Kísérõfilm: Szerotonin (Meskó Zsolt: Somlói galuska)

  • Hungler Tíme
  • 2004. május 6.

Zene

Hatásos gyógyír szerelmi bánatok és egyéb sorscsapások ellen? A variációk széles skálája ismert. Ott van ugye a "kutyaharapást szõrivel" verzió, aztán a férfias stíl, az alkohol, valamint a nõk számára kézenfekvõ feminin variáns, amikor is az ember lánya tehetetlenségétõl vezérelten teletömi magát édességgel. Ez utóbbi megoldást Meskó Zsolt szemledíjas kisjátékfilmjében a pesti kávéház pincére (Nagy Ervin) is ismeri. Igazi pszichiáter õ, aki hivatását gyakorlandó sokkterápiát alkalmaz a beszédelgõ vendégeken: egy tál somlói galuskával állítja helyre az agyakban felborult szerotoninszintet.

Hatásos gyógyír szerelmi bánatok és egyéb sorscsapások ellen? A variációk széles skálája ismert. Ott van ugye a "kutyaharapást szõrivel" verzió, aztán a férfias stíl, az alkohol, valamint a nõk számára kézenfekvõ feminin variáns, amikor is az ember lánya tehetetlenségétõl vezérelten teletömi magát édességgel. Ez utóbbi megoldást Meskó Zsolt szemledíjas kisjátékfilmjében a pesti kávéház pincére (Nagy Ervin) is ismeri. Igazi pszichiáter õ, aki hivatását gyakorlandó sokkterápiát alkalmaz a beszédelgõ vendégeken: egy tál somlói galuskával állítja helyre az agyakban felborult szerotoninszintet.

A minimál szüzsé, mely lényegében a "kávéházi életképek vendégekkel és személyzettel" címszó alatt foglalható össze, ne tévesszen meg senkit. Igazi tragikomédiát láthatunk negyedóra erejéig a vásznon, kiváló színészi alakításokkal és átgondolt dramaturgiával, melyben a gondosan összeválogatott képeknek (operatõr: Nagy András), a kísérõzenének, a táncbetétnek és a film egyik alappilléréül szolgáló nyelvi bravúroknak, az angol és a magyar sajátos összezagyválásának ugyanolyan fontos szerep jut.

Nagy Ervin minden titkok tudója, igazi visszafogott outsider, aki rezignált megértéssel figyeli szenvedõ és szenvelgõ környezetét, hogy amikor már nagyon unja a nyavalygást, szétosszon némi földi mannát a lelki bajokra.

Van is kinek. Kamarás Iván látványosan szenved az egyik sarokban, a kolléganõ (Pokorni Lia) a viszonzatlan szerelem kínjaitól szétbõgte a szemfestékét, az öreg csavargónak (Kun Vilmos) az éhségtõl már negatív tartományokban mozog a vércukra, a szenvedélyes, õrült költõt (Fekete Ernõ) a CNN a helyszínrõl tudósító stábja terroristának véli, jóllehet õ csupán Márai Sándor mûvét próbálja népszerûsíteni, Schell Judit és Csányi Sándor pedig túl van már mindenen, nem véletlenül galuskáznak egy tálból.

Meskó Zsolt a Fehér alsó után új kisjátékfilmjével ismét bebizonyította, hogy bírja a mûfajt - képi és nyelvi iróniára hajló szösszenete jó kis étvágygerjesztõ egy nagyfilm elõtt.

Hungler Tímea

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.