Interjú

Kíséret autórugóval

Erdődy Orsolya, a BFZ igazgatóhelyettese

  • rés a présen
  • 2013. április 14.

Zene

rés a présen: Hogyan, milyen koncepcióval és kikkel alakult a Budapesti Fesztiválzenekar Új Zenei Együttese?

Erdődy Orsolya: A jelen zenéje, a zene jövője címmel 2012. szeptember 20-án indította el új sorozatát a zenekar, miután úgy határozott, hogy az együttesen belül létrehoz egy kortárs zenei ensemble-t, ahogy 2011-ben a zenekar tagjaiból már megalapította a régi zenére specializálódott együttesét. A Fesztiválzenekar évről évre rendkívül széles repertoárt szólaltat meg Magyarország és a világ vezető koncerttermeiben. A barokk dallamoktól a ma zenéjéig a legkülönbözőbb ismert és még ismeretlen műveket adjuk elő. Első telt házas újzenei hangversenyünk a Millenárison bizonyította, hogy van igény a kortárs zenére, még ha elsőre kicsit idegenkedünk is a szokatlan műfajtól.

rap: Honnan érkeztél ebbe a történetbe, és mik a feladataid?

EO: 2011 telén csatlakoztam a BFZ vezetéséhez. A Klassz Zenei Iroda felépítése és működtetése, számos magyarországi és nemzetközi fesztivál, zenei jubileum, ifjúsági program, tehetséggondozó pályázat lebonyolítása után nagy megtiszteltetés volt számomra, hogy felkérést kaptam e világhírű zenei együttestől. A Fesztiválzenekarnál elsősorban a magyarországi programokkal foglalkozom, ezen belül különösen nagy hangsúlyt kapnak a gyermek- és ifjúsági programok, amelyek közül a zenekar egész sorozatot szervez - minden korosztály (óvodások, kisiskolások, középiskolások, fiatal felnőttek) számára mást és mást.

rap: Mikor és hol hallhatjuk az új kortárs zenei sorozatot?

EO: Március 22-én rendezzük meg A jelen zenéje, a zene jövője második eseményét a Millenáris Teátrumában. Az évad második koncertjén szokatlan meglepetésekben lesz részünk: nemcsak a közönség tapsolhat, de a muzsikusaink is ezt teszik majd, lesznek, akik hangszert váltanak, és a nagydobbal próbálkoznak. Dukay Barnabás A lenyugvó nap című alkotása mindennap, minden évszakban máshogy szólal meg, ezért egyedülálló előadást tapasztalhatunk meg ezen az esten. Arvo Pärt, Staud, valamint Kurtág, Jeney, Sáry László művei már-már a kortárs zene klasszikusainak számítanak. Luciano Berio Folk Songs című alkotása pedig nem csupán egzotikus nyelveken (az azeritől az örményen és a szardíniai dialektuson át az okcitánig) csendül fel, de a kíséretben még egy autórugónak is jut szerep. A kortárs estet most is követi majd egy éjszakai koncert, azaz Midnight Music. S hogy teljes legyen a kulturális programkínálat, a koncert előtt a Litera.hu rendez zenés felolvasást - ugyancsak a Millenárison, Víg végnapok címmel.

rap: Milyen hangszer bőrébe bújnál szívesen?

EO: Minden bizonnyal a hegedűt választanám... Nemcsak kecses, nőies formája miatt, de gyermekkorom óta nagyon közel áll hozzám a hegedű hangja. Szüleim először zongorára írattak be ötéves koromban, de én mindig hegedülni szerettem volna, ezért teniszütőkön imitáltam a hegedűjátékot, mígnem egy karácsonyra a nagyszüleimtől egy gyönyörű hegedűt kaptam ajándékba. Ez volt életem egyik legszebb karácsonya.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?