Kisfiú a homokozóban - A Mike Patton Quartet az A38-on (koncert)

  • - vincze -
  • 2008. június 19.

Zene

Borítékolható volt, hogy a tavalyi elmaradt Peeping Tom után Mike Patton (aki sokak számára, így számomra is, még mindig az egykori Faith No More-énekes) bármilyen formációval jön is Magyarországra, ott tuti a telt ház.
Még akkor is, ha alighanem egész karrierje legrosszabb húzása volt, amikor összeállt a Zu névre hallgató három olasz sráccal, akik közül, tűnjön ez bármennyire ízetlennek, valamelyikük egészen biztosan valami maffiafőnök rokona, és ő intézte el az énekes párnájára applikált lófejjel, hogy az belemenjen ebbe a kooperációba. Más magyarázat nincsen arra, hogy Patton miért barmolja az idejét ezekkel az emberekkel, és miért nem csinál valami értelmeset valaki mással - a zenészvilág krémjéből tolonganának mellé a kreatívabbnál kreatívabb arcok -, és ha már pont az a perverziója, hogy névtelen makarónifalókkal haknizzon, miért nem kerüli el hazánkat messze, és miért nem hozza ide magával mondjuk a Tomahawkot vagy akár a Fantomast inkább.

Azt már a különféle videomegosztókon látni lehetett, hogy a Mike Patton Quartet nevű formáció Patton legperverzebb dolgaihoz viszonyítva is büntető, élőben pedig még inkább kérdőjelbe szaladt a szemöldök, hogy mit is akar tulajdonképpen az énekes. Vegyünk egy viszonylag korrektül együtt dolgozó ritmusszekciót, ahol a dobos egész jó, a basszusgitáros pedig olyan goromba hangzást tudott véletlenül kikeverni magának, hogy azokban a pillanatokban, amikor egyedül vagy az ütős kollégájával témázgatott, fennakadt a szemem a gyönyörűségtől pusztán a hangkép miatt. Ehhez a duóhoz csatlakozott még egy relatíve érdektelen bariton szaxofonista, valamint az effektpulttal és a mikrofonnal bűvészkedő Patton, akinek az énekéből pont nem lehetett semmit hallani, és így játszották azt a zenét, aminek hallatán nemcsak a jó nagy számban megjelent Faith No More-rajongók álltak értetlenül, de Patton egyéb állatságainak avatott ismerői is: teljesen koncepciótlan (hacsak az emberek kiborítása nem nevezhető koncepciónak), öncélú zajhalmazt funkciótlan leállásokkal és ütemtördelésekkel, minden kontinuitást nélkülözve, úgy, hogy a végén sem lettünk okosabbak annál, mint amikor elkezdték. A pajkos kisgyerekként rohangáló Patton kópésan mosolygó fejét nézve csak annyi maradt a megfejtés, hogy ez itt most az ő játszótere, ahol a legerősebb kölyökként veszély nélkül lerombolhatja a kisebbek homokvárát, de zenei alkotásnak ez nagyon kevés, az pedig, hogy a legendás Mike Pattont láthatom a színpadon, messze nem ért meg egy egész estés középszerű audioterrort.

A38 hajó, június 13.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.