Kis új szállás - Incze Ágnes: Randevú (film)

Zene

Legutóbb Kaurismäki filmjéről (A múlt nélküli ember) szólva kezdtük úgy e rovatban, hogy nyugodtan lehetne a címe Csoda Helsinkiben - persze Vittorio de Sica Csoda Milánóbanjára gondoltunk, akkor úgy hittük, nem is alaptalanul.

Legutóbb Kaurismäki filmjéről (A múlt nélküli ember) szólva kezdtük úgy e rovatban, hogy nyugodtan lehetne a címe Csoda Helsinkiben - persze Vittorio de Sica Csoda Milánóbanjára gondoltunk, akkor úgy hittük, nem is alaptalanul. Most jóval több okunk van azt mondani, hogy Csoda Budapesten, de távolról sem olyan könnyű a szívünk, mint akkor... - ráadásul mindez közlendőnk végére kívánkozna.

Budapesten járunk, mint legutóbb - a rendező korábbi, 2001-ben bemutatott munkája, az I love Budapest nem is csak ezért (ezekért) rángatható ide. Incze Ágnes ott megismert nagyjátékfilmes erényei (közül elsősorban társadalmi-, lélekbéli érzékenysége) az eltelt idővel csak kifinomultabbak, mélyrehatóbbak lettek, képei is szebben mesélnek, mint valaha, színei, ha lehet, még felkavaróbbak, figurái éppoly szerethetők (ezt már nem lehetett, s nem is kellett fokozni). S mindehhez van egy nagyon jó története is. Akkor mi kéne még? Elhinni, hogy mindez nem fél, hanem egész győzelem, a meccs végén le kéne tudni jönni a pályáról, s hagyni a fenébe a hosszabbítást (pláne nem az elején már effélével próbálkozni).

Valamikor az ötvenes években elvisz a tüdőbaj egy fiatal anyukát, s a lánya magára marad (öreganyja lerakja, mint egy feleslegessé vált csomagot, egyszerűen csak az utca kövére). Főcím, aztán kezdődik a Randevú. Rögtön felkap, elsodor, magába szippant - végig nem jut eszünkbe (csak épp ott, a legrosszabbkor), hogy mi szükség volt e szívfacsaró előszóra.

Napjaink gondtalan aranyifjai a dizsiben készülnek a nagy kalandra, ejtőernyőzés lesz a messzeföld feletti égen (talán ez sem véletlen, pedig jó lenne), adrenalin, adrenalin. Távoli izgalom - útlevéllel. A mesterséges vérforralás hajszolása (mely gonosz mulatókban amúgy is bevett) a legritkább esetben szokott primer jókra vezetni, gyakori a diszkóbaleset. Az élet látszólag nehezebb térfelén játszóknak azonban még ilyen se jut, nekik az üzemi baleset az osztályrészük, a középkorú hajléktalan nő beleesik például a feltárni kívánt szemeteskonténerbe. Kis hősünk, a hajnali motorozó amorózó pedig pont ezt a kukát trafálja telibe, s az attak rövid távú eszméletvesztéssel vagy inkább bealvással (ui. kh. sűrűn vakarózik közben) jár, mialatt a szlöm szarkája elemel tőle mindent, ami fénylik (csomagtartó dobozt, cédéket, bankkártyát), és még ami a kezébe ügyébe kerül (útlevelet). S útlevél nélkül nem - mindenkinek - lehet szállni.

A magához térő fiú, nem mintha nagyon keresgélné, de hamar ráakad kirablójára, nem is kérne ő vissza semmit, csak a perdöntő passzportot, ám időközben a rablót is kirabolták... - azt mondtam volna, hogy Incze Ágnesnek van egy jó története? Mindeközben a (valamelyik másik, bizonnyal még távolabbi) messzi egekből, a szennyesledobóban landol egy földönkívüli - angyal alighanem, sejtjük is, ki küldte. Van még egy álomszép szociális munkás, olyan, mint egy angyal. Én biztos nem mondtam, hogy Incze Ágnesnek van egy jó története...

Tehát a klosárnő, a belvárcsávó, az angyal és a mint az angyal elindulnak megkeresni azt az útlevelet, ami annyira kéne a repüléshez. Innentől valóban minden csodálatos. Földközeli és emelkedett egyszerre - bárki a hatása alá kerül. A fiú ugyan lenyom közben egy fejlődésregényt, de ez csak őt zavarja (őt se túlságosan), engem már ez sem: nagyon együtt vagyunk, rendező, operatőr, színészek, nézők. Incze megszabadul összes görcsétől, a beállítások élők és dinamikusak, a színek felülmúlják a képzeletet (operatőr: Herbai Máté), s a színészek (barátom, már az I love Budapestnek is a díszére váltak), most is csupa kitűnő akvizíció, a nagy filmes comebackjét élő Pap Vera méltó partnerei a fiatalok (Danis Lídia, Szamosi Zsófia, Zrínyi Gál Vince). Hol lassan bandukolnak, hol futkosnak fel és alá, szépek és ártatlanok, mintha nem is az az útlevél lenne a fontos, hanem a nehézségekkel teli együttlét. Ha Leonardo di Caprio és Kate Winslett onnan a Titanic orrából előredőlve láthatták volna, hogy száll a szélben egy kukában feszítve Pap Vera, hát megeszi őket a sárga irigység, szavamra! Bár soha meg nem lett volna az a rohadt útlevél... Bár Incze Ágnes beérte volna ennyivel! Ám sajna a háromnegyed óra ismeretlen terjedelem, nem létező filmidő.

Az okmánytolvajt az illő (5000 forintos) jutalom kicsit kevésbé érdekli, mint az, hogy belekezdhessen egy Ady-versbe - és akkor ne nyíljon ki a bicska a zsebemben, ha már egyszer akkor nem nyílt, mikor a mint az angyal úgy azonosítja a fiút, hogy biztos te vagy az, aki nem ad pénzt a koldusoknak (és ez sem elég, mert bizony azt is megtudjuk, hogy de bizony, ő olyan, hogy ad - mintha ez számítana, akár az adott kontextusban is). Hát ne is nyíljon, mert nyitva mit fog csinálni akkor, amikor az angyal megkérdezi a haldokló hajléktalant, hogy akar-e rég elvesztett kisfiával találkozni? Igen, de nincs egyedül, mennének vele mások is...

S eljő a Csoda Milánóban vége, elszáll ezer klosár (nekik még seprűnyél se kell) oda fel, a magas égbe. Emlékeznek, hogy végződött az I love Budapest, ha véletlenül nem, akkor is kitalálhatják. Ne már!

Forgalmazza a Hungarotop

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.