Interjú

Kíséret autórugóval

Erdődy Orsolya, a BFZ igazgatóhelyettese

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Zene

rés a présen: Hogyan, milyen koncepcióval és kikkel alakult a Budapesti Fesztiválzenekar Új Zenei Együttese?

Erdődy Orsolya: A jelen zenéje, a zene jövője címmel 2012. szeptember 20-án indította el új sorozatát a zenekar, miután úgy határozott, hogy az együttesen belül létrehoz egy kortárs zenei ensemble-t, ahogy 2011-ben a zenekar tagjaiból már megalapította a régi zenére specializálódott együttesét. A Fesztiválzenekar évről évre rendkívül széles repertoárt szólaltat meg Magyarország és a világ vezető koncerttermeiben. A barokk dallamoktól a ma zenéjéig a legkülönbözőbb ismert és még ismeretlen műveket adjuk elő. Első telt házas újzenei hangversenyünk a Millenárison bizonyította, hogy van igény a kortárs zenére, még ha elsőre kicsit idegenkedünk is a szokatlan műfajtól.

rap: Honnan érkeztél ebbe a történetbe, és mik a feladataid?

EO: 2011 telén csatlakoztam a BFZ vezetéséhez. A Klassz Zenei Iroda felépítése és működtetése, számos magyarországi és nemzetközi fesztivál, zenei jubileum, ifjúsági program, tehetséggondozó pályázat lebonyolítása után nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy felkérést kaptam e világhírű zenei együttestől. A Fesztiválzenekarnál elsősorban a magyarországi programokkal foglalkozom, ezen belül különösen nagy hangsúlyt kapnak a gyermek- és ifjúsági programok, amelyek közül a zenekar egész sorozatot szervez - minden korosztály (óvodások, kisiskolások, középiskolások, fiatal felnőttek) számára mást és mást.

rap: Mikor és hol hallhatjuk az új kortárs zenei sorozatot?

EO: Március 22-én rendezzük meg A jelen zenéje, a zene jövője második eseményét a Millenáris Teátrumában. Az évad második koncertjén szokatlan meglepetésekben lesz részünk: nemcsak a közönség tapsolhat, de a muzsikusaink is ezt teszik majd, lesznek, akik hangszert váltanak, és a nagydobbal próbálkoznak. Dukay Barnabás A lenyugvó nap című alkotása mindennap, minden évszakban máshogy szólal meg, ezért egyedülálló előadást tapasztalhatunk meg ezen az esten. Arvo Pärt, Staud, valamint Kurtág, Jeney, Sáry László művei már-már a kortárs zene klasszikusainak számítanak. Luciano Berio Folk Songs című alkotása pedig nem csupán egzotikus nyelveken (az azeritől az örményen és a szardíniai dialektuson át az okcitánig) csendül fel, de a kíséretben még egy autórugónak is jut szerep. A kortárs estet most is követi majd egy éjszakai koncert, azaz Midnight Music. S hogy teljes legyen a kulturális programkínálat, a koncert előtt a Litera.hu rendez zenés felolvasást - ugyancsak a Millenárison, Víg végnapok címmel.

rap: Milyen hangszer bőrébe bújnál szívesen?

EO: Minden bizonnyal a hegedűt választanám... Nemcsak kecses, nőies formája miatt, de gyermekkorom óta nagyon közel áll hozzám a hegedű hangja. Szüleim először zongorára írattak be ötéves koromban, de én mindig hegedülni szerettem volna, ezért teniszütőkön imitáltam a hegedűjátékot, mígnem egy karácsonyra a nagyszüleimtől egy gyönyörű hegedűt kaptam ajándékba. Ez volt életem egyik legszebb karácsonya.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.