Kis új szállás - Incze Ágnes: Randevú (film)

Zene

Legutóbb Kaurismäki filmjéről (A múlt nélküli ember) szólva kezdtük úgy e rovatban, hogy nyugodtan lehetne a címe Csoda Helsinkiben - persze Vittorio de Sica Csoda Milánóbanjára gondoltunk, akkor úgy hittük, nem is alaptalanul.

Legutóbb Kaurismäki filmjéről (A múlt nélküli ember) szólva kezdtük úgy e rovatban, hogy nyugodtan lehetne a címe Csoda Helsinkiben - persze Vittorio de Sica Csoda Milánóbanjára gondoltunk, akkor úgy hittük, nem is alaptalanul. Most jóval több okunk van azt mondani, hogy Csoda Budapesten, de távolról sem olyan könnyű a szívünk, mint akkor... - ráadásul mindez közlendőnk végére kívánkozna.

Budapesten járunk, mint legutóbb - a rendező korábbi, 2001-ben bemutatott munkája, az I love Budapest nem is csak ezért (ezekért) rángatható ide. Incze Ágnes ott megismert nagyjátékfilmes erényei (közül elsősorban társadalmi-, lélekbéli érzékenysége) az eltelt idővel csak kifinomultabbak, mélyrehatóbbak lettek, képei is szebben mesélnek, mint valaha, színei, ha lehet, még felkavaróbbak, figurái éppoly szerethetők (ezt már nem lehetett, s nem is kellett fokozni). S mindehhez van egy nagyon jó története is. Akkor mi kéne még? Elhinni, hogy mindez nem fél, hanem egész győzelem, a meccs végén le kéne tudni jönni a pályáról, s hagyni a fenébe a hosszabbítást (pláne nem az elején már effélével próbálkozni).

Valamikor az ötvenes években elvisz a tüdőbaj egy fiatal anyukát, s a lánya magára marad (öreganyja lerakja, mint egy feleslegessé vált csomagot, egyszerűen csak az utca kövére). Főcím, aztán kezdődik a Randevú. Rögtön felkap, elsodor, magába szippant - végig nem jut eszünkbe (csak épp ott, a legrosszabbkor), hogy mi szükség volt e szívfacsaró előszóra.

Napjaink gondtalan aranyifjai a dizsiben készülnek a nagy kalandra, ejtőernyőzés lesz a messzeföld feletti égen (talán ez sem véletlen, pedig jó lenne), adrenalin, adrenalin. Távoli izgalom - útlevéllel. A mesterséges vérforralás hajszolása (mely gonosz mulatókban amúgy is bevett) a legritkább esetben szokott primer jókra vezetni, gyakori a diszkóbaleset. Az élet látszólag nehezebb térfelén játszóknak azonban még ilyen se jut, nekik az üzemi baleset az osztályrészük, a középkorú hajléktalan nő beleesik például a feltárni kívánt szemeteskonténerbe. Kis hősünk, a hajnali motorozó amorózó pedig pont ezt a kukát trafálja telibe, s az attak rövid távú eszméletvesztéssel vagy inkább bealvással (ui. kh. sűrűn vakarózik közben) jár, mialatt a szlöm szarkája elemel tőle mindent, ami fénylik (csomagtartó dobozt, cédéket, bankkártyát), és még ami a kezébe ügyébe kerül (útlevelet). S útlevél nélkül nem - mindenkinek - lehet szállni.

A magához térő fiú, nem mintha nagyon keresgélné, de hamar ráakad kirablójára, nem is kérne ő vissza semmit, csak a perdöntő passzportot, ám időközben a rablót is kirabolták... - azt mondtam volna, hogy Incze Ágnesnek van egy jó története? Mindeközben a (valamelyik másik, bizonnyal még távolabbi) messzi egekből, a szennyesledobóban landol egy földönkívüli - angyal alighanem, sejtjük is, ki küldte. Van még egy álomszép szociális munkás, olyan, mint egy angyal. Én biztos nem mondtam, hogy Incze Ágnesnek van egy jó története...

Tehát a klosárnő, a belvárcsávó, az angyal és a mint az angyal elindulnak megkeresni azt az útlevelet, ami annyira kéne a repüléshez. Innentől valóban minden csodálatos. Földközeli és emelkedett egyszerre - bárki a hatása alá kerül. A fiú ugyan lenyom közben egy fejlődésregényt, de ez csak őt zavarja (őt se túlságosan), engem már ez sem: nagyon együtt vagyunk, rendező, operatőr, színészek, nézők. Incze megszabadul összes görcsétől, a beállítások élők és dinamikusak, a színek felülmúlják a képzeletet (operatőr: Herbai Máté), s a színészek (barátom, már az I love Budapestnek is a díszére váltak), most is csupa kitűnő akvizíció, a nagy filmes comebackjét élő Pap Vera méltó partnerei a fiatalok (Danis Lídia, Szamosi Zsófia, Zrínyi Gál Vince). Hol lassan bandukolnak, hol futkosnak fel és alá, szépek és ártatlanok, mintha nem is az az útlevél lenne a fontos, hanem a nehézségekkel teli együttlét. Ha Leonardo di Caprio és Kate Winslett onnan a Titanic orrából előredőlve láthatták volna, hogy száll a szélben egy kukában feszítve Pap Vera, hát megeszi őket a sárga irigység, szavamra! Bár soha meg nem lett volna az a rohadt útlevél... Bár Incze Ágnes beérte volna ennyivel! Ám sajna a háromnegyed óra ismeretlen terjedelem, nem létező filmidő.

Az okmánytolvajt az illő (5000 forintos) jutalom kicsit kevésbé érdekli, mint az, hogy belekezdhessen egy Ady-versbe - és akkor ne nyíljon ki a bicska a zsebemben, ha már egyszer akkor nem nyílt, mikor a mint az angyal úgy azonosítja a fiút, hogy biztos te vagy az, aki nem ad pénzt a koldusoknak (és ez sem elég, mert bizony azt is megtudjuk, hogy de bizony, ő olyan, hogy ad - mintha ez számítana, akár az adott kontextusban is). Hát ne is nyíljon, mert nyitva mit fog csinálni akkor, amikor az angyal megkérdezi a haldokló hajléktalant, hogy akar-e rég elvesztett kisfiával találkozni? Igen, de nincs egyedül, mennének vele mások is...

S eljő a Csoda Milánóban vége, elszáll ezer klosár (nekik még seprűnyél se kell) oda fel, a magas égbe. Emlékeznek, hogy végződött az I love Budapest, ha véletlenül nem, akkor is kitalálhatják. Ne már!

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.