Interjú

Kíséret autórugóval

Erdődy Orsolya, a BFZ igazgatóhelyettese

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Zene

rés a présen: Hogyan, milyen koncepcióval és kikkel alakult a Budapesti Fesztiválzenekar Új Zenei Együttese?

Erdődy Orsolya: A jelen zenéje, a zene jövője címmel 2012. szeptember 20-án indította el új sorozatát a zenekar, miután úgy határozott, hogy az együttesen belül létrehoz egy kortárs zenei ensemble-t, ahogy 2011-ben a zenekar tagjaiból már megalapította a régi zenére specializálódott együttesét. A Fesztiválzenekar évről évre rendkívül széles repertoárt szólaltat meg Magyarország és a világ vezető koncerttermeiben. A barokk dallamoktól a ma zenéjéig a legkülönbözőbb ismert és még ismeretlen műveket adjuk elő. Első telt házas újzenei hangversenyünk a Millenárison bizonyította, hogy van igény a kortárs zenére, még ha elsőre kicsit idegenkedünk is a szokatlan műfajtól.

rap: Honnan érkeztél ebbe a történetbe, és mik a feladataid?

EO: 2011 telén csatlakoztam a BFZ vezetéséhez. A Klassz Zenei Iroda felépítése és működtetése, számos magyarországi és nemzetközi fesztivál, zenei jubileum, ifjúsági program, tehetséggondozó pályázat lebonyolítása után nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy felkérést kaptam e világhírű zenei együttestől. A Fesztiválzenekarnál elsősorban a magyarországi programokkal foglalkozom, ezen belül különösen nagy hangsúlyt kapnak a gyermek- és ifjúsági programok, amelyek közül a zenekar egész sorozatot szervez - minden korosztály (óvodások, kisiskolások, középiskolások, fiatal felnőttek) számára mást és mást.

rap: Mikor és hol hallhatjuk az új kortárs zenei sorozatot?

EO: Március 22-én rendezzük meg A jelen zenéje, a zene jövője második eseményét a Millenáris Teátrumában. Az évad második koncertjén szokatlan meglepetésekben lesz részünk: nemcsak a közönség tapsolhat, de a muzsikusaink is ezt teszik majd, lesznek, akik hangszert váltanak, és a nagydobbal próbálkoznak. Dukay Barnabás A lenyugvó nap című alkotása mindennap, minden évszakban máshogy szólal meg, ezért egyedülálló előadást tapasztalhatunk meg ezen az esten. Arvo Pärt, Staud, valamint Kurtág, Jeney, Sáry László művei már-már a kortárs zene klasszikusainak számítanak. Luciano Berio Folk Songs című alkotása pedig nem csupán egzotikus nyelveken (az azeritől az örményen és a szardíniai dialektuson át az okcitánig) csendül fel, de a kíséretben még egy autórugónak is jut szerep. A kortárs estet most is követi majd egy éjszakai koncert, azaz Midnight Music. S hogy teljes legyen a kulturális programkínálat, a koncert előtt a Litera.hu rendez zenés felolvasást - ugyancsak a Millenárison, Víg végnapok címmel.

rap: Milyen hangszer bőrébe bújnál szívesen?

EO: Minden bizonnyal a hegedűt választanám... Nemcsak kecses, nőies formája miatt, de gyermekkorom óta nagyon közel áll hozzám a hegedű hangja. Szüleim először zongorára írattak be ötéves koromban, de én mindig hegedülni szerettem volna, ezért teniszütőkön imitáltam a hegedűjátékot, mígnem egy karácsonyra a nagyszüleimtől egy gyönyörű hegedűt kaptam ajándékba. Ez volt életem egyik legszebb karácsonya.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.