerakja, mint egy feleslegessé vált csomagot, egyszerűen csak az utca kövére). Főcím, aztán kezdődik a Randevú. Rögtön felkap, elsodor, magába szippant - végig nem jut eszünkbe (csak épp ott, a legrosszabbkor), hogy mi szükség volt e szívfacsaró előszóra.

Napjaink gondtalan aranyifjai a dizsiben készülnek a nagy kalandra, ejtőernyőzés lesz a messzeföld feletti égen (talán ez sem véletlen, pedig jó lenne), adrenalin, adrenalin. Távoli izgalom - útlevéllel. A mesterséges vérforralás hajszolása (mely gonosz mulatókban amúgy is bevett) a legritkább esetben szokott primer jókra vezetni, gyakori a diszkóbaleset. Az élet látszólag nehezebb térfelén játszóknak azonban még ilyen se jut, nekik az üzemi baleset az osztályrészük, a középkorú hajléktalan nő beleesik például a feltárni kívánt szemeteskonténerbe. Kis hősünk, a hajnali motorozó amorózó pedig pont ezt a kukát trafálja telibe, s az attak rövid távú eszméletvesztéssel vagy inkább bealvással (ui. kh. sűrűn vakarózik közben) jár, mialatt a szlöm szarkája elemel tőle mindent, ami fénylik (csomagtartó dobozt, cédéket, bankkártyát), és még ami a kezébe ügyébe kerül (útlevelet). S útlevél nélkül nem - mindenkinek - lehet szállni.

A magához térő fiú, nem mintha nagyon keresgélné, de hamar ráakad kirablójára, nem is kérne ő vissza semmit, csak a perdöntő passzportot, ám időközben a rablót is kirabolták... - azt mondtam volna, hogy Incze Ágnesnek van egy jó története? Mindeközben a (valamelyik másik, bizonnyal még távolabbi) messzi egekből, a szennyesledobóban landol egy földönkívüli - angyal alighanem, sejtjük is, ki küldte. Van még egy álomszép szociális munkás, olyan, mint egy angyal. Én biztos nem mondtam, hogy Incze Ágnesnek van egy jó története...

Tehát a klosárnő, a belvárcsávó, az angyal és a mint az angyal elindulnak megkeresni azt az útlevelet, ami annyira kéne a repüléshez. Innentől valóban minden csodálatos. Földközeli és emelkedett egyszerre - bárki a hatása alá kerül. A fiú ugyan lenyom közben egy fejlődésregényt, de ez csak őt zavarja (őt se túlságosan), engem már ez sem: nagyon együtt vagyunk, rendező, operatőr, színészek, nézők. Incze megszabadul összes görcsétől, a beállítások élők és dinamikusak, a színek felülmúlják a képzeletet (operatőr: Herbai Máté), s a színészek (barátom, már az I love Budapestnek is a díszére váltak), most is csupa kitűnő akvizíció, a nagy filmes comebackjét élő Pap Vera méltó partnerei a fiatalok (Danis Lídia, Szamosi Zsófia, Zrínyi Gál Vince). Hol lassan bandukolnak, hol futkosnak fel és alá, szépek és ártatlanok, mintha nem is az az útlevél lenne a fontos, hanem a nehézségekkel teli együttlét. Ha Leonardo di Caprio és Kate Winslett onnan a Titanic orrából előredőlve láthatták volna, hogy száll a szélben egy kukában feszítve Pap Vera, hát megeszi őket a sárga irigység, szavamra! Bár soha meg nem lett volna az a rohadt útlevél... Bár Incze Ágnes beérte volna ennyivel! Ám sajna a háromnegyed óra ismeretlen terjedelem, nem létező filmidő.

Az okmánytolvajt az illő (5000 forintos) jutalom kicsit kevésbé érdekli, mint az, hogy belekezdhessen egy Ady-versbe - és akkor ne nyíljon ki a bicska a zsebemben, ha már egyszer akkor nem nyílt, mikor a mint az angyal úgy azonosítja a fiút, hogy biztos te vagy az, aki nem ad pénzt a koldusoknak (és ez sem elég, mert bizony azt is megtudjuk, hogy de bizony, ő olyan, hogy ad - mintha ez számítana, akár az adott kontextusban is). Hát ne is nyíljon, mert nyitva mit fog csinálni akkor, amikor az angyal megkérdezi a haldokló hajléktalant, hogy akar-e rég elvesztett kisfiával találkozni? Igen, de nincs egyedül, mennének vele mások is...

S eljő a Csoda Milánóban vége, elszáll ezer klosár (nekik még seprűnyél se kell) oda fel, a magas égbe. Emlékeznek, hogy végződött az I love Budapest, ha véletlenül nem, akkor is kitalálhatják. Ne már!

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."