Kisfiú a homokozóban - A Mike Patton Quartet az A38-on (koncert)

  • - vincze -
  • 2008. június 19.

Zene

Borítékolható volt, hogy a tavalyi elmaradt Peeping Tom után Mike Patton (aki sokak számára, így számomra is, még mindig az egykori Faith No More-énekes) bármilyen formációval jön is Magyarországra, ott tuti a telt ház.
Még akkor is, ha alighanem egész karrierje legrosszabb húzása volt, amikor összeállt a Zu névre hallgató három olasz sráccal, akik közül, tűnjön ez bármennyire ízetlennek, valamelyikük egészen biztosan valami maffiafőnök rokona, és ő intézte el az énekes párnájára applikált lófejjel, hogy az belemenjen ebbe a kooperációba. Más magyarázat nincsen arra, hogy Patton miért barmolja az idejét ezekkel az emberekkel, és miért nem csinál valami értelmeset valaki mással - a zenészvilág krémjéből tolonganának mellé a kreatívabbnál kreatívabb arcok -, és ha már pont az a perverziója, hogy névtelen makarónifalókkal haknizzon, miért nem kerüli el hazánkat messze, és miért nem hozza ide magával mondjuk a Tomahawkot vagy akár a Fantomast inkább.

Azt már a különféle videomegosztókon látni lehetett, hogy a Mike Patton Quartet nevű formáció Patton legperverzebb dolgaihoz viszonyítva is büntető, élőben pedig még inkább kérdőjelbe szaladt a szemöldök, hogy mit is akar tulajdonképpen az énekes. Vegyünk egy viszonylag korrektül együtt dolgozó ritmusszekciót, ahol a dobos egész jó, a basszusgitáros pedig olyan goromba hangzást tudott véletlenül kikeverni magának, hogy azokban a pillanatokban, amikor egyedül vagy az ütős kollégájával témázgatott, fennakadt a szemem a gyönyörűségtől pusztán a hangkép miatt. Ehhez a duóhoz csatlakozott még egy relatíve érdektelen bariton szaxofonista, valamint az effektpulttal és a mikrofonnal bűvészkedő Patton, akinek az énekéből pont nem lehetett semmit hallani, és így játszották azt a zenét, aminek hallatán nemcsak a jó nagy számban megjelent Faith No More-rajongók álltak értetlenül, de Patton egyéb állatságainak avatott ismerői is: teljesen koncepciótlan (hacsak az emberek kiborítása nem nevezhető koncepciónak), öncélú zajhalmazt funkciótlan leállásokkal és ütemtördelésekkel, minden kontinuitást nélkülözve, úgy, hogy a végén sem lettünk okosabbak annál, mint amikor elkezdték. A pajkos kisgyerekként rohangáló Patton kópésan mosolygó fejét nézve csak annyi maradt a megfejtés, hogy ez itt most az ő játszótere, ahol a legerősebb kölyökként veszély nélkül lerombolhatja a kisebbek homokvárát, de zenei alkotásnak ez nagyon kevés, az pedig, hogy a legendás Mike Pattont láthatom a színpadon, messze nem ért meg egy egész estés középszerű audioterrort.

A38 hajó, június 13.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.