Koncert

Kiss Péter zongoraestje

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. március 7.

Zene

A különböző tempójú, karakterű, hangvételű, általában rövidebb lélegzetű darabok füzéreként elgondolt kompozíciókat a régebbi időkben szvitnek nevezték. Később ciklusnak, majd sorozatnak. Ha a leg­újabb időkben egy zeneszerző szvitként határozza meg egy művét, akkor szinte elkerülhetetlen, hogy ne lépjen valamilyen referenciális kapcsolatba a műfaj nagy korszakának valamelyik szerzőjével, ami praktikusan annyit jelent, hogy Bachhal. A szvit egyébként igen sokarcú műfaj. Nem könnyen eldönthető, hogy a nagyon eltérő tételek egymásutániságában a világ heterogenitásának tükrét, vagy épp ellenkezőleg, a sokféleség látszatjellegét kell-e felismernünk. Bach szvitjeivel kapcsolatban inkább az utóbbira hajlik a többség, talán a többtucatnyi – egységesítő és a karakterek élveteg kijátszásától tartózkodó –, gyakran unalmas előadás is okolható ezért.

Kiss Péter zongoraművész Bach Angol szvitjeiből játszott kettőt (e-moll és g-moll), és jólesően zsigeri, a karakterizálás tekintetében szemérmetlenül élveteg játékával igen könnyű volt azonosulni. Produkciója korántsem volt makulátlan, az e-moll szvitet például nagyon idegesen kezdte, ugyanakkor a meglepően lírai, szemlélődő Allemande tételek, a hetyke Courante-ok vagy a kissé tébolyult két Gigue bőséges kárpótlásul szolgáltak. A zongoraművész a két Bach-művet Orbán György Zongoraszvitjével és Melis László Black & White zongoraszvitjének néhány tételével párosítva tökéletesen működő programot szerkesztett, azt pedig a posztmodern után már nem is kell hangsúlyozni, hogy Orbán vagy Melis esetében a szvit a világ heterogenitását immár adottságként reprezentálja: Kiss Péter koncertjének hangos és lelkes fogadtatása pedig arról árulkodott, hogy Bachra jobban esik rápillantani a mostból, ahelyett, hogy egy rekonstruálhatatlan 18. századi perspektívából a saját romlottságunkon keseregnénk.

Zeneakadémia, Solti terem, február 3.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.