Kiállítás

Bolyongás a labirintusban

Fekete Lyuk. A pokol tornáca (Underground Budapest ’88–’94)

Zene

Zavarba ejtő a Kiscelli Múzeum új – háromszázmilliós – pincehelyiségének első tárlata, legalábbis annak biztosan, aki a Fekete Lyuk működése idején 4–9 éves volt.

Az amúgy tekintélyes kép- és videoanyagot felvonultató tárlat (kurátorok: Balla Loránd, Szatmári Judit Anna) nem jut tovább a klub „legendájának” nosztalgikus felidézésénél. Megtudjuk, hogy itt játszott a Sex Action, a QSS, a Vágtázó Halottkémek, hogy működött itt The Cure-klub, hogy a tematikus estéken metál- és darkzene dübörgött a hangfalakból, hogy a bő öt év alatt több mint 600 koncertet tartottak – nos, ezeket valóban páratlan plakátokkal idézik fel, sőt Király Tamás és a Lyuk kapcsolatát is bemutatja egy rész.

false

 

Fotó: Kiscelli

Vagyis epizódok villannak fel a klub életéből, bármiféle központi vezérvonal vagy az értelmezés minimális igénye nélkül. Itt minden vagy túl sok, vagy túl kevés. A végig meglehetősen szegényes és helyenként sajtóhibás kísérőszöveg például megpróbálja öt mondatban leírni a punkmozgalom és a DIY-ruhák (do it yourself, csináld magad – a szerk.) kapcsolatát. Viszont sok a videointerjú. Minimum 15 tévén mennek végtelenítve az egykori zenészek, kultfigurák, törzsvendégek – mások mellett Barcs Miklós, Leskovics Gábor, Nagy Feró – visszaemlékezései. Az oral history alkalmas lenne a Lyuk történetének és szubkulturális jelentőségének feldolgozására, de itt ez nem történik meg: mintha az anyagban utólag sem rakott volna rendet senki, csapongva, összevissza beszélnek az emlékezők. Még azt sem sikerült megugrani, hogy az összes tévén egyfolytában olvasható legyen a beszélő neve. Így aztán a látogató egy asszociációs labirintusban bolyong, és bármelyik pillanatban szembetalálhatja magát Nagy Feró vallomásával a drogokról, vagy azzal, ahogy egy törzsvendég a Seduxen–vodka párosítás hatásait ecseteli. Nagyon türelmesnek kell lenni ahhoz, hogy eljussunk olyan mikrotörténetekig, amelyek szorosan kötődnek a klubhoz, és emellett valóban fontos, identitásformáló tapasztalatot jelentettek a beszélőnek. A kedvenceim Rei­nitz-Bézi Ildikó pénztáros, kazettaárus és takarító történetei a csavargó kinézetű Hínárról, a folyton szipákoló rendezőről, Motiról és a Lovacska nevű lányról, akit végül elvittek a drogok. Ildikó a megtestesült punkszellemiség: megejtően beszél arról, hogy kezdetben frászt kapott a punkoktól, gyűlölte őket a fizimiskájuk és bunkóságuk miatt, de pár lyukas haverral ma is tartja a kapcsolatot. Vagy ott van Eszter, akit az rántott ki „a narkó” mocsarából az életbe, hogy dolgozhatott a Lyukban – és a baleseti sebészeten. Egészen addig, amíg az egyik megvert beteg felismerte benne előző esti bántalmazóját. „A Lyukban egy család voltunk, kint néha megvertük egymást” – meséli, mi pedig elgondolkodhatunk azon, hogy kinek mit jelent a szabadság: valakinek azt, hogy a Lyukba hajnali 4-kor is le lehetett menni, valakinek azt, hogy senki nem szólt rá akkor sem, ha mattrészegen a földön akart aludni, valakinek meg azt, hogy eltöltheti valahol úgy az időt, hogy nem vetik meg. Talán azért szabadulhatott fel a Lyukban annyi euforikus energia, mert mindenki úgy érezte: a többiek is ugyanolyan kitaszítottak, mint ő. Valami ilyesmiről beszél Bánkuti András fényképész. Az ő képei ismertek voltak, mégis sokat adnak a tárlathoz. A történetekből kirajzolódik a klubvezető Nagy Gyula alakja is, aki több Lyuk-dolgozónak volt afféle apafigura. Azonban a látogató hozzá sem kerülhet közel, a róla szóló portréfilm hangját elnyomja a szomszéd szobák zaja. Katasztrofális a tárlat hangkulisszája: projektor- és tévéhangfalak egymást zavaró torz cincogásából kellene megérezni a punk meg a rock mindent elsöprő, dübörgő erejét; azt, hogy a torzított gitárban és az ordításban megnyilvánul egy közösség szabadságvágya. A tárlat frappánsnak szánt vizuális poénja is inkább eltávolít a Lyuktól: két szeméttel tömött vécécsésze és némi fehér csempe jelöli a klub legendásan szakadt vécéjét, a látogatók önfeledten firkálhatnak a kihelyezett filcekkel O1G-t és Soros-csillagot (középen az R, a többi betűből lesznek a csillag ágai). Van egy olyan érzésem, hogy ennek az álságos szakadtságnak és nosztalgiának vajmi kevés köze van ahhoz, ami egykor a Fekete Lyuk lehetett.

Kiscelli Múzeum, megtekinthető június 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.