Kiállítás

Bolyongás a labirintusban

Fekete Lyuk. A pokol tornáca (Underground Budapest ’88–’94)

Zene

Zavarba ejtő a Kiscelli Múzeum új – háromszázmilliós – pincehelyiségének első tárlata, legalábbis annak biztosan, aki a Fekete Lyuk működése idején 4–9 éves volt.

Az amúgy tekintélyes kép- és videoanyagot felvonultató tárlat (kurátorok: Balla Loránd, Szatmári Judit Anna) nem jut tovább a klub „legendájának” nosztalgikus felidézésénél. Megtudjuk, hogy itt játszott a Sex Action, a QSS, a Vágtázó Halottkémek, hogy működött itt The Cure-klub, hogy a tematikus estéken metál- és darkzene dübörgött a hangfalakból, hogy a bő öt év alatt több mint 600 koncertet tartottak – nos, ezeket valóban páratlan plakátokkal idézik fel, sőt Király Tamás és a Lyuk kapcsolatát is bemutatja egy rész.

false

 

Fotó: Kiscelli

Vagyis epizódok villannak fel a klub életéből, bármiféle központi vezérvonal vagy az értelmezés minimális igénye nélkül. Itt minden vagy túl sok, vagy túl kevés. A végig meglehetősen szegényes és helyenként sajtóhibás kísérőszöveg például megpróbálja öt mondatban leírni a punkmozgalom és a DIY-ruhák (do it yourself, csináld magad – a szerk.) kapcsolatát. Viszont sok a videointerjú. Minimum 15 tévén mennek végtelenítve az egykori zenészek, kultfigurák, törzsvendégek – mások mellett Barcs Miklós, Leskovics Gábor, Nagy Feró – visszaemlékezései. Az oral history alkalmas lenne a Lyuk történetének és szubkulturális jelentőségének feldolgozására, de itt ez nem történik meg: mintha az anyagban utólag sem rakott volna rendet senki, csapongva, összevissza beszélnek az emlékezők. Még azt sem sikerült megugrani, hogy az összes tévén egyfolytában olvasható legyen a beszélő neve. Így aztán a látogató egy asszociációs labirintusban bolyong, és bármelyik pillanatban szembetalálhatja magát Nagy Feró vallomásával a drogokról, vagy azzal, ahogy egy törzsvendég a Seduxen–vodka párosítás hatásait ecseteli. Nagyon türelmesnek kell lenni ahhoz, hogy eljussunk olyan mikrotörténetekig, amelyek szorosan kötődnek a klubhoz, és emellett valóban fontos, identitásformáló tapasztalatot jelentettek a beszélőnek. A kedvenceim Rei­nitz-Bézi Ildikó pénztáros, kazettaárus és takarító történetei a csavargó kinézetű Hínárról, a folyton szipákoló rendezőről, Motiról és a Lovacska nevű lányról, akit végül elvittek a drogok. Ildikó a megtestesült punkszellemiség: megejtően beszél arról, hogy kezdetben frászt kapott a punkoktól, gyűlölte őket a fizimiskájuk és bunkóságuk miatt, de pár lyukas haverral ma is tartja a kapcsolatot. Vagy ott van Eszter, akit az rántott ki „a narkó” mocsarából az életbe, hogy dolgozhatott a Lyukban – és a baleseti sebészeten. Egészen addig, amíg az egyik megvert beteg felismerte benne előző esti bántalmazóját. „A Lyukban egy család voltunk, kint néha megvertük egymást” – meséli, mi pedig elgondolkodhatunk azon, hogy kinek mit jelent a szabadság: valakinek azt, hogy a Lyukba hajnali 4-kor is le lehetett menni, valakinek azt, hogy senki nem szólt rá akkor sem, ha mattrészegen a földön akart aludni, valakinek meg azt, hogy eltöltheti valahol úgy az időt, hogy nem vetik meg. Talán azért szabadulhatott fel a Lyukban annyi euforikus energia, mert mindenki úgy érezte: a többiek is ugyanolyan kitaszítottak, mint ő. Valami ilyesmiről beszél Bánkuti András fényképész. Az ő képei ismertek voltak, mégis sokat adnak a tárlathoz. A történetekből kirajzolódik a klubvezető Nagy Gyula alakja is, aki több Lyuk-dolgozónak volt afféle apafigura. Azonban a látogató hozzá sem kerülhet közel, a róla szóló portréfilm hangját elnyomja a szomszéd szobák zaja. Katasztrofális a tárlat hangkulisszája: projektor- és tévéhangfalak egymást zavaró torz cincogásából kellene megérezni a punk meg a rock mindent elsöprő, dübörgő erejét; azt, hogy a torzított gitárban és az ordításban megnyilvánul egy közösség szabadságvágya. A tárlat frappánsnak szánt vizuális poénja is inkább eltávolít a Lyuktól: két szeméttel tömött vécécsésze és némi fehér csempe jelöli a klub legendásan szakadt vécéjét, a látogatók önfeledten firkálhatnak a kihelyezett filcekkel O1G-t és Soros-csillagot (középen az R, a többi betűből lesznek a csillag ágai). Van egy olyan érzésem, hogy ennek az álságos szakadtságnak és nosztalgiának vajmi kevés köze van ahhoz, ami egykor a Fekete Lyuk lehetett.

Kiscelli Múzeum, megtekinthető június 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.