Koncert

Kismesterek éjszakája

Kasabian

  • - minek -
  • 2017. szeptember 17.

Zene

Az előző, „nullás” évtizedben befutott, jeles elődeik munkásságát ügyesen szintetizáló, némi jóindulattal slágereket is tisztesen termelő, a színpadon többnyire jól teljesítő zenekarok között szokás emlegetni a leicesteri Kasabiant.

Tény, hogy ők sem fogják megváltani a világot, de remekül elszórakoztatnak pár tíz­ezer önfeledten bulizni vágyó embert, akiknek péntek este a legkevésbé is katarzisra van szükségük (vagy ha mégis, azt megkaphatták előtte PJ Harvey-tól). Mivel a maguk kategóriá­jából egyedül ők lehettek nagyszínpadi záróattrakció, szereplésükön remekül le lehetett mérni, hogy mennyire működik, hogyan vizsgázik ez a hatásos riffekre, sodró groove-okra és együtt ordítható refrénekre épülő gitárpop a fesztiválközönség színe-java előtt. Nos, az eredmény felemás, de ezért csak kisebb mértékben hibáztatható a Kasabian. A lelkesedéssel nem volt baj, tisztes lendülettel játszották végig a programot, amelyet egyenletesen raktak össze valamennyi korszakukból és lemezükről válogatva, bár a setlist fele a legutóbbi két album (48:13, 2014; For Crying Out Loud, 2017) határozottabban színpadképes dalaira épül. Az utóbbi évek gyakorlatának megfelelően az egykori domináns frontember, Tom Meighan már megosztja az éneklés terhét Sergio Pizzorno gitáros-szerzővel; a gyakorta kétszólamú vokál emel is produkción, s a négy alaptag kiegészül az állandó közreműködő Tim Carter gitárossal, egy trombitással és egy billentyűssel. A hangzás elég vastag, másfél órára éppen kitart a Kasabian-repertoár legjava, és ugyan a dalok jó részét éppen a gátlástalan hedonizmus ihlette, a komolyabb mulatság valahogy mégis elmarad. Lehet, hogy a hangerő kevés egy ilyen produkcióhoz, lehet, hogy egy kicsit fáradtak a zenészek (bár vannak oly rutinosak, hogy hibátlanul végigrakják a bulit), de az eksztázis elmarad. Néha felélénkül a közepesen empatikus publikum, például amikor logikus folytatásként beépítik az Eez-Eh című számba a Daft Punk Around the Worldjének sorait és dallamát, és bizony most is kiderült, hogy a Kasabian számos, a maga egyszerűségében is hatásos dalt írt (hogy csak az L.S.F. című zárószámot említsük). Azonban még a derekas ráadás (a lassan klasszikusnak számító 2009-es Fire-rel) sem feledtetheti, hogy ez a koncert annyi útravalót sem adott a közönség zömének, amennyi legalább a következő sörig kitartana.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.