Kiállítás

Bolyongás a labirintusban

Fekete Lyuk. A pokol tornáca (Underground Budapest ’88–’94)

Zene

Zavarba ejtő a Kiscelli Múzeum új – háromszázmilliós – pincehelyiségének első tárlata, legalábbis annak biztosan, aki a Fekete Lyuk működése idején 4–9 éves volt.

Az amúgy tekintélyes kép- és videoanyagot felvonultató tárlat (kurátorok: Balla Loránd, Szatmári Judit Anna) nem jut tovább a klub „legendájának” nosztalgikus felidézésénél. Megtudjuk, hogy itt játszott a Sex Action, a QSS, a Vágtázó Halottkémek, hogy működött itt The Cure-klub, hogy a tematikus estéken metál- és darkzene dübörgött a hangfalakból, hogy a bő öt év alatt több mint 600 koncertet tartottak – nos, ezeket valóban páratlan plakátokkal idézik fel, sőt Király Tamás és a Lyuk kapcsolatát is bemutatja egy rész.

false

 

Fotó: Kiscelli

Vagyis epizódok villannak fel a klub életéből, bármiféle központi vezérvonal vagy az értelmezés minimális igénye nélkül. Itt minden vagy túl sok, vagy túl kevés. A végig meglehetősen szegényes és helyenként sajtóhibás kísérőszöveg például megpróbálja öt mondatban leírni a punkmozgalom és a DIY-ruhák (do it yourself, csináld magad – a szerk.) kapcsolatát. Viszont sok a videointerjú. Minimum 15 tévén mennek végtelenítve az egykori zenészek, kultfigurák, törzsvendégek – mások mellett Barcs Miklós, Leskovics Gábor, Nagy Feró – visszaemlékezései. Az oral history alkalmas lenne a Lyuk történetének és szubkulturális jelentőségének feldolgozására, de itt ez nem történik meg: mintha az anyagban utólag sem rakott volna rendet senki, csapongva, összevissza beszélnek az emlékezők. Még azt sem sikerült megugrani, hogy az összes tévén egyfolytában olvasható legyen a beszélő neve. Így aztán a látogató egy asszociációs labirintusban bolyong, és bármelyik pillanatban szembetalálhatja magát Nagy Feró vallomásával a drogokról, vagy azzal, ahogy egy törzsvendég a Seduxen–vodka párosítás hatásait ecseteli. Nagyon türelmesnek kell lenni ahhoz, hogy eljussunk olyan mikrotörténetekig, amelyek szorosan kötődnek a klubhoz, és emellett valóban fontos, identitásformáló tapasztalatot jelentettek a beszélőnek. A kedvenceim Rei­nitz-Bézi Ildikó pénztáros, kazettaárus és takarító történetei a csavargó kinézetű Hínárról, a folyton szipákoló rendezőről, Motiról és a Lovacska nevű lányról, akit végül elvittek a drogok. Ildikó a megtestesült punkszellemiség: megejtően beszél arról, hogy kezdetben frászt kapott a punkoktól, gyűlölte őket a fizimiskájuk és bunkóságuk miatt, de pár lyukas haverral ma is tartja a kapcsolatot. Vagy ott van Eszter, akit az rántott ki „a narkó” mocsarából az életbe, hogy dolgozhatott a Lyukban – és a baleseti sebészeten. Egészen addig, amíg az egyik megvert beteg felismerte benne előző esti bántalmazóját. „A Lyukban egy család voltunk, kint néha megvertük egymást” – meséli, mi pedig elgondolkodhatunk azon, hogy kinek mit jelent a szabadság: valakinek azt, hogy a Lyukba hajnali 4-kor is le lehetett menni, valakinek azt, hogy senki nem szólt rá akkor sem, ha mattrészegen a földön akart aludni, valakinek meg azt, hogy eltöltheti valahol úgy az időt, hogy nem vetik meg. Talán azért szabadulhatott fel a Lyukban annyi euforikus energia, mert mindenki úgy érezte: a többiek is ugyanolyan kitaszítottak, mint ő. Valami ilyesmiről beszél Bánkuti András fényképész. Az ő képei ismertek voltak, mégis sokat adnak a tárlathoz. A történetekből kirajzolódik a klubvezető Nagy Gyula alakja is, aki több Lyuk-dolgozónak volt afféle apafigura. Azonban a látogató hozzá sem kerülhet közel, a róla szóló portréfilm hangját elnyomja a szomszéd szobák zaja. Katasztrofális a tárlat hangkulisszája: projektor- és tévéhangfalak egymást zavaró torz cincogásából kellene megérezni a punk meg a rock mindent elsöprő, dübörgő erejét; azt, hogy a torzított gitárban és az ordításban megnyilvánul egy közösség szabadságvágya. A tárlat frappánsnak szánt vizuális poénja is inkább eltávolít a Lyuktól: két szeméttel tömött vécécsésze és némi fehér csempe jelöli a klub legendásan szakadt vécéjét, a látogatók önfeledten firkálhatnak a kihelyezett filcekkel O1G-t és Soros-csillagot (középen az R, a többi betűből lesznek a csillag ágai). Van egy olyan érzésem, hogy ennek az álságos szakadtságnak és nosztalgiának vajmi kevés köze van ahhoz, ami egykor a Fekete Lyuk lehetett.

Kiscelli Múzeum, megtekinthető június 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.