Koncert

Kismesterek éjszakája

Kasabian

  • - minek -
  • 2017. szeptember 17.

Zene

Az előző, „nullás” évtizedben befutott, jeles elődeik munkásságát ügyesen szintetizáló, némi jóindulattal slágereket is tisztesen termelő, a színpadon többnyire jól teljesítő zenekarok között szokás emlegetni a leicesteri Kasabiant.

Tény, hogy ők sem fogják megváltani a világot, de remekül elszórakoztatnak pár tíz­ezer önfeledten bulizni vágyó embert, akiknek péntek este a legkevésbé is katarzisra van szükségük (vagy ha mégis, azt megkaphatták előtte PJ Harvey-tól). Mivel a maguk kategóriá­jából egyedül ők lehettek nagyszínpadi záróattrakció, szereplésükön remekül le lehetett mérni, hogy mennyire működik, hogyan vizsgázik ez a hatásos riffekre, sodró groove-okra és együtt ordítható refrénekre épülő gitárpop a fesztiválközönség színe-java előtt. Nos, az eredmény felemás, de ezért csak kisebb mértékben hibáztatható a Kasabian. A lelkesedéssel nem volt baj, tisztes lendülettel játszották végig a programot, amelyet egyenletesen raktak össze valamennyi korszakukból és lemezükről válogatva, bár a setlist fele a legutóbbi két album (48:13, 2014; For Crying Out Loud, 2017) határozottabban színpadképes dalaira épül. Az utóbbi évek gyakorlatának megfelelően az egykori domináns frontember, Tom Meighan már megosztja az éneklés terhét Sergio Pizzorno gitáros-szerzővel; a gyakorta kétszólamú vokál emel is produkción, s a négy alaptag kiegészül az állandó közreműködő Tim Carter gitárossal, egy trombitással és egy billentyűssel. A hangzás elég vastag, másfél órára éppen kitart a Kasabian-repertoár legjava, és ugyan a dalok jó részét éppen a gátlástalan hedonizmus ihlette, a komolyabb mulatság valahogy mégis elmarad. Lehet, hogy a hangerő kevés egy ilyen produkcióhoz, lehet, hogy egy kicsit fáradtak a zenészek (bár vannak oly rutinosak, hogy hibátlanul végigrakják a bulit), de az eksztázis elmarad. Néha felélénkül a közepesen empatikus publikum, például amikor logikus folytatásként beépítik az Eez-Eh című számba a Daft Punk Around the Worldjének sorait és dallamát, és bizony most is kiderült, hogy a Kasabian számos, a maga egyszerűségében is hatásos dalt írt (hogy csak az L.S.F. című zárószámot említsük). Azonban még a derekas ráadás (a lassan klasszikusnak számító 2009-es Fire-rel) sem feledtetheti, hogy ez a koncert annyi útravalót sem adott a közönség zömének, amennyi legalább a következő sörig kitartana.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.